همیشه برای لذت نیاز به طی کردن مسافت طولانی نیست ، فقط کافیست چشمانمان را باز کنیم و به اطرافمان خوب بنگریم.
کد خبر: ۴۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹ 09 June 2015

گاهی بسیاری از جذابیت‌های طبیعی و گردشگری که مشاهده آن‌ها آرزوی بسیاری است درحالی‌که شاید در دسترس‌مان باشند اما هرگز آن‌چنان که باید مورد توجه ما قرار نگرفته و از لذت دیدنشان محروم شده‌ایم.

به گزارش ایسنا، همیشه لازم نیست انسان برای دست‌یابی به جلوه‌های طبیعی، شگفتی‌های خلقت و پدیده‌های حیرت‌انگیز و پر هیجان مسافت‌های طولانی تا شهرها و مناطق دیگر را بپیماید چراکه همه آن زیبایی‌ها و جذابیت‌هایی که به دنبال لذت بردن از آن هستیم آن‌قدر به ما نزدیکند که از آن‌ها غافلیم.

منطقه حفاظت شده "خانگرمز" واقع در شهرستان تویسرکان بوده و یکی از جلوه‌های حیرت‌آور طبیعی است که گونه‌های مختلف جانوری و پوشش‌های بی نظیر گیاهی در این منطقه زندگی می‌کنند و تعداد برخی گونه‌ها از جمله کبک آن‌قدر زیاد است که به آن معدن کبک می‌گویند.

این منطقه حفاظت شده در فاصله 30 کیلومتری غرب شهرستان تویسرکان و جنوب غربی شهر همدان واقع شده و نام خود را از کوهی به همین نام که بخش بزرگی از وسعت و اهمیت این منطقه را به خود اختصاص داده، گرفته است. این منطقه حفاظت شده با برخورداری از 35 دهنه چشمه، 13 رشته قنات و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری از شمال به روستاهای قلقل، گنبله، بهارآب، ترمیانک و هوش، از شرق به روستاهای حاجی‌آباد، سوتلق، قلی‌لاله بالا و از غرب به روستاهای مین‌آباد، نقی‌آباد، سازیان، کنجوران سفلی و از جنوب به روستاهای کنجوران علیا و وسطی، قلی‌لاله پایین و ولاشجرد در شهرستان تویسرکان محدود می‌شود.

گونه‌های گیاهی با خواص دارویی به شکل درختچه، بوته و علف در این منطقه به چشم می‌‌خورد همچنین گیاهان خوراکی نظیر کنگر وحشی، گلپر و پینامه در این منطقه به وفور یافت می‌شوند.

پستاندارانی که در منطقه حفاظت شده خانگرمز به زیست خود ادامه می‌دهند شامل قوچ و میش، کل و بز، گرگ، روباه، شغال، کفتار، خرگوش، سمور، گورکن، رودک، خارپشت، حشره‌خوار و انواع موش‌ها هستند.

از پرندگان در حال زندگی در این منطقه می‌توان به عقاب طلایی، کبک، تیهو، دلیجه، کبوتر، کمر کولی، زاغی چکچک، سهره‌سار، جغد، سبز قبا، سنگ چشم، کلاغ نوک سرخ، دم جنبانک و زرده پر اشاره کرد.

همچنین خزندگان و دوزیستانی مانند افعی زنجانی، یله‌مار، سوسن‌مار، شلاقی، چلمبر، مارپلنگی، لاک‌پشت و انواع مارمولک‌ها در منطقه حفاظت شده خانگرمز زندگی می‌کنند.

منطقه خانگرمز با مساحت مجموع 9 هزار و 26 هکتار در سال 56 به عنوان منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده اعلام شد.

علاقمندان به محیط زیست و طبیعت‌گران می‌توانند از این منطقه بکر و زیبا بازدید کرده و لذت بهار را برای خود دو چندان کنند اما باید توجه داشته باشند با هماهنگی محیط زیست اقدام به بازدید کنند تا در محیط نا امنی ایجاد نشود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار