حکایت درد ناک نابودشدن عاشقان مدهوش اینبار در حیات وحش بدست انسان متمدن امروزی در کوهستانهای زاگرس
کد خبر: ۳۳۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴ 28 November 2016

به گزارش تابناک، حکایت غریبی است رازهای گوناگون طبیعت آنگاه که در فصل کل مستی روزهای پایانی پاییز و آغاز زمستان عشق و خطر در کوهستان های زاگرس پابه پای هم گام بر می دارد و عاشق قربانی عشق بدست انسان می شود.

روایت کلهای مست و مدهوش و غفلت از خطر داستان واقعی و عجیبی است که همه و همه در فصل کل مستی و جفت گیری این گونه زیبا بر صخره های شاهد کوهستان های زاگرس صورت می گیرد.

هر ساله با توجه به وضعیت گرمسیری و سردسیری مناطق گوناگون کشور و استان کرمانشاه در اواسط آذرماه تا پایان این ماه گونه های زیبای جانوری کل و بز در فصل کل مستی به جفت گیری می پردازند.  در اين فصل كَل هاي مست به دنبال آواز بخصوصي كه بزهاي آماده باروري سر مي دهند از نقاط دور و نزدیک به سوي آنها رفته و با جدال و غلبه بر دیگر کل ها با تشكيل حرمسرايي، چندين بز را وارد قلمرو شخصی خود كرده و به هيچ كل دیگری اجازه نزديك شدن به بزهاي حرمسرايش را نمي دهد.

در میان جدال عاشقانه کل ها با یکدیگر، این کل های با تجربه و نیرومند هستند که پس از پیروزی در محدوده مشخص گونه کل غالب جفت های تصاحب شده خود را انتخاب می کند و غافل از همه خطرات و کمین ها در مستی عمیقی به سر می برد.

در طول این مدت گونه های کل و بز وحشی بالاخص کل ها به محیط اطراف و پیرامون خود بی توجه شده و سرعت عکس العمل آنها نسبت به سایر فصول سال بسیار کندتر می شود و از این رو با توجه به سرشت ذاتی ،غریزی و طبیعی جانور مورد تهدید شکارچیان غیر مجاز و افراد فرصت طلب و سود جو  قرار گرفته و این گونه ها بطور جدی در این فصل آسیب پذیر و در معرض خطر قرار می گیرند. هر ساله در کوهستان های مناطق مختلف استان بخصوص پاوه و اورامانات شاهد زجه های مرگبار و شکار این گونه های جانوری در اوج سرمستی و شادی به دست انسان ها می باشیم.

مهندس اخگرزاده رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه در این خصوص گفت : متاسفانه هر ساله علی رغم توصیه ها و درخواست مسئولان و فعلان محیط زیست در فصل کل مستی شاهد حضور گسترده شکارچیان غیر مجاز در منطقه و تعرض و دست درازی به حیات وحش منطقه هستیم .

وی افزود : شکارچیان غیرمجاز و افراد منفعت طلب با ترفند ها و شیوه های مختلف به حریم خصوصی، زیستگاهها و محدوده های جفت گیری موجودات زنده ای که آنها هم حق حیات را از خداوند متعال گرفته اند تجاوز کرده و در اوج بی انصافی باعث خسارات سنگین و جبران ناپذیر و انقراض گونه های ژنتیکی و منابع ملی منطقه می شوند .

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه تهدیدات در حیات وحش تنها مختص شکارچیان غیرمجاز و تهدیدهای انسانی نیست گفت: عواملی دیگر از جمله آتش سوزی، خشکسالی و انواع بیماریهای مزمن و قابل انتقال در حیات وحش نیز منجر به خسارت جدی به طبیعت و حیات وحش میگردند. اما عامل اصلی که باعث ورود لطمات جدی و در سطح وسیع تر می شود همان عامل انسانی و دخالت های انسان در طبیعت، تخریبها و استفاده از امکانات و تجهیزات به روز که تنها به دلیل تکرار عادات و رفتارهای اشتباه و یا منفعت های شخصی و از بین بردن گونه های ژنتیکی و طبیعی باارزش بوده و در واقع منابع تجدید ناپدیر و اموال عمومی ملت را هدف قرار داده اند .

مهندس اخگرزاده خطاب به تخریب گران محیط زیست و طبیعت گفت : این افراد باید بدانند که تجاوز آنها به طبیعت و منابع ملی در واقع خیانت در انفال و اموال عمومی مردم بوده و در حقیقت جرمی سنگین و جبران آن در بسیاری از موارد غیر ممکن می باشد .

وی با اشاره به گستردگی منطقه و کمبود نیروی انسانی و امکانات لازم برای مبارزه با شکارچیان غیر مجاز و اخلال گران در طبیعت گفت : از تمامی دوستد‌اران و علاقمندان به طبیعت و حیات وحش منطقه خواستاریم که نسبت به موضوعات و مسایل حساس زیست محیطی که جبران آنها مشکل و یا غیر ممکن است دقت بیشتری داشته باشند و برحسب وظیفه شرعی ،قانونی و اخلاقی و اعتقادات دینی و مذهبی در راستای کمک به حفظ و بقاء میراث طبیعی و ملی منطقه و در حفظ این امانت الهی بیش از پیش گامهایی استوار برداشته و در این رسالت خطیر ما محیطبانان ،سربازان و محافظان منابع ملی منطقه را با وجود مشکلات متعدد و محدودیت‌های فراوان و شرایط خاص حاکم بر این منطقه از نظر توپوگرافی ، کوهستانی ،صعب‌العبور بودن و اکوسیستم حساس و شکننده منطقه که حفاظت و صیانت از آن را برایمان مشکل و دو چندان نموده است . انتظار همراهی و مساعدت بیشتر و تقاضای مشارکت همه جانبه را از همه شما بزرگوران خواستاریم.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به وجود منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل با وسعتی به مساحت 23724 هکتار و تنوع گونه های گیاهی و جانوری و همچنین نقاط دیگری از جمله نان وِیژه و دالانی و... لزوم همراهی دیگر مسئولان و نهاد های نظامی و همچنین سمن های محیط زیستی را برای کنترل و مبارزه با شکارچیان غیر مجاز خواستار شد.

حکایت درد ناک نابودشدن عاشقان مدهوش اینبار در حیات وحش بدست انسان متمدن امروزی بسیار تلخ است . و باید گفت چه قدر تراژدی غم انگیزی است که در اوج عشق و مستی و در اوج صخره ها و قله های بلند کوهستانهای زاگرس تیر دشمنان طبیعت بر پیکر خسته و شکننده عاشقان مدهوش اصابت کند و مرگ و نابودی را رقم زند.

گزارش از فرهاد صالحی خبرنگار خبرگزاری تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار