مدیرکل راه و شهرسازی گلستان:
ابراهیم مبارک‌قدم اظهار کرد: عنوان فرسوده برای بافت گرگان مناسب نیست و باید ادبیات خود را تغییر دهیم لذا بافت ناکارآمد درست‌تر است.
کد خبر: ۲۷۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸ 04 August 2016
 مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان با اشاره به اجرای تفاهم نامه احیای گذرهای فرهنگی تاریخی بافت تاریخی گرگان، از تعریف کاربری های جدید در این بافت خبر داد.
ابراهیم مبارک‌قدم اظهار کرد: عنوان فرسوده برای بافت گرگان مناسب نیست و باید ادبیات خود را تغییر دهیم لذا بافت ناکارآمد درست‌تر است.

وی بیان کرد: در بافت تاریخی هم با حفاظت، احیاء و بهسازی سروکار داریم و کمتر به سمت نوسازی می‌رویم زیرا این بخش از بافت را نمی‌توان دیگر به وجود آورد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی سیاست‌های مختلفی را درباره بافت‌های ناکارآمد اتخاذ می‌کند که بخشی از آن شامل تملک و نوسازی مانند پروژه آفتاب یا احیاء و بازسازی که در مورد بافت تاریخی است.

مبارک‌قدم گفت: اولین کار و سیاست ما شناخت ویژگی‌های بافت ازنظرهای مختلف است تا متناسب با آن اقدامات لازم مانند ساماندهی و توانمندسازی، نوسازی و بازسازی، تعریف مشوق‌هایی برای توسعه از سوی مردم و واگذاری تسهیلات ارزان‌قیمت انجام شود.

به گفته وی، برنامه امسال تدوین و مصوب شده و برخی برنامه‌های متناسب با سند همکاری و تفاهم‌نامه احیای بافت‌های تاریخی گرگان بود.

مبارک‌قدم تأکید کرد: در این تفاهم‌نامه به دنبال استفاده از منابع محدود دستگاه‌های مختلف در ذیل یک الگو هستیم و قصد داریم تا به جای موازی کاری و کارهای جزیره‌ای اقدامات را تجمیع کرده و هر کس بر اساس وظایف خود به آن‌ها بپردازد.

وی به اهداف این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه رفع خطر، استحکام، مرمت عناصر کالبدی، بهسازی معابر در کف و جداره‌ها و اصلاح خط آسمان است.

مبارک‌قدم گفت: در بخش مرمت با اداره کل میراث فرهنگی، همکاری کرده و قراردادهای طرح‌های مرمت را می‌بندیم اما به دلیل حفظ اصالت ساختمان کار به میراث فرهنگی سپرده می‌شود.

وی افزود: در بخش دیگر وظیفه نظارتی داریم و ناظر بر فعالیت‌های شهرسازی هستیم و در این بخش شهرداری مجری کار است. اعطای کاربری‌های جدید هم در این بخش می‌گنجد، برخی ساختمان‌ها کاربری‌های خود را ازدست‌داده‌اند که باید شناسایی‌شده و پس از احیا، کاربری جدیدی به آن‌ها اعطاشده و فعال شوند.

مبارک‌قدم اظهار کرد: فعالیت‌هایی مانند گردشگری و اقامتی، آموزشی و فرهنگی، تجاری، صنایع‌دستی و فضای سبز را برای این اماکن در نظر گرفته‌ایم که با توجه به کالبد بنا و محل قرارگیری در بافت یکی از این موارد را به آن اختصاص می‌دهیم.

وی تصریح کرد: در برخی موارد مانند ساختمان شعربافان درخواست برای کاربری جدید وجود دارد که می‌توان در آن به آموزش صنایع‌دستی یا هنرهای اصیل پرداخت که ارزش محل را نیز مختل نکند، اعطای کاربری جدید بستگی به شرایط دارد و یک نسخه واحد را برای همه بناها در نظر نمی‌گیریم.

مبارک‌قدم تأکید کرد: پروژه‌ها بر اساس سنخیت به بافت تاریخی واگذار می‌شود و پس از احیاء مشخص می‌شود که چه کاربری‌ای را می‌توان به آن اختصاص داد.

وی بابیان اینکه بافت تاریخی گرگان در سال ۱۳۳۰ ثبت‌شده اما تعیین محدوده نشده است افزود: گرگان جزو پایلوت‌های بازآفرینی شهری است و نخستین کاری که در این راستا انجام دادیم امضای تفاهم‌نامه بود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار