فرماندار تشریح کرد/
به اعتقاد فرماندار کنگاور، این شهرستان از الفبای توسعه بهره‌مند نبوده و صنعت آن تعطیل است اما قرار داشتن شهرستان در پیشانی کرمانشاه، وضعیت آب و هوایی مناسب و تاریخ طولانی، ظرفیت خوبی را برای توسعه آن ایجاد کرده است.
کد خبر: ۳۶۹۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ 31 January 2017
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا،علیرضا ایزدی روز سه شنبه افزود: کنگاور ویژگی های منحصر به فردی دارد و در جغرافیای اقلیمی استان کرمانشاه بی نظیر است.
اما به اعتقاد او، این شهرستان از الفبای توسعه بهره مند نبوده و با مشکلات متعددی درگیر است؛‌ از جمله عدم توازن درست، نداشتن توسعه پایدار و وجود آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد.
ایزدی بیان کرد که در 30 درصد از 85 روستای شهرستان تنها مرحله اول طرح هادی اجرا شده و در 70 درصد دیگر حتی مرحله یکم طرح هادی هم اجرا نشده است.
او در عین حال تاکید دارد که دولت یازدهم در موقعیت سخت اقتصادی سال های اخیر، عملکردی خوب و قابل دفاعی داشته است.

** مثلث توسعه ای برنامه محور
شریف خسروی، فرماندار سابق کنگاور حدود پنج ماه پیش مدیرکل امور سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه شد و ایزدی مدت زمان اندکی است که پشت فرمان هدایت شهرستان نشسته است.
با این حال او تاکید دارد که یک 'مثلث توسعه ای برنامه محور' برای کنگاور طراحی کرده که دارای سه ضلع صنعت، کشاورزی و خدمات گردشگری است.
ایزدی در باره صنعت شهرستان به صراحت گفت که 'وضعیت صنعت کنگاور تعطیل است'.
در باره کشاورزی اما به گفته او ظرفیت های متعددی در شهرستان وجود دارد که البته 'محدودیت منابع آبی' و 'الگوی کشت غلط و سنتی' این ظرفیت ها را بشدت تهدید می کند.
'توسعه آبیاری بارانی و قطره ای و گسترش کشت های گلخانه ای و کم آب بر' 2 طرح ایزدی برای مقابله با 2 تهدید مورد نظر است.
فرماندار کنگاور عنوان کرد: در زمینه گردشگری هم که می تواند متحول کننده منطقه باشد، ظرفیت های بسیار خوبی در شهرستان وجود دارد، مانند سراب ها، اقلیم مناسب و پیشینه تاریخی با محوریت معبد آناهیتا که البته از 30 سال پیش هیچ کاری برای ساماندهی آن نشده است.
به باور او ' هرچند کشاورزی مهم است اما راه اصلی توسعه نیست و تنها راه برون رفت از مشکلات شهرستان توجه به گردشگری است؛ البته در این زمینه باید از تخصص و علم روز بهره بگیریم.'
به گفته ایزدی، کنگاور دارای روستاهای پرجمعیت با میانگین بالای 2 هزار و 900 نفر است که ظرفیت های بسیاری در زمینه گردشگری، صنایع دستی و سایر هنرها در آنها وجود دارند.
او مثال زد که 80 ابزار موسیقی با بهترین کیفیت و قیمت مناسب در روستاهای شهرستان ساخته می شود اما به دلیل معرفی نشدن، گردشگران شناختی از این ظرفیت ندارد.

** نگاهی به عملکرد دولت در کنگاور
فرماندار کنگاور در ادامه به تشریح اقدامات دولت یازدهم در شهرستان کنگاور پرداخت و گفت: رفع نقطه حادثه خیز گردنه بید سرخ و اصلاح مسیر با اعتبار 9 میلیارد و 720 میلیون ریال و ایمن‌سازی مسیر در روستاهای رحمت آباد و علی آباد پل شکسته، داربید و میرزاعلی با اعتبار یک میلیارد و 300 میلیون ریال، آسفالت همه راه‌های روستایی دارای سکنه شهرستان، واگذاری 682 واحد مسکن مهر به متقاضیان در فازهای مهر دشت، دار صیفور و تاکسیرانی و آماده‌سازی 412 واحد مسکن مهر برای جابجایی محله غم تسلی از جمله اقدام های انجام شده در بخش راه و شهرسازی شهرستان است.
وی همچنین با بیان اینکه طرح تصفیه خانه فاضلاب کنگاور 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: اجرای 15 کیلومتر شبکه جمع آوری و خط انتقال فاضلاب در شهر و جابجایی محل دفن زباله کنگاور به نقطه ای دور از شهر بعد از 30 سال 2 اقدام دیگر دولت در شهرستان است.

** بهداشت و درمان
فرماندار کنگاور صدور 18 هزار و 500 عدد دفترچه بیمه سلامت برای متقاضیان، تاسیس اورژانس هوایی در شهرستان، راه اندازی درمانگاه متخصصان و افزایش تعداد متخصصان بیمارستان کنگاور به 18 نفر، آغاز عملیات احداث مرکز بهداشتی درمانی روستای فش با اعتبار 6 میلیارد ریال، آغاز عملیات احداث پایگاه بهداشتی درمانی شماره 2 کنگاور با اعتبار 2 میلیارد و 500 میلیون ریال و شروع عملیات اجرایی بخش دیالیز بیمارستان شهید چمران با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون ریال -توسط خیرین- را از جمله اقدام هایی دانست که طی 3.5 سال گذشته در این شهرستان انجام شده یا در دستور کار است.
ایزدی به دیگر طرح های اجرا شده در بخش بهداشت و درمان شهرستان هم اشاره کرد، از جمله: بهره‌برداری و تجهیز سه واحد منزل مسکونی برای پزشکان متخصص با اعتبار سه میلیارد ریال، بهره برداری از بلوک زایمانی بیمارستان شهید چمران با اعتبار هفت میلیارد ریال تا 20 روز آینده، تصویب اختصاص چهار دستگاه از تجهیزات بیمارستانی شامل رادیوگرافی دیجیتال، ویدئو آندوسکوپ، اکوکاردیو گرافی و سونوگرافی داپلر تا یک ماه آینده، فعال نمودن درمانگاه شهر گودین با حضور پزشک و راه اندازی داروخانه و اخذ مجوز احداث مرکز بهداشتی درمانی روستای قارلق بزرگ و احداث مرکز انتقال خون در شهرستان.

** طرح های روستایی
او در ادامه گفت که اجرای طرح هادی در روستاهای شهرستان طی سه سال گذشته از 15 به 32 روستا رسیده و در این زمینه 2 میلیارد و 971 میلیون ریال هزینه شده است.
ایزدی از اجرای 76 طرح مقاوم سازی روستایی براساس تسهیلات پرداختی در راستای مهاجرت معکوس به روستاها با اعتبار یک میلیارد و 185 میلیون ریال خبر داد و گفت: احداث بوستان های روستایی، تبدیل روستای گودین به شهر و راه‌اندازی شهرداری و زمینه سازی برای حضور دیگر ادارات در این شهر، ایجاد موزه سازهای روستایی در روستای فش و ساخت کتابخانه عمومی در روستاها از دیگر طرح های روستایی دولت بوده است.
وی با بیان اینکه گازرسانی در دولت یازدهم از81 درصد خانوارها در سال 92 به 86 درصد در سال 95 رسیده،‌ افزود: تعداد روستاهای دارای گاز از 38 به 51 روستا افزایش یافته است.

** از کشاورزی تا صنعت
دولت یازدهم در بخش کشاورزی شهرستان کنگاور هم اقدام های را پیگیری کرده که بیشتر در حوزه مکانیزه کردن اراضی است؛ به گفته ایزدی 'سطح آبیاری تحت فشار شهرستان از سه هزار و 138 هکتار در ابتدای دولت به چهار هزار و 400 هکتار رسیده است.'
فرماندار کنگاور همچنین از ساماندهی کوره های آجرپزی و بازگشت به کار هزار نفر، الکترونیکی شدن خدمات در بیشتر ادارات شهرستان با محوریت تکریم ارباب رجوع، تملیک اراضی ملی منابع طبیعی و رفع تصرف 41 هکتار از زمین های ملی شهرستان به ارزش 50 میلیارد ریال، احداث سالن ورزشی چند منظوره حضرت امام و آموزش 754 نفر در مراکز فنی و حرفه ای دولتی و آزاد شهرستان طی سه سال گذشته خبر داد.
ایزدی با اشاره به اینکه تعداد پروانه های صنعتی صادره در کنگاور در دولت یازدهم به هشت مورد رسیده است،‌ گفت: در این مدت تعداد سرمایه‌گذاری ها براساس پروانه‌های صادره 87 مورد و اشتغالزایی بر پایه پروانه‌های صادره 79 مورد بوده است. 

** 'کبوترلانه' از تعطیلی خارج می شود
یکی از سدهای مهم و اثرگذار استان کرمانشاه که در آب شرب مردم هم نقش اساسی دارد، سد کبوتر لانه کنگاور است.
این سد گرچه 53 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به گفته فرماندار کنگاور هم اکنون عملیات اجرایی آن تعطیل است.
ایزدی عنوان کرد که با پیگیری و همکاری نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی 110 میلیارد ریال برای تکمیل این سد مصوب شده که در سال جاری اختصاص پیدا می‌کند و عملیات اجرایی آن در اردیبهشت 96 آغاز می‌شود.
او تاکید کرد: با تکمیل این سد 2 اتفاق مهم و نجات دهنده در شهرستان خواهد افتاد؛ نخست رفع مشکل آب شرب مردم و دوم، پایان دغدغه آبی کشاورزان.
ایزدی توضیح داد که در صورت بهره برداری از مرحله اول و دوم طرح 2 هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان آبی می شود.
وی همچنین پیگیری تکمیل طرح سد آناهیتا را از دیگر اقدام های انجام شده در سطح شهرستان دانست؛ این طرح 52 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به گفته کیاست امیریان، مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه، تکمیل آن 600 میلیارد ریال اعتبار لازم دارد.

** 2 طرح برای ساماندهی معبد آناهیتا
همچنین ساماندهی محوطه تاریخی معبد آناهیتا از دیگر طرح هایی است که به گفته ایزدی عملیات اجرایی آن از ماه گذشته آغاز شده است.
او گفت که از 30 سال هیچ کاری برای ساماندهی معبد آناهیتا نشده است اما از دی ماه عملیات ایجاد یک مسیر گردشگری در محوطه این اثر تاریخی با سنگ فرش و فضاسازی محوطه آغاز شده و تلاش می شود تا برای پذیرایی از گردشگران نوروز 96 آماده شود.
فرماندار کنگاور 'بازسازی ضلع جنوبی معبد' را دیگر طرح در دستور کار فرمانداری دانست و گفت که طی توافقات انجام شده حدود 10 میلیارد ریال اعتبار ملی و همین مقدار هم اعتبار استانی برای اجرای این طرح اختصاص می یابد.
او در باره زمان اجرایی و تکمیل شدن این طرح هم گفت که اگر منابع وعده شده به موقع تخصیص پیدا کند، ‌می توان در عرض یک سال ضلع جنوبی معبد که حکم پیشانی آن را دارد،‌ احیا کرد.
به اعتقاد ایزدی، بخش دوم این طرح یک تحول بزرگ محسوب می شود و می تواند راسته بازار رها شده کنونی را احیا و ساماندهی کند.
او توضیح داد که در این طرح حد فاصل بین میدان آزادی تا میدان امام کنگاور به یک مسیر گردشگری و پیاده راه تبدیل می شود که تقویت بازار، ایجاد فضای مناسب خرید و احیای بافت فرسوده از دستاوردهای آن خواهد بود.
فرماندار کنگاور در عین حال عنوان کرد: ساماندهی راسته بازار یک طرح زمانبر است که به زمینه سازی فرهنگی و همراهی مردم و کسبه نیاز دارد.
به گفته او اگر شهرداری کنگاور عزم خود را جزم کند، تکمیل این طرح دست کم سه سال زمان نیاز دارد.
معبد آناهیتا بر روی یک تپه طبیعی با حداکثر ارتفاع 32 متر نسبت به سطح زمین های اطراف ساخته شده است.
شهرستان کنگاور دارای 116 اثر ثبت شده تاریخی و جاذبه فرهنگی و گردشگری که معروف ترین و مهمترین آنها معبد آناهیتاست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار