رئیس شورای ملی نخود با اشاره به برند بودن نخود کرمانشاه، گفت: آماده‌ایم با کمک کارشناسانی که در بخش کشاورزی داریم، به تولید نخود دانه درشت در روسیه کمک کنیم.
کد خبر: ۴۷۷۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ 13 August 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا ، ناصر مرادی در نشست فعالان اقتصادی و تجار کرمانشاه با سفیر و هیات تجاری روسیه برگزار شد، کرمانشاه را از قطب‌های محصولات کشاورزی در کشور دانست و افزود: برخی از محصولات کرمانشاه مانند نخود برند بین‌المللی هستند.

وی از پیشینه صادرات نخود کرمانشاه هم یاد کرد و ادامه داد: نخود کرمانشاهی سال‌هاست  به پاکستان، عراق، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و چند سالی هم به هند صادر شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به تولید سالانه حدود 350 هزار تن نخود در کشور که حدود 100 هزار تن آن سهم کرمانشاه است، اظهار کرد: در کنار تولید نخود، سالانه حدود 50 هزار تن واردات نخود هم داریم که حتی از خود روسیه هم واردات صورت می‌گیرد.

مرادی نخود روسیه را نخودی ریزدانه دانست که بازارپسندی کافی ندارد، اما قیمت آن مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: این آمادگی را داریم با کمک کارشناسان بخش کشاورزی، به تولید نخود دانه درشت در روسیه کمک کنیم.

رئیس شورای ملی نخود یادآوری کرد: از سوی دیگر روسیه می‌تواند در فرآوری و تامین ماشین آلات خصوصا ماشین آلات برداشت نخود به ما کمک کند.

مرادی از طرح صفر تا صد نخود که از تولید تا فرآوری را شامل می‌شود هم یاد کرد که قرار است در کرمانشاه اجرا شود و گفت: این طرح توجیه اقتصادی کافی دارد و آماده پذیرش سرمایه‌گذاران در اجرای این طرح هستیم.

 علی حجتی نایب رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه هم از سابقه تعاملات تجاری ایران و روسیه یاد کرد و گفت: این دو کشور از قدرت‌های بزرگ منطقه و به نوعی برادرخوانده هستند.

حجتی از زمینه‌های که کرمانشاه و روسیه می‌توانند همکاری داشته باشند هم یاد کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین این زمینه‌ها صادرات آرد به عراق است.

وی با بیان اینکه اکنون میزان قابل توجهی آرد از کرمانشاه به عراق صادر می‌شود، تاکید کرد: اگر سرمایه‌گذاران روسیه در زمینه تولید آرد با کرمانشاه همکاری کنند، این استان می‌تواند پایگاهی برای صادرات آرد به عراق با همکاری روسیه باشد.

به گفته این تولیدکننده آرد، کارخانجات تولیدی آرد کرمانشاه ظرفیت تولید 800 هزار تن آرد را در سال دارند.

حجتی در پایان بر لزوم ایجاد یک دفتر بازرگانی روسیه در کرمانشاه هم به عنوان پل ارتباطی تاکید کرد. 


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار