رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه:
رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در هفته دولت بیش از 32 طرح عمرانی و تسهیلاتی بخش کشاورزی استان کرمانشاه با اعتباری بالغ بر 3هزارو 872میلیارد ریال افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد که در مجموع 3880 نفر مشغول به کار می شوند.
کد خبر: ۲۸۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ 23 August 2016

به گزارش خبرنگار تابناک در کرمانشاه، دکتر خسرو شهبازی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، افزود: پروژه های تسهیلاتی که در هفته دولت افتتاح خواهد شد شامل 30 پروژه با اعتبار 72 میلیارد ریال می باشد.

 رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه از این 32 پروژه 2 پروژه عمرانی هستند افزود: مهم ترین پروژه استان در بخش کشاورزی که عملیات اجرایی آن در هفته دولت آغاز می شود اجرای شبکه های آبیاری سامانه گرمسیری است.

وی افزود: این طرح یکی از مهم ترین قولهای ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر روحانی در سفر اخیر به کرمانشاه بود که محقق شده و عملیات اجرایی اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح 14هزار و500 هکتار از اراضی شهرستانهای سرپل ذهاب و گیلانغرب با اعتباری بالغ بر 3000میلیارد ریال و اشتغالزایی برای بیش از3000 نفر آغاز می شود که با اجرای آن تحولی اساسی در بخش کشاورزی استان خصوصا شهرستانهای مرزی ایجاد می شود.

دکتر شهبازی افزود: دومین پروژه عمرانی اجرای عملیات آب و خاک در 4هزار هکتار از اراضی پایاب سد زاگرس می باشد که اعتبار این پروژه 800 میلیارد ریال و اشتغالزایی آن800 نفر می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در تولید برخی محصولات کشاورزی استان در کشور سرآمد هستیم افزود: استان کرمانشاه دارای رتبه اول تولید نخود دیم در كشور ، رتبه دوم توليد جو در كشور،  کسب  رتبه اول در بخش ماهیان گرمابی  و رتبه  پنجم در بخش ماهیان سردآبی در بین استان‌های غیر ساحلی کشور می‌باشد.

وی افزود: تاکنون این استان با خرید 736 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توانسته جایگاه  پنجم کشور را بدست اورده است.

شهبازی تصریح کرد: با میزان خرید گندمی که تاکنون داشته‌ایم در جایگاه پنجم کشور بعد از استان‌های خوزستان، گلستان ،فارس و کردستان قرار گرفتیم.

وی با بیان اینکه  در سال زراعی جاری حدود 500هزار تن جو تولید شده خاطرنشان کرد: بیش از 122هزار تن خرید محصول جو تضمینی انجام شده و در بورس عرضه شده که تاکنون حدود 64 هزار تن به فروش رفته است.

شهبازی در ادامه افزود: در راستای اجرای منویات و فرامین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) علیرغم وجود محدودیت اعتباری و کاهش نقدینگی در منابع بانک در طول یک سال اخیر توانستیم

فعالیت های مطلوبی را در زمینه توسعه، اشتغال و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان کرمانشاه به انجام برسانیم و در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی با تکیه بر مزیت ها وظرفیت های اقتصادی استان اقدام به جلب مشارکت سرمایه گذاران و مجریان طرح های اقتصادی نموده و با استفاده از این منابع واعتبارات بخش عمرانی، طرح‌ها به اجرا در آمده است .

شهبازی تصریح کرد: در سال ۹۴ در راستای اقتصاد مقاومتی، بیش از ۲۵۳ طرح کوچک و متوسط اقتصادی و عمرانی در بخش کشاورزی استان کرمانشاه با ایجاد ۴۰۰۸ فرصت شغلی جدید در سطح شهرستان‌های استان اجرا شده است .

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای ۲۵۳ طرح در سال ۹۴ تا خرداد ماه ۹۵ اعتباری بالغ بر ۵۱۰ میلیارد ریال هزینه گردیده که ۲۳۸ میلیارد ریال آن از منابع تسهیلاتی مختلف از جمله صندوق توسعه ملی ، کمک های فنی و اعتباری ، خط اعتباری مکانیزاسیون و تسهیلات سفر مقام معظم رهبری و ۲۷۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی ملی و استانی تامین گردیده است .

شهبازی با اشاره به برخی رویکردها و تصمیمات ارزشمند دولت تدبیر و امید و مسوولین استان درجهت اعتلای کشاورزی و ارتقاء منزلت اجتماعی کشاورزان افزود: رفع برخی از موانع تولید، کاهش ریسک مخاطرات کشاورزی، افزایش بهره وری کشاورزی، توسعه مکانیزاسیون، ساماندهی وتامین به موقع نهاده های تولید، ساماندهی قیمت و خریدهای تضمینی، استفاده از توان مراکز علمی و تحقیقاتی بین المللی از جمله موسسه های سمیت و ایکاردا درکشور، تامین منابع جهت مهار آب های مرزی، بکار گیری و استخدام ناظرین کشاورزی درجهت رفع خلاء نیروی انسانی و ایجاد خطوط اعتباری و تسهیلاتی جهت رونق بخش کشاورزی از جمله اقدامات مثبت در دولت تدبیر و امید بوده است .

دکتر شهبازی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴۴۲ هزار تن محصولات دامی در این استان تولید می‌شود گفت: این میزان تولیدات شامل ۳۳۰ هزار تن شیر خام، ۳۶ هزار تن گوشت قرمز، 63 هزار و 500تن گوشت مرغ، ۱۰ هزار و 700 تن تخم مرغ و ۲هزار و ۳۰۰ تن عسل می‌باشد .

وی خاطر نشان کرد: طی برنامه‌ی ۵ ساله پیش بینی می شود تولید شیر خام استان به ۵۰۰ هزار تن، گوشت قرمز به ۴۷ هزار تن، گوشت مرغ به ۱۰۰ هزار تن، تخم مرغ به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن و عسل نیز به ۳ هزار و500تن برسد .

شهبازی با اشاره به صادرات دام زنده از استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: از شهریور ماه سال 93تاکنون بیش از 540 هزار راس دام زنده از این استان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده و این روند همچنان استمرار دارد .

وی سپس به فعالیت‌های بخش باغبانی استان پرداخت و گفت: در بخش باغبانی اقدامات و فعالیت‌های شاخصی از سال ۹3 تاکنون انجام شده که از آن جمله می‌توان به احداث یک واحد صنعتی پرورش قارچ دکمه‌ای با تولید سالانه ۲۲۷  تن در شهرستان صحنه، احداث گلخانه محصولات خارج از فصل در سطح ۸ هزار متر مربع در روستای سیاه‌بید شهرستان کرمانشاه، توسعه سطح زیر کشت محصولات باغی استان شامل باغات مدرن و روسیمی، باغات استاندارد، گیاهان دارویی و زعفران به میزان ۲۰۴۸ هکتار است .

شهبازی بااشاره به بخش مکانیزاسیون گفت: به طور کلی حدود ۹هزار دستگاه تراکتور و کمباین در استان داریم که واجد شرایط پلاک‌گذاری بوده و مدل بالای سال ۱۳۸۰ هستند .

وی با اشاره به اختصاص خط 4 مکانیزاسیون به استان افزود: تسهیلات خط 4 مکانیزاسیون به میزان 501 میلیارد ریال می‌باشد.

 دکتر شهبازی با بیان اینکه شروع خط 4 مکانیزاسیون از 15/2/95 ابلاغ گردیده افزود: متقاضیان خرید ادوات و ماشین آلات کشاورزی می‌توانند برای گرفتن این تسهیلات اقدام نمایند.

شهبازی با اشاره به اینکه متقاضیان گرفتن تسهیلات خط 4 مکانیزاسیون باید شرایط لازم را داشته باشند تصریح کرد: متقاضیان باید دارای سند زمین به میزان مصوب در دستورالعمل خط 4 مکانیزاسیون باشند و مشکل ضمانت بانکی نداشته باشند.

شهبازی گفت: نوع ضامن و وثیقه متقاضیان تسهیلات خط 4 مکانیزاسیون بستگی به مبلغ وام دارد و شرایط ضامن یا وثیقه موردنیاز بعداً توسط بانک عامل به افراد اعلام می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه سود تسهیلات مکانیزاسیون استان به 15 درصد رسیده افزود: دوره بازپرداخت تسهیلات تراکتور 4 سیلندر 5 ساله و تراکتور 6 سیلندر و کمباین 7 ساله می‌باشد.

شهبازی یکی از ضروریات جذب اعتبارات خط 4 مکانیزاسیون در استان کرمانشاه را افزایش ضریب و درجه مکانیزاسیون بیان کرد و تصریح نمود: جذب اعتبارات خط 4 مکانیزاسیون باعث نوسازی ناوگان مکانیزاسیون، کاهش مصرف سوخت، افزایش راندمان کار و ... می‌شود.

وی یادآور شد: در قالب  3 خط اعتباری مکانیزاسیون بیش از 740 میلیارد ریال تسهیلات جذب گردید.

شهبازی در ادامه با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه حدود ۲۴۲ هزار هکتار اراضی آبی داریم گفت: جهت افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب ، تجهیز اراضی آبی به سیستم های نوین آبیاری از جمله مهم ترین برنامه های سازمان جهادکشاورزی استان در بخش آب و خاک است تاکنون حدود ۶3 هزار هکتار از اراضی استان به روش‌های نوین آبیاری مجهز شده است .

شهبازی پوشش کانال‌های آبیاری عمومی از سال 94 تاکنون را در استان ۶۳4 کیلومتر، انتقال آب با لوله را ۱۴۴ کیلومتر و احیاء، مرمت و لایروبی ۱۹۱  رشته قنات در استان را ازجمله اقدامات بخش آب و خاک جهادکشاورزی در یکسال اخیر برشمرد .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه ایجاد شبکه های آبیاری اراضی پایاب سدها و احداث ایستگاه های پمپاژ جهت بیش از 47 هزار هکتار از اراضی استان بیان کرد و افزود: احداث این شبکه‌ها باعث استفاده بهینه از منابع آبی در بخش کشاورزی می‌گردد .

شهبازی با اشاره به اینکه تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی جزء یکی از اقدامات در بخش آب و خاک می‌باشد خاطرنشان کرد: انجام عملیات تجهیز و نوسازی اراضی در سطح 26 هزار و 500 هکتار صورت گرفته است.

شهبازی سپس به تشریح فعالیت های آموزشی و ترویجی کشاورزی استان کرمانشاه پرداخت و خاطرنشان کرد: اجرای طرح پهنه‌بندی در استان کرمانشاه به صورت پایلوت کشوری با گستره ۵۲ مرکز جهاد کشاورزی دهستان انجام گرفته و آغاز اجرای آن به صورت رسمی در دهه مبارک فجر سال گذشته با حضور استاندار کرمانشاه انجام شده که در این طرح ساماندهی حدود ۶۰۰ نفر کارشناس در سطح دهستان‌ها با هدف برنامه ریزی جهت تجهیز مراکز و بررسی امکانات، ملزومات مراکز، پهنه‌بندی مراکز و مدیریت دانش در استان انجام شده است .

وی در خصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی گفت :در حال حاضر ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی استان بیش از یک میلیون تن رسیده و حدود ۱۱۶ واحد دارای پروانه بهره‌برداری که ۱۴۴۱ نفر در این واحدها در زمینه صنایع تبدیلی فعالیت کرده که دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی در سطح استان می باشند .

شهبازی خاطرنشان کرد: به منظور توسعه ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی از ابتدای سال ۹۴ تا کنون تعداد ۴۰ پروژه جدید مورد بررسی قرارگرفته ومنجر به صدور جواز تاسیس گردیده است. مجموع اعتبار مورد نیاز جهت احداث این مجوزها بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد ریال است .

ظرفیت فرآوری اسمی مجوزهای فوق الذکر بیش از ۳۴۰ هزار تن می باشد. این طرح ها در صورت احداث و راه اندازی ۶۰۰ فرصت شغلی را به طور مستقیم ایجاد خواهند نمود .

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام یوسفی نیا مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ضمن تبریک هفته دولت به تشریح خدمت به جامعه و اهمیت کار اطلاع رسانی پرداخت و گفت: یک خبرنگار که وظیفه اطلاع رسانی به عموم را بر عهده دارد باید در نقل قول محکم و استوار باشد و پیامی را که به جامعه انتقال می‌دهند صحیح و درست باشد.

یوسفی نیا افزود: در کار اطلاع رسانی خبرنگار باید در وهله اول اخلاق مدار باشد و عدالت را رعایت کرده و با یقین کامل خبری را مخابره نماید چراکه صداقت راز ماندگاری کار خبری است.

وی با بیان اینکه از فرصت خدمت به جامعه باید تلاش نمود خاطرنشان کرد: پاداش هر کاری در دنیا و آخرت داده شده و در قبال وظیفه‌ای که داریم باید روزی جوابگو باشیم.

در پایان این نشست خبرنگاران حاضر در جلسه سوالات خود را از رییس سازمان جهادکشاورزی و مدیران کل ادارات تابعه، مطرح نمودند .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار