کد خبر: ۲۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱ 27 April 2015
نان گردشگری همدان کی آسیاب می شود!!!

 با پایان پذیرفتن ایام تعطیلات عید و بازگشت مسافران به شهرهای خود  زمان قضاوت در خصوص عملکردها و تحقق آرمانها حوزه گردشگری آغاز شده ؛ واینکه به رغم همه پیش بینی ها و حرف های ریز و درشت عنوان شده در اسفند93 مبنی بر تلاش های مضاعف و خستگی ناپذیر مسئولین ، مدیران ودست اندر کاران در راستای مهیا شدن استان در جهت توسعه صنعت گردشگری و توریسم و پذیرش مسافر بازهم به مانند همه سال های قبل بیشتر شاهد در مسیر بودن همدان  بودیم تا مقصد نهایی مسافران .

 شاید این طرز تفکر که صرف  وجود چند جاذبه طبیعی و تاریخی کافیست تا باعث شود در  هر موسم تعطیلی  شاهد هجوم خیل مسافر و گردشگر به شهر همدان باشیم  همواره جزء یکی ازمهمترین انگاره های اشتباه مدیریتی مامحسوب می شود  که سالهاست بدان مبتلا شده و ظاهرا هم قرار نیست تغیری در آن به وجود آید .

فلذا این حقیقت همیشه کتمان می شود که بجز معدود مسافرانی که برای دید و بازدید به منزل اقوام و خویشان خود به این شهر می آیند مابقی ، اما بیشتر در یک توقف چند ساعته صرفا  برای استراحتی کوتاه  ؛ چک خودرو  در مسیر  ؛  و یا ارضاء حس کنجکاوی در خصوص دیدن اماکنی چون  بابا طاهر ، بوعلی سینا ، گنج نامه و غار علیصدر  شهر همدان را  تنها بعنوان یک توقفگاه  در مسیر خود تعریف می کنند تاچیز دیگر.

 به احتمال قریب به یقین نیز  علت آن در یک  نگاه خوش بینانه و توجیه کننده  چیزی نیست جز  کمبود  بسترها و زیر ساختهای مناسب و مکفی{ صنعت  گردشگری و مسافر پذیری }  که باعث می شود مسافران نتوانند با اتکا و اطمینان به وجود  و دسترسی بدانها  چند روزی را در اینجا اطراق کرده و میهمان شهر ما شوند .

هرچند ممکن است عده ای با این استدلال که نفس گردشگری عبور است و نه صرفا توقف و یا با اشاره  به برخی تحرکات تزئینی و امدادی  در مقام پاسخ  به این مقوله در آیند ؛ اما ایا می توان به صرف  قبول همین استدلال های نیم بند ازقواعد کلی کاردرخصوص نگرش عمقی و عملکرد پایدار و یا حتی مسئولیت  در  موضوع توریسم  غافل شد و یا شانه خالی کرد ؟

 پس  بگذارید از همین ابتدا این آب پاکی را بر روی همین  دستها بریزیم  که  صرف ایجاد مرکزی بنام اسکان عین القضاه  و حتی  چند پایگاه ، تزئین یکی دومیدان  نصب چند پلاکارد و بنر خوش آمد گویی  و حتی رنگ آمیزی  چند در و دیوار  را نباید  عملکردی شق القمر گونه درجهت  مهیا شدن خویش برای مسافران نوروزی محسوب کرد  . همه می دانیم این گونه اقدامات در اصل وظیفه برخی نهادها در این ایام محسوب می شود. پس نباید به مثابه  منت و لطفی خاص در حق شهر وندان و مسافران در نظر گرفته شود. 

به صرف قبول این پاسخ پرسش اصلی اینجاست که بجز این گونه اقدامات تکراری ، امسال چه ویژگی خاصی در دستور کار مدیران قرار داشته که میهمانان و همشهریان به عینه وبصورت محسوس شاهد تبلور و تظاهر آن بوده اند؟

 یقین بدانید هدف از این سخن  نیز کاهش ارزش عملکردهای صورت گرفته و یا تارنمایی شرایط  نیست بلکه منظور قضاوتی منصفانه بر پایه دلسوزی است که باعث می شود نگاه منطقی وغیر احساسی را در این خصوص به عملکرها ی خویش داشته  و بعوض اشکال تراشی های  واهی به آسیب شناسی واقعی بپردازیم .

 اینکه چرا به کم قانع شده و در کمال تعجب نیز به آن می بالیم!!!؟

ایا سزاست که به رغم داشتن چنین پیشینه و استعداد های بالقوه و نهفته در شهرهمدان سهم ما از میان میلیون ها مسافر در حال چرخش در کشور در خوش بینانه ترین حالت وحتی به رغم افزایش 25 درصدی فقط و فقط چیزی در حدود 137 تا 200 هزار نفر ان هم بر اساس تقریب و احتمال باشد ؟

ایا به راستی همه سهم ما بعنوان مرکز یک استان و مهد تمدن ایران زمین  از این همه گردشگر خارجی فقط 200نفر است که با افتخار نیز از آن یاد می کنیم ؟

پس جالب است مدیران شهری همدان بدانند بر اساس اعلام مسئولین گردشگری  شهری کوچک مانند کاشان  فقط در نوروز 93  تعداد نفراتی بالغ بر 200هزار نفر گردشگر داشته که از این شهر دیدن کرده اند. 

شهری که تنها ویژگی آن داشتن گلاب است و نه  هیچ چیز دیگر مثل باباطاهر، بوعلی سینا، غار علیصدر، هکمتانه،  گنج نامه و...  حال شما قضاوت کنید مقایسه این دوشهردر قبال آمارهای اعلام شده افتخار آمیز است یا نگران کننده!؟از خود بپرسیم کجای کار ما اشکال دارد ؟ نقطه ضعف های ما کجاست ؟

گاهی فراموش می کنیم کسانی که در دنیای رقابتها از سر اهمال و کم کاری به کم قانع  و راضی می شوند در اصل محکوم به فراموشی و نیستی  شده اند در حالی که خود نمیدانند!!!

 فی المثل در یک مورددوست گردشگری می گفت: چند سال است  بطور مستمر به شمال کشور مسافرت می کنم وطبعا هر بار نیز از همدان می گذرم  اما  هنوز هم برای من جای سوال است که چراشهرداری و یا مدیریت راه های استان  هنوزبه این فکر نیفتاده برای ورودی های شهرهمدان فکری کنند و سرو سامانی بدانها ببخشد .

شاید فقط در این سال ها گاهی رنگ آمیزی شدند.

در حالی که هنوز موانع فرسوده ، جداول شکسته آسفالت های ناهموار (و باعرض معذرت چهره ای زشت)  به قوت خود باقی است در حالی که در مقایسه با شهرهای دیگر این مورد بسیار کوچک و پیش پا افتاده  قبل از بسیاری طرح های دیگرحل شده!!! هرچند براین نکته اذعان داریم که ساماندهی اسکان و تهیه خورد و خوراک  مسافران وگردشگران از واجبات این صنعت محسوب شده است. ب

ی شک  مسئولین  در راستای تهیه آنها  هیچ گونه کوتاهی نکرده و تلاشگر واقعی  بوده اند،  اما از این نکته اساسی نیز نباید غافل بود که  آنچه که ایشان انتظار دارند علاوه بر موارد فوق محقق شود.

نمایش  نمادها و نگارهایی است که  بتواند به نوبه خود بیانگر و معرف تاریخ فرهنگ و پیشینه  همه جانبه ی  شهر و دیار تاریخی ما باشد  که  حال خود قضاوت کنید در این باب چند درصد این خواسته در نوروز 94بعنوان محور اصلی گردشگری و جذب توریست در شهر همدان مد نظر بوده و  محقق و مهیا شده است؟

درچند ویترین فرهنگی و تاریخی درون  و برون شهری  توانستیم  معرف تمام  و یا بیشتر داشته های همدان  به صدها مخاطب و گردشگر گذر کننده و یا جاذب  آنها  باشیم؟ بزرگترین نماد های و دستاوردهای  توسعه ،تاریخ و فرهنگ ما چگونه و به چه شکلی  در معرض دیدشان قرار گرفت ؟ و دهها آیا و اگرهای دیگر که اکنون به دنبال پاسخی برای آن می گردیم .

 در تعریف استانداردها و بایستگی های  پایلوت های گردشگری عنوان می شود که  شهر زنده و پویا  شهری محسوب می شود  که علاوه بر  زندگی روزانه  شهروندان  بتواند امکاناتی را مهیا کند تا  همه و یا اکثر  گردشگران  خود را با حضور در  اوقات و مکانهای   مختلف از شبانه روز  در فضاهای شهری سرگرم  و مشغول کند.

باز هم شما قضاوت کنید آیا همدان در نوروز 94 چنین شهری بوده یانه؟

 توجه به سیمای شبانه روزی یک شهر  هم در خصوص تهیه زیر ساختها  و هم در حوزه  ارائه تعریف های فرهنگی و تاریخی  یکی از مهمترین مباحثی است که امروزه در دستور کاربسیاری از مدیران و مسئولین  کلان شهرها و پایلوت های گردشگری  قرار دارد. به طور مسلم بدون  صرف هزینه و یا استفاده و بکار گیری  طراحان و هنرمندان  با توجه به اصل  نو آوری و ابداعات  هنری امکان پذیرنیست .

 گو اینکه در بسیاری از شهر های  نه چندان مسبوق به سابقه تاریخی و فرهنگی ایران نیز سعی بران شده تا  با استفاده از همین  طرح های مدرن  شبها نیز به زمانی برای حضور بیشتر  مسافران و گردشکران در فضاها ی عمومی تبدیل شود، اما در مقایسه با این تلاش های همگانی  در خصوص جذب توریست پس چرا  باید بپذیریم که همین مقدار فعالیت صورت گرفته  در شان شهری با تاریخ دو هزار ساله همدان است  ؟

چرا سهم ما از همه ویژگی ها و ظرفیتهای بالقوه  نوروز در همین چند  مورد عملکردهای  تکراری و دستوری خلاصه می شود که هرساله نیز باید شاهد  انجام پذیرفتنش باشیم ؟

 در حالی که رقابت تنگ و فشرده جذب مسافر و توریست ( بعنوان  راهکار جذب سرمایه و اشتغال) می طلبد تا شهرداری ها و دیگر ارگان های مسئول در دوره های جدید گردشگری بطور جدی  به کیفیت توجه خاص نموده  و به اجبار خود را مکلف به انجام عملکردها و درک نیازهای جدید کنند اما هنوز روال کاری ما مبتنی بر تکرارهای همیشگی و برخی کم ذوقی هاست  در حالی که همه معترفیم  مطالبه و  رویکرد جدید گردشگران مبتنی بر تعریف شهرها بر مبنا و مقیاس  انسانی و کیفی  جدید تغییر حالت یافته است و اینکه رمزموفقیت برخی  شهرها نیز قطعا  در  اهتمام بخشی  به  جذابیت های  فرعی و حاشیه ای  و بخصوص بهسازی و کیفیت بخشی طرح پذیرش میهمانان نوروزی است که در مقام مقایسه و با این اوصاف نمی توان چندان امیدوار بود استان و شهر ما  با این روال و  سطح پایین ارائه  در چشم اندازنمایی و خدمات کمی و کیفی تا مدت های مدید جایی برای صحبت و یا عرض اندام داشته باشد .

 به هر تقدیر تعطیلات عیدنوروز با همه بایدها و نباید های آن گذشت.در کمتر از یک ماه  آینده  باید منتظر فرا رسیدن  دومین دور از تعطیلات باشیم  اینکه اگر قرار است فرصتی برای جبران  کم و کاست ها  و یا ارتقاء توانمندی ها باشد مسلما این بهترین زمان ممکن است بشرط انکه فقط و فقط کمی  ازحیطه شعار و وعده و وعید خارج شده و آستین همت بالا بزنیم تا مگر این چرخ، کمی به دوران و گردش درآمده و  گندم  شاید و اگر و اما ی حوزه گردشگری جهت پختن نان توسعه  به آرد  داشته ها و شایستگی  هامبدل  شود .       
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار