بساط مهمانی شب یلدا برای یک دورهمی ساده در کرمانشاه حدود ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد این در حالیست که مسئولان از نظارت بربازار سخن می گویند.
کد خبر: ۶۹۲۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵ 18 December 2018

به گزارش تابناک به نقل از مهر،فقط یک دقیقه از شب‌های دیگر بلندتر است؛ اما همین یک دقیقه باعث شده تا برایش جشن و پایکوبی کنند؛ «یلدا» همان شبی است که گرمای کانون خانواده‌ها و دورهمی شاد آنها در اولین شب سردترین فصل سال لحظات دلنشین و خاطره‌انگیزی را برای همگان رقم می‌زند.

اینجا و در دیار خوشنشینان زاگرس هم آیین باستانی یلدا را پاس می‌دارند و سیاهی شب را با دورهمی شاد و سرزنده خود به سپیدی صبح گره می‌زنند و آمدن زمستان، فصل یک‌رنگی را جشن می‌گیرند.

با گرانی و تورم اجناس به ویژه کالاهای پُر تقاضای این روزها دیگر خبری از هیاهوی بازار نیست و مردم وسعشان به تهیه خوراکی‌های ویژه این شب نمی‌رسد

قدیمی‌ترها به یلدا «شب چله» می‌گفتند و البته هنوز هم این لفظ کاربرد عامیانه خود را دارد؛ چند روزی تا رفتن پاییز بیشتر باقی نمانده و شب چله در پیش داریم و مهمانی و دورهمی.

البته با گرانی و تورم اجناس به ویژه کالاهای پُر تقاضای این روزها دیگر خبری از هیاهوی بازار نیست و مردم وسعشان به تهیه خوراکی‌های ویژه این شب نمی‌رسد.

برای بررسی وضعیت اجناسی همچون شیرینی، میوه خشک، آجیل و خشکبار و... سری به بازار کرمانشاه زدیم و قیمت‌ها را جویا شدیم تا ببینیم به طور متوسط برای یک دورهمی ساده ۱۵ نفره یک خانواده کرمانشاهی چقدر باید هزینه کند.

پایش بازار شب یلدا را از «هندوانه» گل سرسبد این شب شروع کردیم که مجلس‌ گرم کن هم هست و سر شیرینی و قرمز بودن آن همیشه بازار شوخی به راه است.

یکی از ارکان سفره شب یلدا همین هندوانه است که اتفاقا برای این شب به شیوه های جذابی هم تزیین می شود.

هندوانه اولین خوان سفره شب یلدا

هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است و باور عامه بر این است که اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد.

قیمت هندوانه در بازار کرمانشاه از ۳۵۰۰ تومان تا ۸۰۰۰ تومان متغیر است و برای یک جمع متوسط ۱۵ نفره هفت کیلویی قیمت از ۲۴۵۰۰ تومان تا ۵۶۰۰۰ تومان است.

انار در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش است؛ میوه‌ای که از قدیم از آن به عنوان میوه ای خون‌ساز یاد می‌شد و امروز هم این موضوع به اثبات رسیده که این میوه موجب افزایش انرژی و خون‌سازی در بدن فرد می‌شود و تصفیه خون مانند زندگی یا زایش دوباره انسان است، به همین علت انار را نماد زایش و شادی می‌دانند.

شیرینی های شب یلدا در پشت ویترین های گران

اتفاقا یکی دیگر از میوه‌های پرطرفدار این شب است که از نمادهای یلدا هم محسوب می‌شود؛ قیمت این میوه هم از ۹۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان متغیر است که در مجموع حداقل سه کیلو به قیمت ۲۷۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ هزار تومان می‌شود.

قیمت شیرینی‌های قنادی‌های سطح شهر کرمانشاه هم از ۱۲۰۰۰ هزار تومان شروع و به ۲۲۰۰۰ تومان ختم می‌شود که برای این جمع حداقل ۲ کیلو با قیمت ۲۴۰۰۰۰ تومان تا ۴۴۰۰۰ تومان قابل خریداری است.

آجیل که از تنقلات محبوب این شب است امسال البته با عدم استقبال و به نوعی تحریم از سوی مردم مواجه شده و با قیمت کیلویی از ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد که با این قیمتها یک کیلو کفاف این جمع را می‌دهد.

آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو، فندق و در بعضی مناطق کشور از میوه های خشک نیز به عنوان آجیل شب یلدا استفاده می شود؛ آجیل به عنوان سالم ترین تنقلات شناخته شده و دارای فیبر بالاست.

در بین میوه ها هم موز از ۱۴۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ تومان متغیر است و سایر میوه ها هم از ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان؛ با احتساب دو کیلو موز و دو کیلو از میوه‌های دیگر قیمتهای حداقل و حداکثر میوه برابر با حداقل ۴۰۰۰۰ و حداکثر ۷۴۰۰۰ تومان است.

از دیگر تنقلات این شب میوه خشک است که حداقل برای این جمع یک کیلو گرم با قیمت ۱۲۰۰۰۰ تومان نیاز است؛ نیم کیلو بادام ۵۰۰۰۰ تومان و ۲۵۰ گرم مغز گردو ۲۵۰۰۰ تومان هم از دیگر نیازهای تنقلاتی این بساط است.

با احتساب این موارد سفره شب یلدا حداقل ۴۳۰۰۰۰ و حداکثر ۵۲۵۰۰۰ تومان برای کرمانشاهی‌ها خرج دارد؛ با در نظر گرفتن خرج‌های دیگر که در این مطلب آورده نشده چیزی حدود نیمی از حقوق یک کارگر باید صرف شب‌چله یلدا شود.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار