رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما، گفت: در طول دو دهه اخیر، در سطح جهانی، میزان مرگ و میر مادران و نوزادان به‌ طور چشمگیری کاهش یافته است و در این بازه زمانی، مهارت‌های مامایی و تولد فرزند نیز به میزان زیادی افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۰۱۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ 07 May 2018

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان،دکتر محمودرضا مرادی کاهش مرگ و میر نوزادان را یکی از شاخصهای مهم توسعه یک کشور دانست و با ابراز خرسندی به موفقیت های چشمگیر کشور در زمینه کاهش مرگ و میر مادران اشاره کرد و گفت: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی میزان مرگ و میر مادران ۲۴۰ در صدهزار بود که این میزان در حال حاضر به ۲۰ مورد در صدهزار در کشور و ۱۴/۵۱ در استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۵ رسیده است که بر این اساس میزان مرگ و میر در این مدت بیش از ۱۰ برابر کاهش یافته است.

وی به شرایط مطلوب استان در کاهش مرگ و میر مادران اشاره کرد و افزود: شاخص مرگ و میر مادران در کرمانشاه از متوسط کشوري هم شرایط مطلوب تری دارد و این امر نشان دهنده تلاش ماماها در اطلاع رسانی و آموزش کاهش عوارض بارداری و زایمان است.

دکتر مرادی با اشاره به اینکه ۶۰ تا ۸۰ درصد از مرگ و میر مادران به دلیل عوارضی همچون خونریزی در حین زایمان، فشار خون بالا و عفونت رخ می دهد، توسعه برنامه های آموزشی و آگاهی مادران را عاملی مهم در جهت کاهش مرگ و میر مادران دانست و گفت: بیش از ۶ هزار مادر باردار در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی، درمانی استان در سال ۹۵ در کلاسهای آمادگی برای زایمان آموزش دیده اند.

رئیس دانشگاه همچنین به طرح تحول نظام سلامت نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح میزان سزارین به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

وی با بیان شعار امسال روز جهانی ماما تحت عنوان ماما، پیشرو در ارائه مراقبت باکیفیت است گفت: براساس تعریف جهانی ، ماما با ارائه مراقبت مستمر وظیفه مهمی در آموزش و مشاوره سلامتی نه فقط برای زنان بلکه برای نوزادان را بر عهده دارد.

رئیس دانشگاه هدف از برگزاری روز جهانی ماما را بزرگداشت مقام آن و آگاهی دادن درخصوص اهمیت کار مامایی دانست و گفت: این روز فرصت مغتنمی برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقا سلامت خانواده است. 

دکتر مرادی با ذکر اینکه نقش ماماها، فقط منحصر به خدمات مربوط به زایمان نیست، بلکه این قشر در ارتقای سطح آگاهی جامعه و در زمینه تنظیم خانواده و مواردی از این قبیل نیز نقش دارند گفت: نزدیک به ۸۰۰ ماما در مراکز مختلف استان مشغول به کار هستند و باید از ظرفیت ماماها برای تحقق سیاست‌های جمعیتی استفاده شود.


وی اظهار داشت: در راستای سیاست کلان کشوری برای حفظ و افزایش جمعیت سالم ، ماماها نقش کلیدی داشته و در این خصوص برنامه‌های مختلفی از جمله ارتقاء آموزش‌ها ، ترویج زایمان طبیعی و ایجاد بلوک‌های زایمانی از سوی وزارت بهداشت اجرا می‌شود.

دکتر مرادی با بیان اینکه مامایی رشته ای کهن بوده که از آغاز تولد بشر مفهوم پیدا کرده و امروز به یک حرفه و حرکتی عالمانه، همراه با دانش روز تبدیل شده است گفت:رشته مامایی از سال ۱۳۵۱ در کرمانشاه تاسیس و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از سال ۱۳۶۶ اولین دوره کارشناسی پیوسته نیز آغاز به کار کرده است.

وی افزود: از سال ۱۳۹۲ دانشکده پرستاری مامایی با پذیرش هفت دانشجو به آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی پرداخت و در حال حاضر این دانشکده دارای ۱۲۰ دانشجوی کارشناسی پیوسته ، ۲۰ دانشجوی کارشناسی ناپیوسته و ۲۰ دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی می باشد.

گفتنی است این مراسم امروز همزمان با پانزدهم اردیبهشت ماه در سالن آمفی تئاتر بیمارستان امام رضا ( ع ) برگزار شد.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار