وزیر جهاد کشاورزی:
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود 14 میلیون تن گندم در سیلو‌ها، گفت: در سیلوهای کشور نزدیک به دو سال ذخیره گندم وجود دارد.
کد خبر: ۲۸۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸ 27 August 2016
به گزارش تابناک به نقل ازفارس، محمود حجتی در جلسه شورای اداری برگزار شد، اظهار داشت: با سفر مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه نقاط ضعف این استان شناسایی شده و رسیدگی به آن در دستور کار مسؤولان قرار گرفته است
وی مساحت استان کرمانشاه را بیش از نصف کشور هلند بیان کرد و گفت: زیرساخت‌ها و منابع را باید متناسب با قابلیت‌ها ایجاد کرد و با توجه به منابع خوب استان نباید، حتی یک‌متر مربع از آن بی‌استفاده باشد.
وزیر جهاد کشاورزی توجه به زیرساخت‌ها را لازم و ضروری عنوان و بیان کرد: تمرکز‌گرایی در مدیریت کار را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند، به‌عنوان مثال 40 درصد از اقتصاد کشور در تهران جمع شده است و یا در همین استان نصف جمعیت در شهر کرمانشاه هستند که این موضوع ناشی از یک خلاء در مدیریت برنامه‌ریزی است.
این مسؤول به بارندگی‌های خوب سال‌جاری اشاره و تصریح کرد: سال زراعی 94-93  بارندگی‌ها 20 درصد زیر نرمال بود و سال خشکی اعلام شد، اما سال‌جاری بارندگی در سطح کشور به‌صورت نرمال روی داد به‌طوری که در استان کرمانشاه از حد نرمال نیز بالاتر رفته، لذا این استان سال زراعی تری را داشته است.
حجتی بارندگی استان کرمانشاه را دو برابر کشور بیان کرد و گفت: متوسط بارندگی کرمانشاه 500 میلی‌متر است که امسال تا 700 میلی‌متر نیز رسید.
وی با اشاره به اینکه رشد 15 درصدی تولید گندم در سال گذشته با وجود خشکسالی بود، گفت: امسال 70 تا 80 درصد خرید گندم افزایش یافته است به گونه‌ای که در سیلوها 14 میلیون تن گندم ذخیره شده و تولید نخود نیز دو برابر شده است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال یکی از بی‌سابقه‌ترین وضعیت ذخایر گندم را نسبت به سال‌های گذشته داشته‌ایم، ادامه داد: در سیلوهای کشور نزدیک به دو سال ذخیره گندم داریم که امسال سهمی معادل چهار درصد تجارت جهانی گندم در واردات را به همراه داشته، به‌طوری که تولید محصول گندم نسبت به مصرف آن بالاتر اعلام شده است.
وی به استفاده کشاورزان از سم‌های مؤثر و بی‌خطر اشاره کرد و گفت: در دوران تحریم این گونه سم‌ها را در اختیار کشور نبود و  کشاورزان به‌ اجبار سم‌های که با تکنولوژی سال‌های گذشته تولید شده بود و آثار زیان‌باری را به همراه داشت، استفاده می‌کردند.
حجتی به کاهش وابستگی دولت به نفت با توجه به افزایش صادرات محصولات غیرنفتی اشاره و خاطرنشان کرد: صادرات‌ غیر‌نفتی بر کل واردات پیشی گرفته است و از این طریق همه هزینه‌ها می‌تواند تامین شود.
وی با اشاره به تمرکز کشور‌هایی همچون آذربایجان و روسیه بر روی صادرات غیرنفتی، گفت: کشور‌های ذکر شده با داشتن شرایط خوب نفتی و صادرات بالای آن به دلیل کاهش ارز در این زمینه دچار رکود اقتصادی شده‌اند و برروی صادرات غیر‌نفتی تمرکز دارند.
این مسؤول به شرایط اقتصادی در دولت دهم اشاره کرد و افزود: در سال 91 با تورم بالای 40 درصد مواجه بودیم، با وجود اینکه ذخایر ارزی خوبی داشتیم به طوری که روزانه یک‌میلیون بشکه نفت صادر می‌شد و قیمت نفت نیز بالا بود.حجتی به محدودیت‌های استفاده از منابع ارزی به‌خاطر وجود تحریم‌ها اشاره کرد و ادامه داد: به‌خاطر تحریم‌ها نمی‌توانستیم ارزی که متعلق به مردم است را آزاد کنیم و با آن نیازهای ضروری مملکت را تامین کنیم
وی خاطرنشان کرد: بیش از 2 میلیون بشکه در روز در کشور تولید نفت داشتیم که با شروع تحریم‌های ظالمانه به یک‌میلیون بشکه کاهش یافت و در تلاش بودند که این مقدار را نیز به 600 هزار بشکه کاهش دهند و این کار را فقط برای تنظیم بازار جهانی انجام می‌دادند تا جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود تورم در دولت گذشته، گفت: در اوایل سال 92 نرخ رشد اقتصادی به منفی 6 درصد رسید که با تلاش‌های انجام شده و اجماع ملی، مذاکرات به نتیجه رسید و اکنون وضعیت ثبات اقتصادی در کشور حاکم است.
وی به بی‌ثباتی مسائل اقتصادی کشور در سال‌های گذشته اشاره و بیان کرد: تولیدکننده و سرمایه‌گذار در آن دوره به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی و عدم ارزیابی و پیش‌فرض مناسب از اوضاع قادر به سرمایه‌گذاری مطمئن نبود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار