معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان گفت: یک هیات متشکل از مقامات بلند پایه همدان برای حضور در آیین هفتصدمین سالگرد تولد میرسیدعلی همدانی فردا عازم کشور تاجیکستان می شوند.
کد خبر: ۴۷۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸ 15 June 2015
معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان گفت: یک هیات متشکل از مقامات بلند پایه همدان برای حضور در آیین هفتصدمین سالگرد تولد میرسیدعلی همدانی فردا عازم کشور تاجیکستان می شوند.

به گزارش ایرنا؛ محمد ابراهیم الهی تبار افزود: دولت تاجیکستان به منظور هفتصدمین سالگرد زادروز میرسیدعلی همدانی از مقامات استانی همدان برای حضور در این برنامه دعوت به عمل آورده است.

وی اضافه کرد: به این منظور هیاتی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان، استاندار همدان، روسای سه دانشگاه و جمعی از مسوولان فرهنگی و اقتصادی به همراه بخش خصوصی در این سفر حضور دارند.

وی ملاقات با مقامات دولت تاجیکستان، دیدار با استاندار ایالت ختلان، بازدید هیات اعزامی از مناطق فرهنگی، علمی، آموزشی و اقتصادی از برنامه های پیش بینی شده است.

معاون استاندار همدان اظهار کرد: دو شهر همدان و کولاب تاجیکستان برادر خوانده هستند که به این منظور در این سفر چهار روزه تفاهمنامه های منعقد شده در این ارتباط پیگیری و تقویت می شوند.

الهی تبار اضافه کرد: بازدید از مقبره میرسید علی همدانی، بازدید از سقاخانه و موزه، امضای یادداشت تفاهم بین استاندار همدان و ایالت کولاب همچنین انعقاد تفاهم نامه همکاری بین شهرداری همدان و کولاب از دیگر برنامه ها این سفر است.

وی بیان کرد: مذاکرات هیات اعزامی همدان به تاجیکستان در چهار بخش مسایل گردشگری، اقتصادی، فرهنگی و علمی و آموزشی صورت می گیرد.

وی افزود: با توجه به غنی بودن استان همدان در زمینه گردشگری مذاکراتی درباره تاریخی و طبیعی و گردشگری انجام می شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار با ذکر اینکه روسای دانشگاه بوعلی سینا، علوم پزشکی و پیام نور این هیات اعزامی را همراهی می کنند گفت: قرار است رایزنیهای درباره تبادل دانشجو، تبادل تجربیات علمی و استفاده از ظرفیتها و فرصتهای مطالعاتی مراکز آموزش عالی همدان و تاجیکستان صورت گیرد.

الهی تبار استفاده از ظرفیتهای اقتصادی دو کشور و گسترش مناسبات تجاری، ایجاد نمایشگاهی از توانمندی های تاجیکستان و همدان در هر دو منطقه و انعقاد تفاهمنامه هایی بین اتاق بازرگانی این دو استان را از اقدامات پیش بینی شده در حوزه اقتصادی برشمرد.

وی افزود: با توجه به مشترکات فرهنگی همدان و تاجیکستان در زبان و دین، این دومولفه می تواند زمینه ای برای گسترش مناسبات فرهنگی این مناطق شود.

میرسیدعلی همدانی از عرفا و دانشمندان قرن هشتم هجری (14 میلادی) و از مبلغان اسلام ، نقش بسزایی در گسترش اسلام ، زبان و ادبیات فارسی در کشمیر هند و پاکستان داشته است.

این عارف و عالم برجسته ایرانی در 12 رجب 714 قمری در شهر همدان دیده به جهان گشود و در ذیحجه 786 هجری قمری در شهر ˈکنرˈ افغانستان کنونی دار فانی را وداع گفت.

پیکر مطهر سید همدانی به منطقه ˈختلانˈ تاجیکستان منتقل شد و در مدرسه ای که این شخصیت در زمان حیات در شهر کولاب تاجیکستان بنا نهاده بود به خاک سپرده شد.

با توجه به برگزاری همایش بین المللی میر سید علی همدانی در سالجاری، نام سال 94 همدان به نام این شخصیت عارف مزین شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار