به گفته مدیر گروه بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت همدان چتر سنجش سلامت بر سر ۱۳۰ هزار دانش‌آموز همدانیپهن شده است.
کد خبر: ۴۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۸ 12 June 2015

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت همدان با اشاره به اینکه ۲۱ پایگاه سنجش سلامت جسمانی در همدان فعال شد، گفت: ۱۳۰ هزار دانش‌آموز در همدان زیر پوشش سنجش سلامت قرار می‌گیرند.

به گزارش تسنیم ؛جواد سلیمان‌اختیاری با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان ویژه دانش‌آموزان اظهار داشت: ماهیت اصلی این طرح کاهش شاخص میزان پوسیدگی در دندان‌های دانش‌آموزان زیر 12 سال است که اجرای برنامه‌های آموزشی، پیشگیری و درمانی مناسبی پیشبینی شده است.

وی افزود: براساس موافقت‌نامه‌ای که بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد شده است، طرح تحول سلامت دهان و دندان برای نوآموزان بدو ورود به دبستان در کنار طرح سنجش جسمانی و ارزیابی آمادگی تحصیلی اجرا میشود.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت استان همدان تصریح کرد: میزان پوسیدگی دندان در بین گروه‌های سنی مختلف بسیار بالا است ولی انجام اقدامات گسترده برای تمام گروه‌های سنتی امکان‌پذیر نیست در این راستا نوآموزان بدو ورود به دبستان و دانش‌آموزان پایه‌های اول تا ششم ابتدایی زیر پوشش طرح سلامت دهان و دندان قرار می‌گیرند.

وی گفت: نوآموزان بدو ورود به دبستان در سنین 6 سالگی امسال که حدود 28 تا 30 هزار نفر برآورد شده‌اند در طول دو ماهه فصل تابستان که طرح سنجش ادامه دارد برای آنها بسته تشویقی و وارنیش فلوراید انجام میشود.

سلیمان‌اختیاری بیان کرد: 21 پایگاه سنجش سلامت جسمانی و ارزیابی آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سطح استان فعال شده است که در پایگاه اکیپ‌های سیار همراه با کارشناسان آموزشی و پیشگیری مستقر شدند.

وی افزود: در این پایگاه‌ها نوآموزان در اتاق معاینات سلامتی آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و برای هر نوآموز یک کارت سلامت صادر میشود و همچنین در اتاق وارنیش فلوراید کارشناسان بهداشتی دهان و دندان به دانوآموزان موساک و خمیردندان می‌دهد که همراه والدین برای شستشوی دندان اقدام کنند تا عملیات فیشور سیلانت و وارنیش انجام گیرد.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه 130 هزار نفر دانش‌آموزان زیر 12 سال (تا پایه ششم ابتدایی) در استان همدان زیر پوشش طرح تحول سلامت دهان و دندان قرار می‌گیرند، عنوان کرد: همزمان با آغاز سال تحصیلی آینده و از اول مهر ماه دانشآموزانی که برای ادامه تحصیل به مدارس حاضر می‌شوند در قالب طرح تحول سلامت دهان و دندان مورد وارنیش فلوریاد قرار می‌گیرند.

وی گفت: دانش‌آموزانی که نیاز به سایر خدمات دندان‌پزشکی از جمله کشیدگی و ترمیم دندان داشته باشند همراه با فرم‌هائی به درمانگاه‌های دولتی معرفی میشوند، ‌البته امکانات و نیروها در این مراکز دندانپزشکی دولتی محدود است و همه دانش‌آموزان را نمیتوانیم پوشش دهیم.

سلیمان‌اختیاری ابراز کرد: رسیدگی به وضعیت سلامت دهان و دندان دانشآموزان در سنوات گذشته در مدارس به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شد اما با اجرای این طرح منسجم و سیستماتیک در آینده شاهد کاهش پوسیدگی دندان در جمعیت دانش‌آموزی می‌شویم.

وی با اشاره به شاخص‌های پر اهمیت در دندانپزشکی افزود: براساس بررسی که در سال 92 انجام گرفته است در هر جمعیت کودکان 5 تا 6 سال به طور میانگین پنج دندان پوسیده شیری وجود دارد و این در حالی است که دندان‌های کودکان در سن 2 سالگی کامل میشود و در این مدت کوتاه دچار پوسیدگی می‌شوند.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت استان همدان تصریح کرد: در جمعیت دارای سنین 12 ساله نیز شاخص دندان‌های دائمی پر اهمیت است و به طور میانگین در این جمعیت حدود دو دندان پوسیده، کشیده شده و یا پرشده وجود دارد در این راستا باید شاخص پوسیدگی دندان‌ها را با مداخلات صحیح و به موقع کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: والدین با معاینه هر شش ماه یکبار و انجام وارنیش فلوراید به سلامت دندان‌های کودکان خود باید توجه کنند و همچنین با انجام به موقع فیشور سیلانت (شیار پوشی) از پوسیدگی دندان‌های آسیای فرزندان جلوگیری کنند.

سلیمان‌اختیاری بیان کرد: روش صحیح مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید در دو نوبت دو دقیقه‌ای شب قبل از خواب و صبح بعد از صبحانه، سلامت دندان‌های ما را تضمین می‌کند و از پوسیدگی آنها جلوگیری می‌کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار