کد خبر: ۲۹۸۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲ 19 September 2016





از کرمانشاه که به سمت سرپل که حرکت می کنی گویی صدای تیشه در گذر از روزها؛ و پژواکش از کوه به  گوش می رسد. گویی خالق طاق گرا هنوز زنده است. و در همین عصر طاق گرا را در دل کوه کنده تا در گذر از پاتاق به قصر؛  شیرین برسد. 
طاق در کنار راه باستاني سنگفرشي بنا شده كه فلات ايران را به بين النهرين ارتباط مي داده است. به علت تغيير مسير، اين راه و بناي تاق گرا اكنون در شيب هاي پائين جاده آسفالته قرار گرفته است. 
از نظر معماري، بناي تاق‌گرا، فضاي ايوان مانندي است كه تماماً از سنگ ساخته شده است. 
اين بناي مستطيل شكل كه ورودي آن به طرف جنوب و مشرف بر جاده سنگفرش باستاني است. از لحاظ ساختاري، به وسيله بلوك هاي سنگي ساخته شده است كه به صورت مكعب مستطيل تراشيده شده اند. مصالح داخلي ديوارها نيز از لاشه سنگ و ملاط گچ است. 
ديوارهاي جناحين اين بنا تا حدودي بلندتر ساخته شده اند تا بتوانند سقف تاق را كاملاً مسطح نمايند. 
ارتفاع كف بنا از سطح زمين 20/1 متر و ارتفاع از كف تا لبه قوس 92/5 متر و از لبه قوس تا زير گيلويي اول 20/1 متر است. و بلندي افريز اول 60 سانتي متر است كه بر روي آن يك رديف بلوك سنگي ساده به بلندي 45 سانتي متر قرار گرفته است.بر روي اين بخش، سنگ هاي تزئيني افريز دوم قرار دارد. 
همچنين در بالاترين بخش بر روي لبه بام بنا، يك رديف كنگره به ارتفاع 92 سانتي متر قرار گرفته است. بنابراين ارتفاع بنا از سطح زمين تا بالاترين نقطه 7/11 متر است. و عرض دهانه طاق 10/4 متر و عمق آن 10/3 متراست . ديوارهاي داخلي اين بنا به وسيله نقوش هندسي حجاري شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار