مدیر جهادکشاورزی گیلانغرب، از توسعه کشت چغندر پاییزه در این شهرستان و پیش‌بینی کشت یک هزار هکتار از این محصول در اراضی این شهرستان طی امسال خبر داد.
کد خبر: ۴۷۹۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ 17 August 2017
به گزارش خبرگزرای تابناک به نقل از مهر،سعید حیدرپور، از توسعه کشت چغندر  پاییزه در شهرستان گیلانغرب خبر داد و گفت: در راستای کشت این محصول و با پیگیری‌های انجام شده تجهیزات لازم در راستای کاشت، داشت و برداشت محصول فوق خریداری و تامین شده است.

وی کشت چغندر پاییزه را بسیار با اهمیت برشمرد و گفت: صرفه جویی در مصرف آب، اصلاح واحیای خاک و رعایت تناوب زراعی از جمله علل و مزایای کشت این محصول در پاییز است.

مدیر جهادکشاورزی گیلانغرب تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف ذکر شده و در راستای توجیه کشاورزان کارگاه‌های آموزشی ترویجی در زمینه کشت چغندر قند برای کشاورزان برگزار و هماهنگی و توافق لازم برای خرید تضمینی چغندر نیز توسط کارخانه قند اسلام آبادغرب نیز انجام شده است.

مزایای کشت چغندر پاییزه

وی افزود: با توجه به کمبود منابع آبی و پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی طی سالهای اخیر تغییر الگوی کشت در دستور قرار گرفته و از سیاست های جهاد کشاورزی در راستای مقابله با پدیده خشکسالی است.

حیدرپور ادامه داد: با توجه به موراد فوق تغییر الگوی کشت محصول چغندر نیز از بهار به پاییز انجام شد و پیش‌بینی شده امسال نیز  حدود یک هزار هکتار از اراضی گیلانغرب زیرکشت پاییزه این محصول برود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح دارای توجیه اقتصادی و محیط زیستی است و علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب  به اصلاح واحیای خاک و رعایت تناوب زراعی  نیز کمک می‌کند. 

همچنین  افزایش راندمان آب  در بخش کشاورزی را به دنبال داشته و بهره گیری از آب سطح، پائین آمدن هزینه ها و افزایش مزایای خوب و درآمد برای کشاورزان و همچنین ایجاد اشتغال برای کارخانجات قند را موجب خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی گیلانغرب زمان آغاز کشت این محصول را مهر ماه امسال عنوان کرد و گفت: از شهریور ماه کار آماده سازی زمینهای زیر کشور آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بنا به عقیده کارشناسان کشاورزی تغییر الگوی کشت این محصول علاوه بر مزایای فوق باعث می‌شود که در تمامی سال این محصول تولید شود و از سوی دیگر نیز کشاورزان با مازاد تولید آن و عدم خرید از سوی کارخانجات قند مواجه نشود و به نوعی چغندرکاران شاهد فساد چغندر تولیدی خود در صفوف طولانی مقابل کارخانه‌جات نیستند و 
فعالیت و اشتغال نیز به کارخانه‌جات قند - که مدتی است در رکود به سر می برند- باز می گردد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار