والدین هنگام زادآوری کودک را با هزار و یک آرزو به دنیا دعوت می‌کنند اما ای کاش والدینی که تصمیم خود را برای طلاق گرفته‌اند کمی قبل‌تر از به دنیا آوردن کودک تصمیم به جدایی می‌گرفتند تا کودکان طلاق را تحویل جامعه ندهند.
کد خبر: ۵۱۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۳ 23 June 2015
امروزه آمار طلاق افزایش چشمگیری یافته و این پدیده خانوادگی به یک معضل جدی اجتماعی تبدیل شده اما در این بین کودکان نباید قربانی درگیری‌های والدین شوند.

به گزارش ایسنا، هنگامی که والدین به هر قیمتی می‌خواهند از یکدیگر جدا شوند و به فکر کودک نبوده و در دادگاه حاضر می‌شوند، در این میان اشک‌ و بغض کودک بیش از هر چیزی آزاردهنده است.

کودکی که هیچ تصمیمی نمی‌تواند بگیرد و اسیر سرنوشت و محکوم به نداشتن یک از محبت‌های والدینش شده است دلش می‌خواهد هر یک از دستانش در دست والدینش باشد و هر دو را با هم داشته باشد اما به ناچار باید یکی از دست‌ها را رها کند.

با وجود اینکه حل مسالمت‌آمیز مشکلات زن و شوهرها در آستانه طلاق دشوار است اما برای سلامت روان فرزندان و درگیر نشدن آن‌ها در این مسائل، هر دو طرف باید برای کمک به حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها تلاش کنند چراکه آسیب‌های حاصل از جدایی آنقدر زیاد است که کودک برای برگشت دوباره به اجتماع نیاز به زمان دارد بنابراین بهتر است والدین دست از خودخواهی‌ها برداشته و در این مورد به فکر فرزندشان باشند و شرایط را برای کودک از آن بدتر نکنند.

740 کودک تحت پوشش بهزیستی فرزندان طلاقند

مدیرکل بهزیستی استان همدان از تحت پوشش بودن بیش از 740 کودک طلاق در بهزیستی استان همدان خبر داد.

"اکبر سوری" گفت: در حال حاضر نزدیک به بیش از 740 کودک تحت پوشش مجموعه بهزیستی بوده که کودکان طلاق هستند و برخی از آن‌ها به صورت موقت و برخی نیز به صورت دائمی در بهزیستی پذیرفته می‌شوند.

پذیرش موقت بهزیستی سقفی برای کودکان طلاق بلاتکلیف

وی افزود: در شرایطی مجموعه بهزیستی کودک را به صورت موقت قبول می‌کند که والدین بعد از ترک اعتیاد بتوانند فرزندشان را با خود ببرند و یا در برخی شرایط والدین در خارج از کشور بوده و کودک را می‌توانند هنگام بازگشت با حکم قضایی با خود ببرند.

سوری ادامه داد: در شرایطی که کودک به صورت دائمی تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرد تا هنگام فارغ‌التحصیلی و ازدواج تحت پوشش بهزیستی قرار دارد.

تعداد کودکان دختر پذیرفته شده حاصل از طلاق در بهزیستی بیشتر است

مدیرکل بهزیستی همدان تصریح کرد: در حال حاضر تعداد کودکان دختر طلاق بیشترین جمعیت را در بهزیستی تشکیل می‌دهند و خانواده‌ها بیشتر می‌پذیرند فرزند پسر را با خود نگه دارند.

وی خاطرنشان کرد: در برخی شرایط شاهد گروکشی کودک توسط والدین هستیم که در نهایت مادر از مهریه خود گذشت می‌کند و حضانت فرزند را بر عهده می‌گیرد.

سوری با بیان اینکه در برخی خانواده‌ها میزان تنش بسیار بالاست، گفت: آسیب‌هایی که به کودک در این خانواده‌ها وارد می‌شود گاهی جبران‌ناپذیر بوده و این عقده تا بزرگسالی با کودک باقی می‌ماند.

اولین قربانیان طلاق چه کسانی هستند؟

وی گفت: در هر طلاقی اولین قربانیان حاصله فرزندان خانواده طلاق هستند چرا که بعد از جدایی والدینشان به سختی به جامعه باز می‌گردند و در بین اقوام احساس خجالت و گوشه‌گیری دارند بنابراین بهتر است والدین قبل از تصمیم به زادآوری تمامی شرایط را درنظر گرفته و بی‌تدبیر اقدام به زادآوری نکنند.

در طلاق توافقی، تکلیف حضانت کودک چیست؟

رئیس مجمع حقوقدانان همدان نیز به ایسنا گفت: اگر طلاق توافقی باشد حضانت فرزند به صورت توافقی یا به پدر و یا به مادر داده می‌شود.

"مسعود قهرمانی" اظهار کرد: در طلاق توافقی زن و مرد بین خود توافق می‌کنند که حضانت فرزند با کدامیک باشد اما در صورتی‌که زن و مرد در این زمینه به توافق نرسند دادگاه تا هفت سالگی حضانت فرزند را به مادر و بعد از هفت سالگی حضانت فرزند را به پدر می‌دهد.

وی افزود: در شرایطی که طلاق توافقی نباشد بر اساس ماده 1169 قانون مدنی حضانت طفل اعم از دختر و پسر تا هفت سالگی به مادر و بعد از هفت سالگی به پدر داده می‌شود و بعد از اینکه به سن بلوغ رسید خود فرزند مشخص می‌کند که با پدر یا مادرش زندگی کند و این موضوع در بین دختر و پسر هیچ تفاوتی ندارد.

این حقوقدان تصریح کرد: در گذشته در صورتی‌که پدر فوت می‌کرد حضانت فرزند به طایفه پدر داده می‌شد اما در حال حاضر در چنین شرایطی اگر پدر فوت کند حضانت فرزند به مادر داده می‌شود و ولایت قهری با پدربزرگ فرزند خواهد بود.

چه والدینی مجرمند؟

وی ادامه داد: در صورتی‌که هیچ یک از والدین حاضر به نگهداری فرزند نباشند والدین مجرم محسوب شده و محکوم به مجازات خواهند شد.

قهرمانی تاکید کرد: در ماده 45 قانون حمایت از خانواده باید مصحلت کودک در نظر گرفته شده و حضانت فرزند به والدین داده شود.

کودکانی که به آغوش بهزیستی سپرده می‌شوند!

وی با بیان اینکه در برخی موارد والدین کودک گرفتار اعتیاد بوده و گاهی کودک را به حمل قاچاق اجبار می‌کنند، گفت: در مواردی که والدین چنین وضعیتی داشته باشند و احتمال سوءاستفاده از کودک وجود داشته باشد کودک به مجموعه بهزیستی سپرده می‌شود.

کودکان طلاق فرصت زندگی سالم را از دست می‌دهند

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور همدان و دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی نیز به ایسنا گفت: کودکان طلاق فرصت زندگی در یک خانواده سالم و خانواده‌ای که با حضور پدر و مادر کانون عاطفی گرمی برای رشد و پرورش کودکان است را از دست می‌دهند.

دکتر "نصراله عرفانی" افزود: پدر و مادری که از هم جدا می‌شوند هر اندازه هم که تلاش کنند فقط می‌تواند پدر خوب یا مادر خوب باشند و هیچ‌گاه نمی‌توانند جای پدر یا مادر کودک را پر کنند بنابراین فقدان پدر یا مادر اثرات جدی در رشد شخصیتی کودک خواهد داشت و این لطمه هیچگاه جبران نخواهد شد.

وی تصریح کرد: در برخی شرایط والدین بعد از طلاق اقدام به ازدواج مجدد کرده و کودک مجبور به زندگی با نامادری و یا ناپدری است و این وضعیت رشد کودک را وخیم‌تر می‌کند و کودکانی که چنین تجربه‌ای را دارند شخصیت سالمی نمی‌توانند داشته باشند و در برابر آسیب‌های اجتماعی تحمل لازم را ندارند.

دکتر عرفانی یادآور شد: کودکان طلاق نسبت به بقیه بچه‌های هم سن و سال خود بیشتر در معرض اختلالات روانی قرار می‌گیرند.

این دکترای تخصصی روانشناسی گفت: بهترین توصیه این است که انتخاب‌های زوجین برای تشکیل خانواده درست بوده و متعهدانه به زندگی خود ادامه دهند تا موجب فروپاشی خانواده و سرگردانی فرزندان نشوند.

وی خاطرنشان کرد: در هر حال کودکانی که به ناچار فرزندان طلاق هستند، لازم است مورد حمایت نهادهای اجتماعی مرتبط قرار گیرند و با دریافت مشاوره‌های روانشناختی میزان آسیب‌های حاصل از این جدایی‌‌ها را در وجود خود کاهش دهند.

کودکان طلاق مستعد روی آوردن به آسیب‌های اجتماعی‌اند

دکتر عرفانی خاطرنشان کرد: فرزند طلاق وضعیتش به گونه‌ای است که بستر مناسبی برای روی آوردن به آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری برایش فراهم است و تنها چیزی که می‌تواند این احتمال را کاهش دهد دریافت مشاوره‌هایی است که به کودکان و خانواده‌های آنان ارائه می‌شود.

کودک، نوجوان و جوانی که والدینش طلاق بگیرند دچار آسیب می‌شوند

این عضو هیات علمی تاکید کرد: کودکی که در دوران کودکی والدینش از یکدیگر جدا می‌شوند با فرزندی که در دوران نوجوانی و جوانی والدینش را با جدایی از دست می‌دهد از نظر آسیب‌های وارده با یکدیگر هیچ تفاوتی نداشته و تنها شاید از نظر نوع آسیب با یکدیگر متفاوت باشند.

وی گفت: بچه‌ای که در سن کودکی والدینش جدا می‌شوند از الگوی نامادری و ناپدری استفاده می‌کند و از رشد شخصیتی باز می‌ماند همچنین در شرایطی که فرزند در سن جوانی و نوجوانی باشد و والدینش را با طلاق از دست می‌دهد، از حمایت لازم برای ازدواج و حمایت والدین در زندگی زناشویی خودش محروم می‌شود.

والدین هنگام زادآوری کودک را با هزار و یک آرزو به دنیا دعوت می‌کنند اما ای کاش والدینی که تصمیم خود را برای طلاق گرفته‌اند کمی قبل‌تر از به دنیا آوردن کودک تصمیم به جدایی می‌گرفتند تا کودکان طلاق را تحویل جامعه ندهند و بوی قربانیان این پدیده به مشام جامعه نرسد و حال که مجبور به جدایی هستند کودکان را تا حد امکان مورد حمایت قرار داده و برای حمایت از آن‌ها از مشاوره بهره‌مند شود تا آثار مخرب امر آن‌ها به حداقل برسد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار