بخش صنعت و معدن یکی از محورهای توسعه کلان هر منطقه است و به اعتقاد کارشناسان در صورت صنعتی نشدن ، رسیدن به توسعه پایدار امکان پذیر نخواهد بود و استان اردبیل نیز در مسیر رشد ناگزیر به سرمایه گذاری های بزرگ در این بخش و ایجاد زنجیره ای بین صنعت ،معدن ، کشاورزی و تجارت می باشد.
کد خبر: ۴۷۹۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ 17 August 2017
به گزارش تابناک : دولت محلی در دوره دولت یازدهم نیز سیاستگذاری های خود را در این راستا هدف گذاری کرده و تلاش قابل توجهی در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش صنعت و نیز احیا و فعال سازی واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نمیه فعال و نیز بخش معدن انجام داده است.
مجید خدابخش استاندار اردبیل نیز اعتقاد بر این دارد که راه توسعه استان اردبیل ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ و اشتغال زا و ایجاد ارتباطی منطقی بین بخش های صنعت، کشاورزی، گردشگری و تجارت خارجی می باشد ، ارتباطی که بخش های مختلف اقتصادی به تکمیل همدیگر آمده و در نهایت منجر به صادرات و درآمدهای ارزی شود.
خدابخش گفت: کشاورزی و گردشگری تاکنون محورهای توسعه استان اردبیل تلقی می‌شد اما اگر فعالیت در این حوزه ها با بخش صنعت مرتبط نباشند استان دچار عقب‌افتادگی خواهد شد. ایجاد ارزش‌افزوده، خلق ثروت و ایجاد اشتغال در گرو تحقق و فعالیت‌های مناسب واحدهای تولیدی است.
به گفته خدابخش، سهم صنعت از اقتصاد اردبیل تنها 6 درصد است و این در حالی است که 95درصد واحدهای صنعتی استان را نیز واحدهای خرد و کوچک تشکیل می دهد. سهم این منطقه در سالیان گذشته یعنی زمانی که دولت در استان های برخوردار سرمایه گذاری های کلانی انجام می داد تقریبا هیچ بوده و کارخانه ای بزرگ با اشتغالزایی قابل توجه در استان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته واحدهای تولیدی زیادی در استان دچار مشکلات شده و راکد و یا نیمه فعال شده اند گفت: راه‌اندازی و فعالیت دوباره واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال سهم به سزایی در توسعه ، رونق و ایجاد فرصت های شغلی در استان اردبیل داشته است. 
وی بیان کرد: در دولت یازدهم و در دو سال اخیر اقدام های مهمی در این راستا صورت گرفته و سیاست حمالیتی در دولت دوزادهم برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ادامه خواهد داشت. 

** سهم ناچیز صنعت در اقتصاد استان اردبdل ؛ واحهای تولیدی با کمک دولت فعال می شوند 
رئیس صنعت ، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه سهم صنعت در اقتصاد استان چندان پربار نیست بیان کرد: در حال حاضر 984 واحد صنعتی در استان اردبیل وجود دارد که 30 درصد آن یعنی 250 واحد صنعتی نیز غیر فعال می باشد..
سید حامد عاملی به ایرنا افزود: فعال کردن واحدهای راکد و نیمه فعال از جمله سیاست های دولت تدبیر در استان برای حفظ سهم صنعت در استان و اشتغال موجود می باشد ضمن اینکه تلاش برای جذب بخش خصوصی نیز در این بخش به جد دنبال می شود.
وی اضافه کرد: در سال گذشته با تزریق تشهیلات حمایتی 133 واحد صنعتی در استان از رکود و نیمه فعالی خارج شده و زمینه تثبت اشتغال موجود فراهم شد .
یه گفته وی ، تثبیت چهار هزار و 300 شغل پایدار در استان با 143 میلیارد تومان تسهیلات اعطایی به این تعداد واحد صنعتی در استان ممکن شد و امسال نیز این سیاست با جدیت بیشتر ادامه می یابد.
وی بیان کرد: امسال نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی استان اردبیل مد نظر دولت می باشد ضمن اینکه ارایه تسهیلات حمایتی به برخی صنوف تولیدی نیز اضافه خواهد شد .

** خوشه های صنعتی راهکاری برای رونق صنعت استان اردبیل 
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل نیز توجه به خوشه های صنعتی در استان را از راهکارهای جدید در جهت رونق بخش صنعت بیان کرد و گفت: مطالعه خوشه های صنعتی در این استان در دست اجراست که در این راستا واحد ها را شناسایی وکنسرسیوم صادراتی تشکیل می شود تا زمینه برای بازار خارجی برای واحدهای تولیدی فراهم شود. 
علی نظری افزود: ٦ خوشه صنعتی در این استان استعداد یابی شده از جمله خوشه لبنیات اجرا شده ،خوشه فرش و پلاستیک در حال اجراست و خوشه توریسم هم در حال امکان سنجی می باشد. 
نظری بیان کرد: علاوه بر ٦ خوشه صنعتی ١٥ خوشه جدید هم مطالعه و امکان سنجی می شود .
وی همچنین گفت: امسال طرح توسعه خوشه های کسب و کار توریسم و صنایع فلزی در راستای توسعه متوازن و دسترسی به رشد اقتصادی مناسب در منطقه وارد فاز اجرایی می شود.
نظری با اشاره به تشکیل اولین کمیته راهبری خوشه های کسب و کار افزود: خوشه های کسب و کار نقش محوری و اساسی در سیاست های توسعه ای بخش های اقتصادی و صنعتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایفا می کند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی اردبیل در خصوص اجرای طرح توسعه خوشه های کسب و کار فرش و پلاستیک هم گفت: در راستای سیاست های توسعه ای سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران پس از شناسایی خوشه های مزیت دار استان شامل لبنیات ، فرش و گلیم دستباف ، پلاستیک ، توریسم ، صنایع چوب و مبلمان و صنایع فلزی با اولویت های استانی از سال 1394طرح توسعه خوشه های کسب و کار فرش و پلاستیک به صورت همزمان وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد و اکنون نیز با جدیت دنبال می شود.

** معدن؛ ظرفیت مغفولی که دولت تدبیر و امید در استان اردبیل احیا کرد 
کارشناسان معتقدند که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و عقب ماندگی بخش صنعت در استان اردبیل ، معدن یکی از بخش های مهم در ایجاد اشتغال پایدار در استان بوده و در صورت سرمایه گذاری مطلوب می تواند علاوه بر اشتغال چرخ صنعت را نیز در استان به حرکت درآورد.
این کارشناسان معتقدند با توجه به وجود معادن غنی در منطقه، پویایی این بخش می تواند مهمترین راهکار تحقق بخشی سیاست ها در زمینه اقتصاد مقاومتی در استان باشد. بهره بردای از معادن نه تنها خود سودآور است بلکه با در نظرگرفتن میزان بیکاران در استان اردبیل، ایجاد صنایع جانبی این بخش می تواند موجبات اشتغالزایی هزاران نفر نیز شود.
دولت تدبیر و امید در حالی همت به رونق معدنی این استان گرفته است که از 170 معدن موجود در منطقه تنها 79 معدن در این استان فعال می باشند معادنی که بیتشر در حوزه برداشت شن و ماسه، لاشه سنگ و مصالح ساختمانی فعالیت می کنند. 
مجید خدابخش استاندار دولت تدبیر و امید در استان اردبیل در همان زمان انتصاب به این مسئولیت یکی از اهداف خود را احیا و مطالعه پهنه های معدنی استان ذکر کرد که سالیان سال مورد بی توجهی قرار گرفته بود .
در سه سال گذشته با مشارکت شرکت های بزرگ کارهای مطالعات در زون های معدنی استان در چهار منطقه از شمال تا جنوب آغاز شده و هم اکنون این مطالعات به نتایج امیدوار کننده ای که می تواند آینده خوشی در این زمینه داشته باشد رسیده است.
فاطمه جوادی مشاور استاندار اردبیل در امور معادن گفت که این استان از جمله مناطق غنی در زمینه معدن می باشد و دولت تدبیر و امید بزرگترین سرمایه گذاری را در این زمینه در استان انجام داده وگزارش های ارایه شده شرکت های فعال در اکتشاف معدن در استان بسیار امیدوار کننده است. 
وی افزود:از 20 پهنه معدنی موجود در ایران سه پهنه شامل قزل اوزن (خلخال) ، سبلان قره سو (مشگین شهر) و باغرو (کوثر) به استان اردبیل تعلق دارد و هم اکنون کارهای مطالعاتی توسط سه شرکت میتکو ، ایمیدرو و کوثر در آنها در جریان می باشد.
او با اشاره به اینکه بررسی های انجام شده نشان می دهند دست کم در یک پهنه معدنی استان اردبیل شاهد موفقیت خواهیم بود ابراز امیدواری کرد که این موضوع در آینده در پیشرفت اقتصادی منطقه تاثیرهای مثبت داشته باشد.
جوادی با بیان اینکه تا یک دهه قبل معادن استان اردبیل به شکل شدادی و اتفاقی و غیرعلمی بهره برداری می شد افزود: با سپردن مراحل مربوط به مطالعه ، حفاری و اکتشاف پهنه های معدنی این استان به شرکت های تخصصی و توانمند بخش خصوصی از این پس شاهد انجام فعالیت های معدنی به شکل سازمان یافته خواهیم شد.
به گفته او ، در حالی که استان اردبیل قابلیت های معدنی مطلوب در همه عناصر معدنی را داراست تاکنون قسمت عمده ای از فعالیت های معدنی آن به استخراج انواع مصالح ساختمانی مربوط می شود که انتظار می رود با انجام فعالیت های سازمان یافته و اصولی در آینده شاهد بهره برداری از سایر کانی های ارزشمند فلزی از معادن این استان باشیم.
کارشناسان معتقدند شرط موفقیت در بخش معدن استان اردبیل پیوند دادن آن به صنعت و تجارت می باشد، ایجاد صنایع زنجیره ای برای تولید ارزش افزوده و وصل آن به بازارهای جهانی رمز موفقیت در این بخش مهم می باشد .
به هر حال مجموعه صنعت و معدن استان در صورت جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی می تواند رونق بخش اقتصاد رو به توسعه استان اردبیل باشد و در این راستا برنامه ریزی و مدیریت علمی ضرورتی اساسی است .





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار