این روزها کمر تولیدکنندگان کفش زیر بار واردات بی‌رویه و قاچاق کفش خم شده است.
کد خبر: ۷۰۴۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶ 16 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از مهر،سری به بازار کفش بزنید می‌بینید که این بازار پُر مشتری در قبضه پاپوش‌های وارداتی است و کفش‌های اصیل ایرانی دیگر چندان مشتری ندارد و به خاطر همین است روز به روز کارگاه‌های تولیدی بیشتری تعطیل می‌شوند.

صنعت کفش کشور که سالهاست با موضوع واردات بی‌رویه و اجناس بی‌کیفیت دست به گریبان است ؛ مهم‌ترین عاملی هم که صدای فعالان عرصه‌ی کفش را به شکایت بلند کرده همین واردات بی‌رویه است به طوری که عرضه این محصولات با قیمتی ارزان و بی کیفیت کسب و کار تولیدکنندگان داخلی را از رونق انداخته‌ و از سوی دیگر بازار مصرف در تنوع رنگ و مدل کفش‌های بی‌کیفیت وارداتی اسیر شده او مردم به قیمت ارزان جنس و به رنگ ظاهری آن بیشتر از کیفیت جنس خریداری شده توجه دارند.

همچنین در این بخش که از پُرمصرف‌ترین کالاهای جامعه است با قاچاق گسترده روبه‌رو هستیم و این موضوع هم به مشکلات کمبود سرمایه و رقابت‌ نابرابر تولیدکنندگان داخلی افزوده و آرام آرام این صنعت را به زانو درآورده و موجب جولان برندهای خارجی در بازار شده است.

سالانه حدود ۲۵۰ میلیون جفت کفش نیاز بازار است و متاسفانه سهم تولید کنندگان ایرانی با این روند همچنان کم و کمتر می شود.

صنعت کفش جزو صنایعی است که به دلیل تقاضای بالا از کالای تولیدی آن ظرفیت‌های بسیار خوبی برای اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم دارد، اما در استان کرمانشاه این صنعت با بی‌توجهی کامل روبرو بوده و امروز دیگر چندان فعالیتی از این صنعت در استان دیده نمی‌شود.

 

مشتریان به دلیل گرانی استقبالی از کفش‌های تولید داخل ندارند

برخی از فروشندگان کفش در کرمانشاه با اشاره به رکود بازار کفش می‌گویند که در حال حاضر بازار کفش با مشکل مواجه است و مشتریان استقبال چندانی از کفش‌های تولید داخل ندارند.

آنها دلیل مشکلات بازار را رکود اقتصادی می‌دانستند و معتقد بودند به علت گرانی در قیمت‌ها مشتریان استقبال چندانی از آن نمی‌کنند.

همچنین گرانی قیمت مواد اولیه و رکود بازار از دیگر عوامل کاهش تقاضای کفش بود که از سوی فروشندگان مطرح می‌شد.

شجری، رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز اوایل امسال بود که در گفتگویی با اشاره به آمارهای جهانی اذعان داشت که سازمانهای جهانی اعلام کرده‌اند که سالانه 525 میلیون دلار کفش وارد ایران می‌شود و همین آمار نشان می‌دهد که تولیدکننده ایرانی باید شاهد انواع بحران‌ها باشد و کارگر ایرانی باید بیکار شود.

وی با اشاره به اینکه آمار رسمی واردات گمرکی نشان می‌دهد که سالانه بیش از 13 میلیون دلار کفش از طریق مبادی قانونی وارد کشور نشده است، گفت: تفاوت آمارهای جهانی و اعلام گمرک حدود 512 میلیون دلار می‌شود و سوال ما از آقایان و مسئولان این است که این رقم وحشتناک کفش قاچاق از کدام مبادی و چگونه وارد کشور می‌شود که صدای هیچ کس در نمی‌آید.

 

تنها ۳ کارگاه تولید کفش در کرمانشاه فعال است /تعطیلی ۳۴ کارگاه تولیدی

نورعلی حشمتیان، رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از افزایش قیمت ها شاهد رکود بر بازار کیف و کفش و کاهش فروش آن ها بودیم

وی با بیان اینکه در گذشته ۳۷ کارگاه تولید کفش در کرمانشاه فعال بود که امروزه این تعداد به سه کارگاه رسیده است، افزود: در حال حاضر صاحبان این کارگاه های فعال نیز تنها افرادی مسن هستند که سال‌ها در این کسوت فعالیت داشته اند.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز کرمانشاه با ابراز نارضایتی از افزایش هزینه‌های دوخت کفش گفت: تامین مواد اولیه به ویژه چسب مورد نیاز دوخت کفش بسیار سخت شده است.

وی افزود: کم و بیش خرید کیف و کفش انجام می‌شود اما در بازار نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رکود هستیم و همین موجبات نارضایتی کسبه را رقم زده است.

قطعا با این روند و به لطف غفلت مسئولان همین چند کارگاه تولیدی هم که به زور سرپا نگه‌داشته شده‌اند عنقریب تعطیل می‌شود و کرمانشاه برای همیشه از گردونه تولید کفش در کشور خارج می‌شود.

واردات بی رویه، کاهش ظرفیت های تولیدی، افزایش قیمت مواد خام، شیمیایی و اولیه تولید کفش، بالا ‏رفتن دستمزد فعالان این عرصه، کاهش قدرت خرید مردم، کمبود نقدینگی و در نهایت ورشکستگی بسیاری ‏از واحدها و مراکز تولید کفش در کشور از چالش‌هایی است که لزوم مرتفع ساختن آن در سال جاری نه تنها ‏مهم، بلکه بسیار ضروری به نظر می رسد.‏

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار