استاندار کرمانشاه:
استاندار کرمانشاه گفت: سومار یکی از دروازه های مهم تجارت ایران با کشور عراق خواهد بود و در همین راستا درخواست رسمی شدن این مرز مهم مبادلاتی به زودی به وزارت کشور ارسال می‌شود.
کد خبر: ۳۱۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 19 October 2016

به گزارش تابناک کرمانشاه، اسدالله رازانی در نشست کارگروه توسعه صادرات استان با تاکید بر اینکه مرزی بودن استان موقعیت‌ ویژه ای به کرمانشاه بخشیده است، اظهار داشت: با توجه به این پتانسیل ها و ظرفیت ها، تجارت معطوف به صادرات نقش بسیار موثری در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان دارد.


استاندار کرمانشاه به نقش اثرگذار کارگروه توسعه صادارات در اشتغال زایی و رونق اقتصادی استان اشاره کرد و افزود: نشست های این کارگروه از اهمیت و اولویت بسیاری برخوردار است و باید همیشه منظم تشکیل شوند و موضوع توسعه تجارت و صدور خدمات را به شکلی محوری دنبال کند.

وی عنوان کرد: توسعه روابط با کشور عراق و دیگر کشورهای خارجی در دستور کار کارگروه توسعه صادرات قرار دارد و در این راستا می توان شورای توسعه روابط خارجی را نیز دایر کرد و آن را به وظایف این کارگروه افزود.

وی ادامه داد: طی این مدت دو هیئت خارجی از استان های گرمیان و دیالی به کرمانشاه آمده اند و سفر هیئت دیالی که اخیراً صورت گرفت برای استان دستاوردهای بسیار خوبی را در حوزه های مختلف تجاری و اقتصادی در پی داشت.

رازانی در ادامه اظهار داشت: در شش ماهه اول امسال یک میلیارد دلار صادرات از طریق مرزهای مبادلاتی کرمانشاه توسط بازرگانان کرمانشاهی و دیگر استان ها به کشور عراق صورت گرفته  که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک کاهش 22 درصدی را نشان می دهد.

استاندار کرمانشاه بستن عوارض مضاعف گمرکی در اقلیم کردستان برای کالاهایی که به بخش عربی صادر می شود را دلیل  اصلی این کاهش عنوان کرد و گفت: هم اکنون کالاهایی که از طریق مرزهای مبادلاتی خسروی و پرویزخان به اقلیم کردستان مستقیماً صادر می شوند از عوارض متعارف گمرکی برخوردارند، ولی کالاهایی که از طریق مسیر اقلیم کردستان به بخش عربی صادر می شوند با یک عوارض مضاعفی روبرو می شوند. که این وضعیت موجب شده هزینه صادرات کالا به بخش عربی افزایش یابد.

این مدیر ارشد افزود: خوشبختانه عوارض گمرکی در مرز سومار به دلیل اینکه به شکل مستقیم به بخش عربی متصل است تغییری نداشته و با استقبال بسیار بازرگانان روبرو شده است.

وی افزود: مرز سومار فعلاً تحت عنوان بازارچه به فعالیت می پردازد و دارای محدودیت هایی برای افزایش صادرات است، بنابراین به دنبال رسمی کردن این مرز هستیم که خوشبختانه گمرک هم در این زمینه آماده هرگونه همکاری است.

درخواست رسمی شدن مرز سومار به وزارت کشور ارایه می شود

رازانی در ادامه ظهار داشت: سومار یکی از دروازه های مهم تجارت ایران با کشور عراق خواهد بود و در همین راستا نامه درخواست رسمی شدن مرز سومار به زودی به وزارت کشور ارسال می شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت های مرز سومار یکی از برنامه های جدی مدیریت ارشد استان است، اظهار کرد:  هفته آینده به منظور ارزیابی زیرساخت ها و بررسی وضعیت موجود یک بازدید میدانی از مرز سومار خواهیم داشت.

این مدیر ارشد افزود: هر چند رفت و آمد زوار به دلایل امنیتی در سال جاری منتفی است، ولی طرف عراقی در آن سوی مرز مشغول توسعه زیرساخت هاست که این رویکرد مورد استقبال ما نیز هست.

وی در ادامه به انتقاد از مدیرانی پرداخت که تنها به جلسات کارگروه ها برای طرح مشکلات بسنده می کنند و گفت: فرمانداران شهرستان های مرزی و مدیران ادارات مرتبط با حوزه تجارت خارجی منتظر تشکیل جلسات کارگروه ها نمانند و با برگزاری نشست های مشترک به حل مشکلات موجود پرداخته و به تسهیل و رفع موانع موجود در عرصه صادرات بپردازند.

رازانی با اشاره به اینکه کامیون‌های تجاری عراق بیمه ندارد، تصریح کرد: معمولاً حوادثی در حین تردد و تخلیه بار این کامیون‌ها رقم می خورد و اختصاص بیمه یک روزه برای کامیون‌های عراق منطقی است و باید عملیاتی شود.

استاندار کرمانشاه همچنین با اشاره به برپایی نمایشگاه توانمندهای صنعتی در کرمانشاه، گفت: این ایشگاه با حضور هیأت‌های تجاری و فعالان مطرح اقتصادی عراق تا آذرماه برپا می شود و در صورت استقبال سال آینده نیز دوباره آن را برگزار می کنیم.

همچنین پیشنهاد اعزام هیئت‌های تجاری کرمانشاه به استان‌های سلیمانیه و دیاله عراق نیز در این نشست مطرح شد که مورد موافقت استاندار قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار