مدیرکل سازمان دامپزشکی استان همدان گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۶ میلیارد ریال غرامت به دامداران خسارت دیده پرداخت نشده است که جزء بدهی‌های سازمان دامپزشکی استان محسوب می‌شود.
کد خبر: ۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷ 14 February 2015
مدیرکل سازمان دامپزشکی استان همدان گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۶ میلیارد ریال غرامت به دامداران خسارت دیده پرداخت نشده است که جزء بدهی‌های سازمان دامپزشکی استان محسوب می‌شود.

به گزارش  تسنیم، محمودرضا رسولی  در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان اظهار داشت: یکی از عوامل اشاعه تب‌مالت سقط جنین در دام است و تمام دام‌ها و انسان‌ها در معرض ابتلای بالایی قرار دارند و دلیل آن ازدحام میکروب در این نوع دام‌ها است.

وی افزود: در بیماری تب‌مالت هفت نوع میکروب شناسایی شده است که پنج میکروب آن برای انسان مشکل‎ساز است و همچنین شیر و فرآورده‌های لنبی غیرپاستوریزه، گزش و ریزگردها نیز در شیوع بیماری تب‌مالت مؤثر است.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان همدان تصریح کرد: ۷۸ درصد موارد انتقال بیماری تب‌مالت از طریق تماس پوستی است و مابقی از سایر موارد شامل فرآورده‌های لنبی غیرپاستوریزه، گزش و ریزگردها منتقل می‌شود.

وی گفت: سال گذشته یک‌هزار و ۴۷ مورد ابتلا به بیماری تب‌مالت در استان همدان گزارش شده است که ۱۲۸ درصد نسبت به سال ۸۹ افزایش نشان می‌دهد و دلیل اصلی آن ورود دام ارزان قیمت از عراق به استان همدان است که این امر سبب افزایش میزان تب‎مالت در روستاها شده است.

رسولی بیان کرد: جمعیت عشایری استان همدان ۲۷ برابر جمعیت شهرها، روستائیان ۳ برابر شهرنشین‌ها در معرض ابتلا به بیماری تب‌مالت هستند و این در حالی است که برنامه ملی مبارزه با تب‌مالت از طریق واکسیناسیون از سال ۸۸ به صورت ویژه در حال انجام است.

وی با باین اینکه ۷۷ درصد دام‌های استان همدان به واکسیناسیون جواب دادند، عنوان کرد: در ۱۰ ماهه امسال یک میلیون و ۱۲۶ هزار دام زیر پوشش واکسیناسیون و اجرای طرح مبارزه با تب‌مالت قرار گرفتند که ۱۲۶ درصد افزایش عملکرد استان همدان در این زمینه را نشان می‌دهد.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه امسال میزان واکسیناسیون دام ۳ برابر افزایش یافته است، افزود: دام‌های بالغ ۲ سال یکبار واکسیناسیون می‌شوند و همچنین واکسیناسیون دام‎های نابالغ پنج سال ایمنی در برابر بیماری ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه پنج صدم درصد دام‌های سنگین استان همدان مبتلا به تب‌مالت هستند، گفت: ۶ میلیارد ریال غرامت به دامداران خسارت دیده بدهکار هستیم که از این بدهی‌ها از سال ۸۲ باقی مانده و پرداخت نشده است.

رسولی با بیان اینکه واکسن تب‌مالت تنها توسط مؤسسه رازی تولید می‌شود، تصریح کرد: همدان دروازه ورودی غرب کشور است و بر این اساس از عراق دام‌های بیمار دارای میکروب وارد می‎شود و دام واکسینه شده استان در مقابل دام‎های بیمار مقاومت خود را از دست می‌دهد و به بیماری تب‌مالت مبتلا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه پلیس راهور استانن همدان باید دقت بیشتری در کنترل مجموله‌های انتقال دام زنده داشته باشد، بیان کرد: عشایر استان همدان۵۵۰ هزار رأس دام دارند بر این اساس در ماه‌های اردیبهشت تا شهریور میزان شیوع تب‌مالت افزایش می‎یابد و بر این اساس میزان شیوع بیماری به ورود و خروج عشایر بستگی دارد.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان همدان افزود: طرح مشترک گام به گام کنترل تب‌مالت توسط دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی استان تدوین شده است که اگر تأمین اعتبار برای اجرا شود میزان تب‌مالت در استان را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار