عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا افزود: ما باید بدانیم که چه نیروی انسانی با چه کیفیتی را به جامعه تحویل می‌دهیم و با الگوسازی آنها برای دانشجویان تجربه‌های فارغ‌التحصیلان را در اختیار آنها قرار دهیم.
کد خبر: ۴۱۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶ 02 May 2017
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا از برگزاری دورهمی علمی «ربع قرن علوم اجتماعی» در اين دانشگاه با هدف حمایت از نیروی انسانی خبر داد و گفت: این دورهمی در تاریخ 13 و 14 اردیبهشت‌ماه در دانشگاه بوعلی سینا برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، اسدالله نقدی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا یکی از گروه‌های قدیمی و باسابقه دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی است، اظهار کرد: از روز تاسیس دانشگاه بوعلی در سال 55 تعدادی از همکاران به عنوان اساتید جامعه‌شناسی در رشته‌های مختلف در دانشگاه به تدریس مشغول بودند.  

وی با بیان اینکه در آن دوره گروه مستقلی به نام گروه جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی وجود نداشت، افزود: در سال 71 ، گروه در قالب یکی از زیر مجموعه‌های دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی سابق فعالیت خود را شروع کرد و در طول این 25 سال روند تکاملی خود را طی کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه این گروه ابتدا با دو گرایش پژوهشگری علوم اجتماعی و دبیری علوم اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: علاوه بر رشته‌های پژوهشگری در مقاطعی دوره خاص فرهنگیان و دوره نیمه‌حضوری و دوره آزاد اقدام به جذب دانشجو کرده است.

وی با بیان اینکه در سال 81 برای نخستین بار دانشگاه کشور کارشناسی ارشد مردم‌شناسی در دانشگاه دائر شد، خاطرنشان کرد: در سال 84 مجوز رشته جامعه‌شناسی از وزارت علوم اخذ شد.

نقدی با اشاره به اینکه در سال 95 در مقطع کارشناسی ارشد رشته جمعیت‌شناسی دانشجو پذیرفته شد، تصریح کرد: در حال حاضر 6 نفر دانشیار و دو نفر استاد استادیار و یک نفر دانشجوی دکتر به تدریس می‌‍پردازند.

وی با اشاره به اینکه از سال 71 تاکنون یک‌هزار دانشجو از مجموعه دانشگاهی فارغ‌التحصیل داشتیم، یادآور شد: در پاییز 95 این موضوع به ذهن  رسید که با دادن فراخوان از افرادی که از این مجموعه دانشگاهی فارغ‌التحصیل شدند به عنوان میهمان به دانشگاه دعوت شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه یکی از اهداف این برنامه برگزاری یک « دورهمی علمی» است، افزود: رصد جایگاه علمی این افراد و به دست آوردن موقعیت اجتماعی این افراد از دیگر اهداف دورهمی است.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای خارجی مجموعه دانشگاهی فارغ‌التحصیلان خود را رصد می‌کنند، تصریح کرد: این کشورها شاخص‌های خود را مشخص و پس از به دست آوردن اطلاعات آنها را در وب سایت در اختیار عموم قرار می‌دهند.

نقدی با اشاره به اینکه از شاخص‌ها می‌توان به عنوان سرمایه انسانی بهره برد، افزود: یکی از شاخص‌های رتبه‌بندی در دنیا بر اساس کیفیت نیروی انسانی بوده و افراد از این طریق مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه متاسفانه این یکی از مواردی است که در ایران مورد غفلت قرار گرفته است، اظهار کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که تنها شاخص برای رتبه‌بندی افراد  ارائه مقاله نباشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا افزود: ما باید بدانیم که چه نیروی انسانی با چه کیفیتی رابه جامعه تحویل می‌دهیم وبا الگوسازی آنها برای دانشجویان تجربه‌های فارغ‌التحصیلان را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از تجربیات مربوط به فضای کلی بازار کار است، بیان کرد: ما فارغ‌التحصیلانی در حوزه اجتماعی داریم که در بخش خصوصی به عنوان کارآفرین شاخص شناخته شده که تجربیات آنها باید بیان شود.

نقدی با بیان اینکه تجلیل از بازنشستگان و قرار دادن آنها در کنار اساتید فعلی یکی دیگر از اهداف است، گفت: از دیگر اهداف این دورهمی قدردانی از پیشکسوتانی است که عمر خود را در این راه سپری کردند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های تفریحی نیز در کنار برنامه‌ها گنجانده شده است، گفت: از جاذبه‌های گردشگری بازدید داشته ونقطه‌نظرات شرکت‌کنندگان دربرنامه گرفته و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا بتوانیم نوعی ارزیابی از این نشست به دست آوریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه در این دورهمی از مدیران ارشد دانشگاه دعوت به عمل آمده ومعاون دانشجویی دانشگاه در این جمع به سخنرانی می‌پردازد، اظهار کرد: مسوول انجمن جامعه شناسی ایران هم از حامیان این نشست خواهد بود.  

وی با بیان اینکه در این برنامه از10نفر از فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف که به عنوان منتخب هستند خاطرات و تجارب خود را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند، یادآور شد: سایر همکاران خاطرات خود را در این برنامه بیان خواهند کرد.

نقدی با اشاره به اینکه دفتر انجمن جامعه‌شناسی ایران که از سال 82 در دانشگاه بوعلی فعال شده و متاسفانه در سال‌های اخیر فعالیت آن کمرنگ شده است، افزود: با برگزاری این دورهمی به دنبال فعال کردن دفتر انجمن جامعه‌شناسی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه توافق شده که دبیرخانه دائمی روز ملی علوم اجتماعی ایران در همدان و در دانشگاه بوعلی مستقر باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های سایر نقاط اگر بخواهند این روز ملی علوم اجتماعی را برگزار کنند باید انتقال تجارب از این دبیرخانه به آنها صورت گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه پیگیری و افتتاح دفتر دبیرخانه در حاشیه نشست مطرح می‌شود، افزود: این « دورهمی علمی» در 13 و 14 اردیبهشت‌ماه برگزار و پیش‌بینی‌ شده 200 نفر در این مراسم شرکت داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار