طرح اهدای سلول های بنیادی که هم اکنون در مراکز استان های کشور در حال اجراست، در قصرشیرین نیز به عنوان تنها شهرستان در مرکز بهداشتی درمانی شماره یک این شهر به مدت 2 ماه است که به طور ثابت انجام می شود.
کد خبر: ۳۴۰۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹ 07 December 2016
به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا،مجری طرح سلول های بنیادی قصرشیرین روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: شهروندان می توانند همه روزه از ساعت 9 صبح تا 14 بعدازظهر برای اهدای سلول های بنیادی و مشارکت در این امر خداپسدانه به مرکز درمانی شماره یک قصرشیرین مراجعه کنند.
لیدا رضاپور افزود: افراد با مراجعه به این مرکز بهداشتی درمانی، برای اهدای سلول های بنیادی، تنها سه سی سی خون اهدا می کنند و از روی نمونه خون آنها شناسه ژنتیکی آن ها آنالیز می‌شود.
وی اظهار کرد: نمونه های آزمایش افراد نیز برای انجام آزمایش های لازم به مرکز پیوند مغز و استخوان بیمارستان امام رضا (ع) در مرکز استان کرمانشاه ارسال می شود.
وی گفت: نمونه گیری و عضویت در بانک اطلاعات اهدا کنندگان سلول های بنیادی خون ساز ایران با حمایت همه جانبه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و بخش پیوند مغز و استخوان بیمارستان امام رضا (ع) در مرکز بهداشتی درمانی قصرشیرین اجرا می شود که از ابتدی آغاز این طرح تاکنون 376 تن از شهروندان این منطقه در این امر خداپسدانه مشارکت کرده اند.
مجری طرح سلول های بنیادی قصرشیرین ادامه داد: تنها راه درمان قطعی بیماران مبتلا به سرطان خون ، تالاسمی و سایر بیماری های وخیم خونی و برخی بیماری‌های مغز و اعصاب ، پیوند سلول های بنیادی خون ساز است.
رضاپور با بیان این که همه افراد بین 18 تا 55 سال که بیماری خاصی نداشته باشند، می‌توانند به عنوان اهدا کننده به بانک سلول های بنیادی مراجعه کنند، گفت: با دریافت نمونه خون، شناسه ژنتیکی فرد آنالیز می شود و شخص بیمار مشابه با این شناسه، می‌تواند از سلول های بنیادی این فرد استفاده کند.
وی افزود: این افراد می‏توانند سلول بنیادی را از افراد فامیل یا غیرفامیل دریافت کنند و به دلیل ناسازگاری بافتی که بین فرد دهنده‏ سلول بنیادی و فرد گیرندهی سلول بنیادی به وجود می‏ آید، تنها 30 درصد بیماران موفق به دریافت این سلول بنیادی از فامیل می‏شوند.
وی اضافه کرد که 70 درصد از بیماران باید از افراد غیرفامیل سلول بنیادی را دریافت‏ کنند و هم اکنون این طرح علاوه بر کرمانشاه، در قصرشیرین به طور ثابت نیز اجرا می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار