کد خبر: ۷۰۴۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ 16 January 2019

تاثیرات اقتصادی تبادلات تجاری مرزی بر شهرها و روستاهای پیرامون مرزها، افزایش امنیت پایدار، کنترل قاچاق کالا ، ایجاد اشتغال و تامین معیشت ساکنان مناطق مرزی از اهداف و دستاوردهای بازگشایی مرزمسافرتی و راه اندازی بازارچه های مرزی است.

از گذشته های دور افراد بومی ساکن در نقاط مرزی شهرستان پاوه از طریق تبادل کالا با اشخاص آن سوی مرز ، نیازمندی های خود را برطرف نموده و تبادل تجاری مرزنشینان با کشورهمسایه رواج داشته که معیشت عده ای از ساکنان نقاط صفر مرزی را تامین می کند. به همین منظور در سال 1344 فعالیت تجاری مرزنشینان تحت عنوان قانون مبادلات مرزی تکمیل شده و به تصویب هیات دولت وقت رسید.

اما با بستن مرز و عدم تبادل تجاری ، امروز بدون تعارف و سخن گزافی ، آمارها نشان از محرومیت مضاعف،بیکاری و پایین بودن سطح کیفیت زندگی مناطق مرزی اورامانات و بویژه شهرستان پاوه نسبت به استان های مرکزی کشور دارد. فاصله این مناطق مرزی با استان های مرکزی سالانه سبب بیشترین مهاجرت ها به مراکز استان ها و شهرهای مرکزی کشور برای یافتن کار و دسترسی به امکانات بهتر می شود.

نبود صنایع اشتغال زا و تمرکز بر سرمایه گذاری در برخی مناطق داخل کشور ، فقدان اشتغال پایدار و ضعف زیرساخت ها، کمبود امکانات، ضعف درزیرساخت های رفاهی، توسعه نیافتگی و محدودیت فرصت های شغلی در مناطق مرزی، موید و نشانگر توزیع نامتوازن و نامتعادل امکانات در این مناطق در مقایسه با کلان شهرها شده است.

در سال هاي اخير بازارچه هاي شهرهاي مرزي کشور، جايگاه ويژه اي از لحاظ ارزش اقتصادي و همچنين جذب گردشگران، به دليل داشتن شرايط مناسب از جمله صدها کيلومتر مرز مشترک با کشورهاي همسايه، پيدا کرده اند. اين بازارچه ها، خلاء اقتصادي موجود در محدوده مرزها را جبران کرده و از خالي شدن حاشيه مرزها جلوگيري مي نمايند، که اين امر خود مي تواند در بالا بردن ضريب امنيت مرزها و جلوگيري از قاچاق، بسيار موثر واقع شود.

با راه اندازي بازارچه ها و گذرگاه هاي مرزي و استفاده بهينه از ظرفيت هاي اقتصادي مرزها، وضعيت معيشتي و اقتصادي مردم مرزنشين منطقه رونق مي يابد. توسعه اقتصادي مناطق دور افتاده و محروم در شهرهاي مرزي با عنايت به مقوله امنيت مرزي و بهره گيري از قابليت هاي مرزنشينان در دفاع از حدود و ثغور کشور، اهميت بازارچه هاي مرزي را مطرح نموده و ارتقا داده و رونق خاصي به اقتصاد ساکنين حاشيه مرزهاي رسمي مي بخشد.

از طرف ديگر، بازارچه ها پتانسيل تبديل کردن شهرهاي مرزي به شهرهايي با هدف گردشگري را نيز دارا هستند و مي توانند موجب توسعه اين صنعت درآمدزاي جدید شوند.

جذب گردشگر داخلي و خارجي موجب رشد و شکوفايي اقتصادي مناطق مختلف کشور ازجمله منطقه اورامانات و شهرستان پاوه مي شود و در اين زمينه بسترسازي مناسب به منظور تسهيل در امور خدماتي گردشگران يکي از مهمترين راههاي جذب توريست داخلي و خارجي به شهرهاي مرزي ازجمله پاوه است.

نمی توان تاثيرات اجتماعي و اقتصادي مرز مسافرتی و بازارچه مرزي شوشمي بر توسعه مناطق روستايي و شهرهای کوچک پيرامون را نادیده گرفت . شایان ذکراست که تاثير بازارچه شوشمي بر شاخص هاي رفاه اجتماعي، اقتصاد روستايي، اقتصاد روستا و كشاورزي، صنايع دستي و مشاركت اجتماعي در روستاهاي مرزی در سال هایی که مرز رونقی داشت ، مشهود و به صورت تصاعدی در حال رشد بود.

باتوجه به اینکه در شهرستان پاوه به دلیل شرایط خاص جغرافیایی امکان فعالیت تولیدی محدود می باشد ، لذا یکی از انگیزه های اقامت مردم در این منطقه بازگشایی مرز شوشمی و ایجادبازارچه مرزی و تبادل تجاری و ایجاد مرز مسافرتی جهت ورود گردشگران است. همین امر باعث می شود که ظریب امنیت نیز افزایش یافته و از خالی شدن حاشیه مرزها جلوگیری نماید. بنابراين بازگشایی مرز مسافرتی و حضور گردشگران و نیز بازارچه موجب افزايش وضعيت شاخص های توسعه و رشد شده و بر افزایش کیفیت زندگی شهرستان ، اثرات مطلوبی گذاشته است .

امید است با روزنه هایی که ایجاد شده و در صحبت های مسئولین نظام قابل پیگیری است ، چراغی جهت بازشدن مرزشوشمی و رونق منطقه روشن شود. گفتنی است حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بازدید اخیر خود از مرزهای خسروی و پرویزخان در قصرشیرین افزود: برنامه امسال کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پرداختن به امور مرزهاست و با توجه به تحریم هایی که ناجوانمردانه علیه کشور شکل گرفته ، تقویت مرزها با هدف دستیابی به بخش عمده ای از سیاست های اقتصادی کشور در دستور کار است.

وی اظهار داشت: برای نخستین بار در تاریخ شکل گیری کمیسیون امنیت ملی ، هر هفته جلسات مربوط به امور مرزی را پیگیری می کنیم تا با حل مشکلات فراروی ، شاهد توسعه مراودات در مناطق مرزی کشور باشیم و باید تلاش کنیم فرصت های اقتصادی کشور را احیا کنیم و در این خصوص با مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ، رایزنی ها را ادامه می دهیم.

علی طبیب نیا وزیرپیشین اقتصاد نیز در حاشیه بازدید از مرز رسمی پرویزخان اظهار کرد: بی شک از تمام ظرفیت ها و امکانات برای توسعه استان های مرزی کشور بویژه کرمانشاه استفاده می کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت استان کرمانشاه و وجود بازارچه های متعددد مرزی این استان از جمله پرویزخان، خسروی ، شوشمی و شیخ صالح افزود: در صورت استفاده مطلوب از ظرفیت های موجود بویژه در بازارچه ها ، شاهد رونق و توسعه بیش از پیش این استان خواهیم بود.

طیب نیا بر لزوم کاهش درآمدهای ناشی از صادرات نفت تاکید کرد . وی افزود : توسعه صادرات غیرنفتی نقش بسیار موثری در کاهش در آمدهای ناشی از نفت دارد و بهترین شیوه برای افزایش تقاضا استفاده بهینه از فضای موجود در بازارچه ها است.

وی اظهار کرد: در صورت تحقق این مهم علاوه بر اشتغال زایی مناسب و کاهش نرخ بیکاری، شاهد افزایش صادرات غیرنفتی نیز خواهیم بود.

اگر دولت برای تامین نیازهای کشور در دوره تحریم می‌خواهد از ظرفیت مرزها استفاده کند ضمن رفع مشکلات موجود باید از صدور مجوزهای موردی برای افراد خاص جلوگیری کند و اجازه دهد خود مرزنشینان ابتکار عمل را در دست داشته باشند.

توسعه و امنیت پایدار مرهون مرزنشینان است؛ اما تصمیمات مقطعی برای این نواحی باعث شده معیشت ساکنان این مناطق تحت تاثیر قرار بگیرد و اعتماد آنها به تصمیمات دولتی سلب شود.

به اعتقاد کارشناسان، ظرفیت‌سنجی فرصت‌های تجارت در این مرزها در دوره تحریم‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چراکه با توجه به مشکلات بین‌المللی، تجارت ایران با کشورهای همسایه نقش پررنگ تری را در تعاملات اقتصادی ایفا می‌کند.

به برنامه ریزان اقتصادی و سیاست گذاران استان کرمانشاه و شهرستان پاوه پیشنهاد می شود که به کیفیت راه های ارتباطی به عنوان عامل مهم در ترانزیت کالا و حمل و نقل مسافرین توجه شده و امکانات رفاهی و خدماتی لازم را در مسیرهای منتهی به مرز ایجاد نمایند.

لازم به یادآوری است که برنامه ریزی در جهت افزایش امنیت مناطق مرزی در شکوفایی اقتصاد محلی و جلوگیری از خالی شدن حاشیه مرزها و کاهش مبادلات زیرزمینی حایز اهمیت فراوانی است.

محمدآشنا عباس منش 18 دی 1397 - کرمانشاه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار