در بررسی های باستان شناختی محدوده طرح گرمسیری صورت گرفت؛
در بررسی های باستان شناختی در محدوده طرح گرمسیری در مجموع ۱۱۱۶ اثر تاریخی فرهنگی دراستانهای ایلام و کرمانشاه مورد شناسایی قرار گرفت.
کد خبر: ۲۸۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷ 25 August 2016
به گزارش تابناک به نقل ازمهر،و به نقل از سازمان میراث فرهنگی، در فاز نخست بررسی های باستان شناختی در محدوده طرح گرمسیری در مجموع ۱۱۱۶ اثر تاریخی فرهنگی دراستانهای ایلام و کرمانشاه مورد شناسایی قرار گرفت.
سیامک سرلک سرپرست گروه باستان شناسی منطقه گرمسیری با اعلام این مطلب گفت : این آثار از منظر گاه شناختی از دوره کهن سنگی تا سده اخیر را در بر می گیرند.
به گفته وی طرح گرمسیری، یکی از طرح های عمرانی کشور است که هدف آن تامین آب مورد نیاز در مصارف کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی مناطق محروم مرزی است  که مدیریت  اجرای آن را شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بر عهده داشته و  مطالعات میراث فرهنگی مورد نیاز در محدوده طرح مطابق با ضوابط و قوانین مصوب هیات دولت بر عهده  پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.
سرلک افزود: فاز نخست بررسی های باستان شناختی پژوهشکده باستان شناسی در محدوده اجرای سد، سامانه و شبکه های آبیاری موسوم به طرح گرمسیری، که از اواسط سال ۱۳۹۴ با اعزام ۱۰ تیم به مناطق مرزی استان های کرمانشاه و ایلام آغاز شد، به اتمام رسیده است.
این باستان شناس تصریح کرد:محدوده اجرای شبکه های آب رسانی، سد و سامانه طرح گرمسیری، در یکی از مهمترین حوزه های فرهنگی – تاریخی کشور یعنی شرق زاگرس مرکزی قرار گرفته است.
به گفته وی در جلسات متعدد پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با مسئولین و مجریان طرح، به روشنی اهمیت و جایگاه منطقه از منظر غنای تاریخی – فرهنگی و اهمیت و جایگاه آن از دیدگاه پژوهش های باستان شناختی تبیین شده است.
سرلک گفت: این منطقه به عنوان یکی از کانون های تکوین و توسعه فرهنگ های پیش از تاریخ، از اهمیت بسیار زیادی در پژوهش های پیش از تاریخ ایران و شرق باستان برخوردار است.
این باستان شناس افزود: با توجه به وسعت اجرای طرح، اهمیت منطقه از منظر باستان شناختی و حجم آثار شناسایی شده، ایجاب می کند که هم پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و هم شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در تعامل کامل و گام به گام، به گونه ای عمل کنند که در صورت عملیاتی شدن طرح، مراحل اجرایی آن آسیبی به عرصه و حریم آثار تاریخی – فرهنگی وارد نکند که بدون تردید در این مرحله، نظارت پژوهشکده باستان شناسی الزامی است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار