یک کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: با حرف و شعار تنها نمی‌توان دشمن را از صحنه خارج کرد، تاریخ لابراتوار علوم سیاسی است، همین حرف و شعارها باعث تحمیل عهدنامه‌های ترکمن‌چای و گلستان به ایران شد، ما باید از تجزیه شدن ایران جلوگیری کنیم.
کد خبر: ۳۷۳۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱ 21 May 2015

یک کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: دوران ابرقدرتی آمریکا تمام شده است.

به گزارش ایسنا؛ "محمدحسن قدیری‌ابیانه" در مناظره سیاسی تحت عنوان لوزان بدون سانسور در دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار کرد: اگر الان مذاکره‌ای صورت می‌گیرد و ایران در پای میز مذاکره می‌تواند از موضعی بالا با 6 کشور قدرتمند دنیا صحبت کند به خاطر دستاوردهایی است که با نپذیرفتن مذاکرات کاخ سعدآباد به دست آمده است.

وی در خصوص قطع نکردن یارانه ثروتمندان عنوان کرد و گفت: طبق گفته خود آقایان، دولت از اقتصاد به سیاست یارانه می‌دهد.

قدیری‌ابیانه ادامه داد: با توجه به انتخابات مجلس که در پیش‌ داریم، می‌ترسیم برای پیروزی حزبی خاص در انتخابات مجلس، منافع ملی در مذاکرات فدای منافع جناحی شود.

این کارشناس با بیان اینکه یکی از مواردی که باعث شد دشمن نسبت به اعمال بیشتر تحریم‌ها حریص‌تر شود فتنه سال 88 بود، گفت: آمریکا در تمام دولت‌ها با ایران دشمنی ورزید و این موضوع مختص هیچ دولتی نیست و این نشان از شرارت دشمن است. تمام ملت‌های دنیا باید بدانند که اگر مذاکرات به نتیجه نرسید، از ضعف هیأت ایرانی نیست و ناشی از شرارت دشمن است که حقوق ایران را نمی‌خواهند بپذیرند.

وی مذاکرات را در لغو تهدیدها چندان موثر ندانست و گفت: متاسفانه شاهد هستیم که از زمان شروع مذاکرات، حجم تهدیدهای نظامی نیز بیشتر شده است.

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: برگزاری جشن هنگام اعلام نتایج توافقات لوزان اشتباه بود چراکه در واقع به دشمن اعلام کردیم از چیزی که به دست آمد خوشحالیم و دشمن به همین اکتفا کرد و این خوشحالی کمکی به هیأت ایرانی نکرد.

وی علت حمله نکردن دشمن را ترسش از قدرت موشکی ایران اعلام کرد و گفت: در طبقه‌بندی قدرت‌های کشورها، قدرت و ایمان به خدا نادیده گرفته شده و در این تقسیم‌بندی، اسرائیل که قدرت منطقه‌ای است از حزب‌الله لبنان که بخشی از کشور میکرواستیت است، شکست خورد.

قدیری‌ابیانه دوران ابرقدرتی آمریکا را تمام شده اعلام کرد و گفت: آمریکا در افغانستان و عراق شکست خورد و ما با دشمنی که بخواهد ایران را تجزیه کند و یا فکر تجاوز به ایران را داشته باشد، می‌جنگیم و از حق خود کوتاه نمی‌آییم.

وی تاکید کرد: ما بعد از انقلاب با آمریکا رابطه داشتیم و آمریکا تا 10 ماه بزرگترین سفارت‌خانه را در ایران داشت اما بعد از تسخیر سفارت مشخص شد که در همان حال که ابراز تعامل می‌کرد، در حال جاسوسی و کارشکنی بوده است.

قدیری‌ابیانه رابطه با آمریکا داشتن را موجب پیشرفت ندانست و گفت: پیشرفت کشوری مثل کره‌جنوبی حاصل ساعت کاری مفید کارکنان این کشور است، اگر رابطه با آمریکا موجب پیشرفت می‌شد، کشورهایی همچون مصر و پاکستان الان باید بسیار پیشرفته بودند.

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) نیز با بیان اینکه در دیپلماسی هسته‌ای دو رویکرد یا دو گفتمان وجود دارد، تاکید کرد: رویکرد اول مبتنی بر نفی مذاکرات است، طرفداران این رویکرد نگاه سلبی به مذاکرات دارند، اینان مذاکرات را نقد می‌کنند اما در عمل دلیلی برای نفی مذاکرات ندارند، رویکرد دوم نیز شامل افرادی است که موافق با مذاکرات هستند.

"داریوش قنبری" ادامه داد: در دل رویکرد اول چند خرده گفتمان به وجود آمده است؛ نخستین خرده گفتمان مربوط به کاسبان تحریم‌ها است، این افراد با بهانه تحریم کاسبی می‌کردند و شرایط فعلی مذاکرات که در حال نتیجه دادن است را موافق منافع خود نمی‌دانند و با مذاکرات مخالف هستند.

وی با اشاره به خرده گفتمان دوم خاطرنشان کرد: در این خرده گفتمان نگاه جناحی وجود دارد و شامل افرادی است که نگران قدرت خود در مجلس شورای اسلامی آینده هستند چراکه با نتیجه گرفتن مذاکرات طرفداران طیف خاص دولت در مجلس شورای اسلامی حضور حداکثری خواهند داشت.

این استاد دانشگاه گفت: خرده گفتمان آخر نیز شامل افرادی است که مذاکرات را با مشی انقلابی خود سازگار نمی‌دانند و معتقدند اگر مذاکره‌ای صورت بگیرد، اصول و ارزش‌های انقلابی نادیده گرفته خواهد شد و طبیعتا هر سه دسته این رویکرد، با تبلیغات خود سعی در انجام نگرفتن مذاکرات دارند.

قنبری ادامه داد: در رویکرد دوم که مدافعان مذاکرات هستند، با درک چارچوب‌های حقوق بین‌الملل و درک تهدیدهایی که توسط مجامع بین‌المللی وجود داشت و مشکلاتی که تحریم برای کشور ایجاد کرده است، راه مذاکرات را در پیش گرفتند. این رویکرد که رویکرد دولت نیز محسوب می‌شود، ایجابی است و تنها رویکردی است که می‌تواند راهگشا باشد. این نگاه مورد تایید آحاد مردم بوده و مقام معظم رهبری نیز با تعیین مسیر مذاکرات در قالب نرمش قهرمانانه این نگاه را تایید کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث مذاکرات باید نگاهی فرای حزبی و جناحی داشت و نگاه ملی به این موضوع داشت و این قدر نگران پیروزی حزبی در انتخابات مجلس نباشیم.

قنبری با اشاره به دستاوردهای لوزان گفت: نخستین دستاورد این توافق خارج شدن ایران از فصل 7 سازمان ملل است.، دستاورد دوم ملغی شدن قطع‌نامه تحریم شورای ملل است و دستاورد آخر این است که ایران حق غنی‌سازی خود را به جامعه جهانی قبولاند.

وی تاکید کرد: تا پیش از این ما از تکنولوژی هسته‌ای به صورت زیرزمینی استفاده می‌کردیم اما با مذاکرات می‌توانیم از تکنولوژی‌های پیشرفته خارج از کشور استفاده کنیم و کشورهایی نیز قول همکاری به ایران داده‌اند.

این استاد دانشگاه داشتن سه فاکتور اقتصاد، دانش و قدرت نظامی را عوامل قدرتمند بودن کشورها دانست و گفت: کشورها از لحاظ قدرت به پنج بخش تقسیم می شوند؛ شامل ابرقدرت، قدرت بزرگ، قدرت منطقه‌ای، قدرت داخلی و میکرواستیت می‌شود که در حال حاضر آمریکا تنها ابرقدرت دنیا است و ایران نیز در حال مذاکره با آمریکا و پنج قدرت بزرگ دنیا است پس برای جلوگیری از جنگ احتمالی علیه ایران، باید مذاکرات پیش برود.

قنبری تاکید کرد: با حرف و شعار تنها نمی‌توان دشمن را از صحنه خارج کرد، تاریخ لابراتوار علوم سیاسی است، همین حرف و شعارها باعث تحمیل عهدنامه‌های ترکمن‌چای و گلستان به ایران شد، ما باید از تجزیه شدن ایران جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به دهکده جهانی گفت: ما در دهکده‌ای جهانی زندگی می‌کنیم و این دهکده آداب ویژه خود را دارد و نمی‌توان با مجامع بین‌المللی در افتاد چراکه ما به پیشرفت و توسعه نیاز داریم و این با رابطه و ارتباط داشتن با جهان خارج به دست می‌آید.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار