وضعیت ساخت بقعه تخریب شده احمد بن اسحاق(ره) با گذشت ۹ ماه از وقوع زلزله سرپل‌ذهاب همچنان نامشخص است.
کد خبر: ۶۴۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰ 27 August 2018

به گزارش  تابناک به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، حرم مطهر احمد بن اِسحاق اَشعَری قمی(ره) فقیه و محدّث شیعی قرن سوم که محضر چهار امام را درک کرد و شیخ صدوق نام وی را در ردیف آن دسته از وکلایی آورده که موفق به زیارت امام زمان(عج) شده و معجزات آن حضرت را مشاهده کرده‌اند در شهر سرپل‌ذهاب قرار دارد.

این حرم همچون نگینی سبز در دل سرپل‌ذهاب می‌درخشید و هر سال پذیرای زائران زیادی بود اما در شب یکشنبه 21 آبان سال گذشته زلزله‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر در 32 کیلومتری شهرستان سرپل‌ذهاب در غرب استان کرمانشاه به وقوع پیوست که این زلزله خسارات بسیار جانی و مالی به مردم این دیار و این بقعه متبرکه وارد کرد.

این بقعه بر اثر زلزله آسیب دید و سه ماه بعد از وقوع زلزله به‌طول کامل تخریب شده ولی با گذشته ماه‌ها وضعیت ساخت این بقعه مشخص نیست که این کوتاهی قلب مردم ولایتمدار و مومن شهرستان سرپل‌ذهاب را جریحه‌دار کرده است و مسئولان بعد از گذشت چندین ماه از وقوع زلزله به بازسازی این بقعه توجهی ندارند و هیچ کدام زیر بار این مسئولیت خطیر نمی‌روند.

اگرچه بیانات مقام معظم رهبری در زمینه رسیدگی به بقاع متبرکه باید بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گرفت و ادارات مربوطه در بازسازی و نوسازی بقاع و مساجد با سرعت بیش از پیش تلاش می‌کردند اما این بلاتکلیفی سرانجام انتقاد مردم و مطالبه‌گران را آشکارا و بار دیگر نگاه‌ها را به ضرورت بازسازی اماکن مذهبی به موازات واحدهای مسکونی و خدمات‌رسان، جلب کرد.

 

فرماندار سرپل‌ذهاب در این رابطه اظهار داشت: احمد بن اِسحاق(ره) یکی ازعالمان بزرگ تشیع بود که محضر چهار امام معصوم(ع) را درک کرد و حرم ایشان در سرپل‌ذهاب مکان و پناهگاهی برای زائران شیعه و دوستداران اهل بیت(ع) و بلکه برای همه مسلمانان است.

محبت جمالی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با اشاره به اینکه به دلیل زلزله سرپل‌ذهاب بقعه مبارکه احمد بن اسحاق دچارخسارت شدید شده بود، گفت: با کارشناسی کارشناسان بنیاد مسکن و اوقاف و امور خیریه تصمیم بر این گرفته شد که این بنای عظیم تخریب شود و بنای جدیدی برای این حرم احداث شود.

فرماندار سرپل‌ذهاب افزود: بعد از تخریب کار آواربرداری این حرم توسط گروهی از بنیاد مسکن مدت‌ها پیش انجام شد و اکنون در مرحله ساخت قرار داریم که با تلاش و همت اوقاف و امور خیریه کار ساخت و ساز شروع می‌شود.

جمالی‌نیا با اشاره به اینکه براساس نشست‌ها و جلسات با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، بودجه‌ای برای بازسازی حرم احمد بن اسحاق(ره) در نظر گرفته شده است، گفت: براساس صحبت‌هایی که مسئولان اوقاف و امور خیریه داشته‌اند، تخصیص و اعتباراتی به بازسازی این اماکن داده شده است و همچنان منتظر هستیم که عملیات بازسازی در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: امیدواریم همه مسئولینی که وظیفه آنها خدمت‌رسانی به مردم است به‌ویژه بنیاد مسکن و اداره اوقاف و امور خیریه و خیرین که می‌توانند حرکتی برای تجدید بنای احمد بن اسحاق انجام دهند پای کار بیایند و این بنا هر چه سریعتر احداث شود و ما شاهد این باشیم که زائران از نقاط دور به این بارگاه ملکوتی شرفیاب می‌شوند.

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه با اشاره به سنگینی خسارت‌های وارد شده به خانه‌های مسکونی مردم، اظهار داشت: بنیاد مسکن وظیفه ساماندهی ساخت و سازها در محدوده مسکن و خانه سازی مردم را به عهده دارد و ساخت اماکن مذهبی و مساجد وظیفه اوقاف و امور خیریه است.

رضا خواجه‌ای در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه افزود: اوقاف و امور خیریه با همکاری خیرین نوع دوست با همدلی و همکاری بیشتری به کمک مردم زلزله زده بیایند و با بازسازی مساجد تخریب شده و اماکن مذهبی، باری از دوش مردم آسیب دیده بردارند.

 

نماینده مردم سرپل‌ ذهاب در مجلس شورای اسلامی با گلایه از کوتاهی در آغاز عملیات ساخت و ساز بقعه احمد بن اسحاق(ره) اظهار داشت: اوج ظلم و ناراحتی هنگامی است که اماکن متبرکه تخریب شود اما کسی نباشد که به داد آن برسد و اوقاف و امور خیریه متولی بقاع متبرکه است اما با وجود شروع بازسازی تمام نقاط شهرستان‌های زلزله‌‌زده هنوز بیشتر مساجد و بقاع متبرکه آسیب‌ دیده هیچ تغییر وضعیتی نداشته‌اند.

فرهاد تجری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه افزود: بعد از 9ماه از وقوع زلزله هنوز هیچ اقدامی برای بازسازی این بقعه انجام نشده است و بازسازی این بقعه کار بسیاری مهمی است که باید در دستور کار قرار می‌گرفت زیرا مساجد و اماکن مذهبی مأوا و مأمن مردم هستند و انتظار می‌رفت این اماکن سریع‌تر بازسازی و ساماندهی شود.

وی با ابراز عدم رضایت از روند بازسازی اماکن مذهبی آسیب دیده بر اثر زلزله سال گذشته، گفت: با وجود امکان بهره‌گیری از ظرفیت خیرین برای بازسازی این اماکن، سازمان اوقاف مساجد را رها کرده و می‌گوید ما اعتبار نداریم ولی خیرین برای مدرسه و مسائل خدماتی هزینه صرف می‌کنند اما متاسفانه هیچ خیری پیدا نشده است برای این بقعه مبارکه هزینه‌ای صرف کند.

وی عنوان کرد: در حوزه‌های دیگر مثل بهداشت و درمان و آموزش و پرورش با کمبود اعتبارات مواجه بودند، اما این دستگاه‌ها برای بازسازی اماکن تحت نظارت خود از طریق خیرین وارد عمل شدند و با وجود اینکه برای بازسازی مناطق زلزله‌زده برنامه‌ریزی و تقسیم کار شده و بازسازی مساجد و اماکن متبرکه به عهده اوقاف گذاشته شده اما تاکنون اقدامی از طرف این مجموعه انجام نشده است.

دولت حتی یک ریال هم به اوقاف کمک نکرده است

معاون بهره‌برداری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه به‌دلیل سفر حج مدیرکل پاسخگوی وضعیت مناطق زلزله‌زده بود و اظهار داشت: اعتبار مساجد اوقاف در بودجه صفر است و در سال‌های اخیر دولت حتی یک ریال هم به اوقاف کمک نکرده است؛ از سوی دیگر ما هم نمی‌توانیم نیت موقوفات را تغییر دهیم و از درآمدهای آن در جای دیگری استفاده کنیم.

محسن سیاهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با بیان اینکه همکاری برخی دستگاه‌ها در ساخت و ساز امامزاده‌ها و بقاع متبرکه ضعیف است، عنوان کرد: برای تخصیص اعتبارات از ستاد بحران استانداری درخواست مساعدت کرده‌ایم که در صورت تخصیص، کار بازسازی بقعه احمد بن اسحاق(ره) آغاز خواهد شد.

وی گفت: گام‌هایی برای آغاز بازسازی بقعه احمدبن اسحاق برداشته شده و طراحی سازه جدید این بقعه با همکاری طراحان مطرح کشوری آغاز شده اما تکمیل طرح بیش از 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و برای تعمیر و بازسازی بقاع متبرکه، امامزاده‌ها و مساجد آسیب ‌دیده استان در زلزله به 660 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

معاون بهره‌برداری اداره کل اوقاف استان کرمانشاه عنوان کرد: سهم اماکن دینی از 12 هزار و 400 میلیارد ریالی که از صندوق توسعه ملی و لایحه بودجه 97 برای بازسازی اماکن عمومی مصوب شده، مشخص و داده شود.

در شرایط امروز مردم منطقه زلزله‌زده سرپل‌ذهاب وجود مأمنی همچون بقعه احمدبن اسحاق(ره) می‌توانست آنها را از لحاظ روحی و معنوی تقویت کند ولی با وجود اهمیت بازسازی امکان مذهبی در مناطق زلزله‌زده اما هیچ‌یک از دستگاه‌ها زیر بار مسئولیت خود نمی‌روند و امید داریم در آینده نزدیک تمام مسئولان به‌ویژه بنیاد مسکن، اداره اوقاف و امور خیریه و خیران حرکتی برای تجدید بنای احمد ابن اسحاق(ره) انجام دهند.

هرچند مقاوم‌سازی اماکنی همچون مساجد و بقاع متبرکه همیشه باید مورد توجه قرار گیرد اما در شرایط کنونی مسئولان و دست‌اندرکاران استان این اقدام را با تجربه گرفتن از زلزله اخیر در سرپل‌ذهاب، باید در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند تا در زمان وقوع زلزله مردم سرپناه و پناهگاهی که هم مایه آرامش و هم حافظ آنها در مقابل شرایط محیطی خواهد بود، داشته باشند.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار