جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت با حضور استاندار،نمایندگان استان،رئیس اتاق بارزگانی استان و تعدادی از مدیران صنایع برکزار شد.
کد خبر: ۳۶۷۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰ 27 January 2017

به گزارش تابناک اردبیل مجید خدابخش استاندار اردبیل شامگاه پنج‌شنبه در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت اردبیل تصریح کرد: استان اردبیل ظرفیت‌های متعدد صادراتی در بخش صنعت و کشاورزی را دارا است.

وی افزود: با این وجود برخی مشکلات مانع از دست‌یابی به جایگاه مطلوب شده که ضرورت برنامه‌ریزی هدفمند و منسجم برای صادرات استان را ایجاب می‌کند.

استاندار اردبیل با تأکید به اینکه در افت صادرات استان در ۹ ماهه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته عوامل متعددی دخیل است، متذکر شد: لازم است در جلسه جداگانه‌ای وضعیت فعلی صادرات و راهکارهای تسهیل آن را بررسی کنیم.

استاندار: باید به استانداردهای بازارهای جهانی برسیم

به گفته خدابخش یکی از الزامات توسعه صادرات استان توجه به استانداردهای بازارهای جهانی است و در برخی مواقع بی‌توجهی به استانداردها مانع از پذیرش محصول صادراتی استان در بازار خاصی می‌شود.

وی با تأکید به اینکه در وضعیت فعلی بازار کشور روسیه به دلیل حجم قابل توجه واردات محصولات کشاورزی یکی از بازارهای مستعد هدف صادراتی اردبیل است، ادامه داد: راهیابی به این بازار باید با توجه به ضوابط و استانداردها باشد.

وی با اشاره به اجرای شبکه خداآفرین در شمال استان و افزایش چشمگیر تولیدات کشاورزی استان به واسطه اجرای آن ادامه داد: لازم است در ادامه برای صادرات این محصولات برنامه‌ریزی کرد.

استاندار اردبیل متذکر شد: بی‌شک اقدام قاعده مند می‌تواند بخش مهمی از مشکلات اشتغال را نیز مرتفع ساخته و زمینه شکوفایی اقتصاد استان را موجب شود.

بدری:مشکلات ۳ واحد بزرگ صنعتی اردبیل رفع شود

صدیف بدری نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی هم در جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت اردبیل تصریح کرد: واحد آرتا ویل تایر با مشکلات عدیده مواجه شده و به جای تولید مطلوب سوله‌های آن به انباری تبدیل شده است.

وی افزود: ذوب‌آهن اردبیل نیز با راه‌حل‌های موقت فعال شده اما در وضعیت فعلی همچنان کارگران این واحد تولیدی از وضعیت فعالیت آن گله‌مند هستند.

نماینده مردم اردبیل با اشاره به مشکلات کارخانه سیمان تأکید کرد: انتظار می‌رود بخش دولتی راهکارهای اساسی و ریشه‌ای برای حل مشکلات این واحدهای تولیدی اتخاذ کند.

بدری افزود: در صورتی که برای افزایش تولید داخل و رونق صادرات الزامات قانونی نیز مورد نیاز باشد، نمایندگان استان آماده دریافت پیشنهادات مربوط به آن هستند.

وی همچنین به ضرورت رونق بخشی تولیدات داخل استان و فرهنگ‌سازی جهت استفاده از آن اشاره کرد و گفت: نمی‌توان به توسعه صادرات اندیشید اما در خود استان از محصولات وارداتی استفاده کرد.

فیضی:محصولات کشاورزی دیگر جایگزین کشت سیب‌زمینی شود

در این جلسه دیگر نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکلات صادرات سیب‌زمینی اردبیل گفت: هر چند محصول تولیدی استان از کیفیت مطلوبی برخوردار است اما در وضعیت فعلی صادرات آن مطلوب نیست.

محمد فیضی تأکید کرد: برخی برنامه ۲۰ ساله توسعه صادراتی را طرح می‌کنند و این در حالی است که تجارت خارجی هر لحظه در حال تغییر و تحول است و نمی‌توان برای توسعه صادرات برنامه ۲۰ ساله ترسیم کرد.

وی افزود: امروز اگر در صادرات سیب‌زمینی با مشکل مواجه هستیم لازم است کشاورزان به کاشت سایر محصولات که برش صادراتی بیشتری دارد ترغیب شوند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزود: هر چند مشکلات یارانه صادرات سیب‌زمینی رفع شده اما این محصول همچنان با مشکلات متعدد مواجه است که انتظار می‌رود مسئولان حل‌وفصل آن را پیگیری کنند.

فیضی بازارهای روسیه و کشورهای حوزه قفقاز را مساعد برای صادرات دانست و تأکید کرد: با مطالعه دقیق این بازارها و توجه به استانداردهای مورد تاکید آن ها می‌توان زمینه توسعه تجارت خارجی را فراهم ساخت.

وثوقی: کاهش ۱۷میلیون دلاری ارزش صادرات سیب‌زمینی اردبیل

حسین وثوقی دبیر اتاق بازرگانی استان هم در این جلسه تصریح کرد: در ۹ ماهه نخست سال گذشته بیش از ۲۳ میلیون دلار صادرات سیب‌زمینی انجام شد که امسال با افت محسوسی در مدت مشابه به شش میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: میزان صادرات سیب‌زمینی نیز در ۹ ماهه سال گذشته ۴۸ هزار تن بوده که امسال به ۳۴ هزار تن کاهش یافته است.

دبیر اتاق بازرگانی استان با تأکید به اینکه دلایل مختلفی در افت صادرات سیب‌زمینی دخالت دارد، اضافه کرد: از جمله پایین آمدن نرخ پول کشور جمهوری آذربایجان به عنوان بازار هدف صادرات در افت صادرات مؤثر است.

به گفته وثوقی اصلاح قیمت سیب‌زمینی نیز یکی از دلایل افت صادرات این محصول بوده و موجب شده میزان کل صادرات استان نیز با کاهش همراه شود.

وی به ضرورت توجه به تولید کیفی محصولات کشاورزی تأکید و اضافه کرد: از جمله در محصول سیب‌زمینی لازم است استانداردسازی تولید و کیفی سازی مدنظر قرار گیرد.

دبیر اتاق بازرگانی استان به ضرورت اعطای مشوق‌های صادراتی در استان نیز تأکید کرد و گفت: لازم است با اعطای مشوق‌های صادراتی انگیزه لازم در بین صادرکنندگان جهت توسعه عملکرد خود ایجاد شود.

وثوقی در خصوص وضعیت واردات استان نیز تأکید کرد: بیشترین واردات استان از کشورهای ترکیه و آلمان انجام می‌شود که می‌بایست با تولید محصولات وارداتی زمینه کاهش واردات را فراهم کرد.

عاملی:عمده صادرات اردبیل از گمرکات سایر استان‌ها انجام می‌شود

به نوشته مهر،‌سید حامد عاملی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت اردبیل تصریح کرد: در ۹ ماهه نخست سال جاری ۴۲ میلیون دلار صادرات انجام شده که ۲۰ میلیون دلار از آن شامل صادرات محصولات صنعتی است.

وی افزود: تنها یک سوم از صادرات نزدیک به ۲۰ محصول صنعتی استان از گمرک اردبیل انجام شده و مابقی از طریق گمرکات سایر استان‌ها انجام می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تأکید به تأثیر منفی این اتفاق در ثبت میزان صادرات گمرکات استان اضافه کرد: صادرات استان اردبیل علاوه بر وضعیت ثبت در گمرکات با محدودیت کالاهای صادراتی و بازارهای هدف صادرات مواجه است.

به گفته عاملی در ۹ ماهه نخست سال جاری صادرات استان ۳۵ درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته که دلایل متعددی دخیل در آن نیازمند مطالعه و بررسی است.

وی به پتانسیل‌های استان در صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی اشاره و تأکید کرد: توسعه صادرات امری فرابخشی است و تعامل و همکاری تمامی نهادهای دخیل را می‌طلبد.

پیرموذن: صنایع تبدیلی کشاورزی در اردبیل توسعه یابد

حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل هم در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: در حال حاضر بازارهای پرمصرفی در همسایگی استان اردبیل وجود دارد که می‌تواند هدف صادراتی این استان باشد.

وی افزود: با وجود تقاضای قابل‌توجه در این بازارها نه تنها محصولات موردنیاز به میزان تقاضا تولید نمی‌شود بلکه از استانداردهای بازارهای جهانی نیز برخوردار نیست.

رئیس اتاق بازرگانی استان با اشاره به صنعت لبنیات اضافه کرد: واحدهای تولیدی اغلب محصولات پاستوریزه تولید می‌کنند اما انتقال زمان‌بر آن به بازارهای مستعد صادراتی موجب می‌شود عملاً محصول موردنظر در زمان رسیدن به بازار مورد استفاده قرار نگیرد.

پیرموذن تأکید کرد: در حال حاضر ظرفیت واحدهای تولیدی استان در محصولات کشاورزی مطلوب است اما لازم است تکنولوژی‌های روز در این واحدها نهادینه شده و محصولات با هدف صادرات تولید شود.

وی به ضرورت سرمایه‌گذاری در این عرصه اشاره کرد و بیان داشت: علاوه بر این برای دست‌یابی به سهم مطلوبی در اقتصاد بازار نیاز ما توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

رئیس اتاق بازرگانی استان به ضرورت حضور بخش خصوصی در توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی استان تأکید و اضافه کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی تولیدی فعلی می‌تواند با تبدیل و فن‌آوری به ارزش اقتصادی قابل‌توجهی دست یابد.

ملکی:سوء مدیریت مشکل صادرات اردبیل است

ولی ملکی  نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی هم در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت اردبیل تصریح کرد: با وجود پتانسیل‌های قابل‌توجه صادراتی در استان استفاده مقبولی از آن ها نشده که دلیل آن به فقدان بازاریابی صحیح بازمی‌گردد.

وی افزود: تنها در صورتی می‌توان در بازارهای جهانی موفق عمل کرد که در ابتدا بازار هدف را شناخت و با تولید مناسب برای بازار هدف به توسعه صادرات اقدام کرد.

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی به ضرورت برندسازی برای محصولات صادراتی نیز تأکید کرد و افزود: بی‌توجهی به برند سازی منجر به پذیرش برند دیگر خواهد شد و خود به مانع توسعه صادرات تبدیل می‌شود.

ملکی همچنین به ضرورت حضور تجار و بازرگانان در نمایشگاه‌های مختلف تأکید کرد و گفت: در عین حال پرداخت به موقع مشوق‌های صادراتی نیز از جمله مطالبات جدی تجار و بازرگانان است.

میرزاده: ضرورت فعال‌سازی گمرک آزادلوی گرمی

در این جلسه نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی نیز به ضرورت فعال‌سازی گمرک آزادلوی گرمی تأکید کرد و گفت: متأسفانه شهرستان گرمی از محرومیت قابل‌توجه رنج می‌برد اما زیرساخت‌هایی از این قبیل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

میرحمایت میرزاده راه‌اندازی این گمرک را مطالبه مردم این شهرستان دانست و افزود: این گمرک می‌تواند در کنار گمرک بیله سوار مزایای متعددی از جمله رونق صادرات و ایجاد اشتغال به دنبال داشته باشد.

وی همچنین به ضرورت ساماندهی گمرک بیله سوار نیز اشاره کرد و گفت: ۲۴ ساعته شدن گمرک و توسعه فعالیت آن چندین سال است طرح شده اما فعلاً عملیاتی نشده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارگر بیکارشده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
همه آقایان مسئول در این جلسه یا از مسائل کاملا بدیهی مانند ظرفیتهای استان که تاکنون هزاران بارگفته شده حرف زده اند یا ازبایدها صحبت فرموده اند : باید فلان کارشود باید بهمان کارو.... امام نفرموده اند چه کسی اینکارها راانجام دهد؟؟؟؟ وتا زمانیکه فاعل کار تعیین نشود وضع همین است که همین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار