به گفته مدیر جهاد کشاورزی همدان 240پروژه در هفته جهاد کشاورزی افتتاح می شود.
کد خبر: ۴۶۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۷ 12 June 2015

مدیر جهاد کشاورزی همدان گفت: 240 پروژه عمرانی و تولیدی به ارزش 369 میلیارد و 97 میلیون ریال به مناسبت هفته جهاد کشاورزی افتتاح خواهد شد.

به گزارش فارس ، علیرضا رنجبرضرابی اظهار کرد: 240 پروژه عمرانی و تولیدی به ارزش 369 میلیارد و 97 میلیون ریال به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در استان افتتاح خواهد شد.

وی گفت: این پروژه‌ها در حوزه‌های آب و خاک و امور فنی و مهندسی، تولیدات دامی، شیلات، تولیدات گیاهی، صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی و منابع طبیعی افتتاح می‌شود و برای 764 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی صورت می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی همدان افزود: 199 پروژه حوزه آب و خاک شامل آبیاری تحت فشار، لوله گذاری، کانال آبرسانی و لایروبی و مرمت قنوات با هزینه اعتباری بالغ بر259 میلیارد و 303 میلیون ریال با اشتغالزایی مستقیم برای 635 نفر افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به پروژهها در بخش تولیدات دامی تصریح کرد: در این هفته 21 پروژه تولیدات دامی شامل چهار واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت 110 هزار قطعه با اشتغالزایی 19 نفر و اعتبار 21 میلیارد و 300 میلیون ریال، دو واحد گوساله‌پرواری با ظرفیت 300 رأس با اشتغالزایی هشت نفر و اعتبار 15 میلیارد و 140 میلیون ریال، سه واحد گاو شیری با ظرفیت 150 رأس با اشتغالزایی 13 نفر و اعتبار 16 میلیارد و 600 میلیون ریال، 12 واحد پرورش گوسفند با ظرفیت 420 راس با اشتغالزایی 15 نفر و اعتبار 36 میلیارد و 875 میلیون ریال از پروژه‌های تولیدات دامی است.

رنجبر‌ضرابی به پروژه‌ها در بخش شیلات اشاره کرد و گفت: پنج واحد پرورش ماهی قزل‌آلا با ظرفیت 125 تن با اشتغالزایی 13 نفر و هزینه 5 میلیارد و 130 میلیون ریال نیز در بخش شیلات به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در هفته جهاد کشاورزی 6 پروژه تولیدات گیاهی شامل احداث 6 باغ میوه و تولید نهالستان به مساحت 5.12 هکتار در دستور کار است که برای احداث این باغات جدید 10 میلیارد و 127 میلیون ریال هزینه بدون احتساب قیمت زمین اعتبار هزینه شده که در این خصوص برای 28 نفر اشتغالزایی مستقیم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: در این هفته چهار واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی با ظرفیت 15 هزار و 50 تن با اشتغالزایی 21 نفر و اعتبار 35 میلیارد و 200 میلیون ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: 6 پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری با هزینه اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 610 میلیون ریال نیز در هفته جهاد کشاورزی افتتاح خواهد شد.

رنجبر‌ضرابی یادآور شد: در راستای صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب در مصارف کشاورزی از مجموع 265 هزار هکتار اراضی آبی استان تا پایان سال 93 حدود 120 هزار هکتار زیر پوشش آبیاری تحت فشار رفته است.

وی با بیان اینکه با اجرای آبیاری تحت فشار 700 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب شده است،‌ ابراز داشت: در سال 94 نیز حدود 10 هزار هکتار اجرای آبیاری تحت فشار داریم که با پرداخت 85 درصدی یارانه از سوی دولت اجرا خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: استان همدان با تولید 5 میلیون تن محصولات کشاورزی رتبه نهم کشور را دارد و در برداشت از منابع آب زیرزمینی نیز رتبه پانزدهم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد و معیشت استان وابستگی شدیدی به حوزه کشاورزی دارد و حفظ منابع تولید در کشاورزی از برنامه‌های دائمی سازمان جهاد کشاورزی است.

رنجبر‌ضرابی ایجاد تحول در ذخیره، انتقال و مصرف آب را مهمترین راهکار فراروی این سازمان دانست و گفت: احداث و بهسازی یک‌هزار و 50 کیلومتر کانال انتقال آب و اجرای 530 کیلومتر کانال آبرسانی با لوله که راندمان آبیاری را از 30 درصد به حدود 95 درصد ارتقا می‌دهد، نیز در دستور کار است.

وی به احداث 10 مورد سد خاکی و 10 مورد آب‌بندان با حجم 5 میلیون متر مکعب اشاره کرد و بیان داشت: احیا و مرمت یک‌هزار و 300 رشته قنات، احداث 107 مورد بند انحرافی و همچنین اجرای 13 هزار و 440 هکتار طرح تجهیز و نوسازی اراضی مدرن در تعاونی‌های تولید روستایی از جمله اقدامات مهم سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای بهینه‌سازی مصرف آب در حوزه کشاورزی بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی همدان در خصوص راهکار بهینه‌سازی مصرف آب در بخش زراعت، عنوان کرد: در این حوزه باید به کشت محصولاتی با نیاز آبی کمتر توجه شود تا بتوانیم مصرف آب در مزارع را کاهش دهیم.

وی به دو روش بهینه‌سازی مصرف آب در بخش زراعت اشاره کرد و بیان داشت: در روش نخست از کشت‌های کم‌آب‌بر مانند کلزا و کاهش سطوح محصولات پرآب‌بر استفاده می‌شود که کاهش 23 درصدی سطح کشت ذرت در استان را داشتیم.

رنجبر‌ضرابی ادامه داد: در روش دوم استفاده از ارقام کم‌آب‌بر در محصولات مختلف موجب تولید محصول دلخواه کشاورزی و کاهش مصرف آب می‌شود.

وی در خصوص کشت گندم تصریح کرد: در کشت گندم کاهش تدریجی رقم الوند را داشتیم و ارقام مقاوم به تنش‌های خشکی مانند پیشگام، پیشتاز، ارم، زارع، میهن و سایسون جایگزین شده است.

مدیر جهاد کشاورزی همدان افزود: همچنین در محصول سیب زمینی با حذف تدریجی رقم مارفونا ارقام جدید با رویکرد تولید خوراکی صنعتی با مصرف آب کمتر ارقام جلیلی، بامبا، سانته، بورن و راموس ترویج شده است.

وی طرح کشاورزی حفاظتی را نیز یکی از راهکارهای بخش کشاورزی در راستای مهار چالش آب دانست و گفت: کاهش تبخیر سطحی و حفظ ذخیره رطوبتی خاک یکی از اهداف این طرح است که در صورت اجرای صحیح طرح به صرفه‌جویی 750 متر مکعبی آب در هر هکتار منجر می‌شود.

رنجبرضرابی ادامه داد: اجرای این طرح از سال‌های اخیر در استان با جدیت در حال اجراست که در سال زراعی 94-93 حدود 100 هزار هکتار را در برنامه داشتیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است،‌ ابراز داشت: در حال حاضر 78 هکتار گلخانه در استان احداث شده که مصرف آب در گلخانه‌ها یک دهم فضای باز است و تولید 10 برابر افزایش می‌یابد و دولت از احداث گلخانه حمایت می‌کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار