رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به وجود تقلب در بسیاری حوزه‌ها در کشور، گفت: در حال حاضر کشور از تقلب در بسیاری زمینه‌ها رنج می‌برد، نه بی‌کیفتی کالاها.
کد خبر: ۷۰۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸ 30 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا منطقه کرمانشاه، نیره پیروزبخت امروز (10 بهمن) در جلسه شورای استاندارد استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم جاری شدن نظام استاندارد در همه جای کشور گفت: همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی موظفند استاندارد را در تمامی حوزه‌های کاری خود پیاده کنند.

پیروزبخت با تاکید بر نقش نظارتی سازمان ملی استاندارد گفت: ما وظیفه ای برای اجرای استاندارد نداریم و تنها استانداردها را تدوین کرده و بر اجرای آن توسط دستگاه ها نظارت داریم. در همین راستا اگر بطور مثال حادثه ای در بحث آسانسورها در دستگاه دولتی یا بیمارستانی یا ساختمان دیگری رخ دهد، دستگاه قضا سهم قصور هر یک از دستگاه های دخیل را تعیین می کند و ما تنها وظیفه نظارت داریم.

وی با اشاره به تغییر رویکرد استانداردهای بین المللی گفت: در حال حاضر استاندارد در سطح بین المللی از بحث کالا و خدمات عبور کرده و تمرکز خود را بر حوزه‌هایی مانند حقوق بشر، مسئولیت اجتماعی و حتی در مواردی در بحث مدیریت مبارزه با رشوه قرار داده است.

پیروزبخت افزود: این رویکرد در کشور ما هم در حال پیگیری است و آمادگی داریم در هر حوزه‌ای استانداردها را ارائه دهیم و از دستگاه‌ها می خواهیم هرچه در حوزه استاندارد نیاز دارند اعلام کند و ما آماده همکاری هستیم.

پیروزبخت با بیان اینکه رویکرد کشورهای پیشرفته به سمت و سوی استاندارد اختیاری و تشویقی است گفت: باید به این سمت برویم که استاندارد بصورت اختیاری توسط خود تولیدکنندگان رعایت شود و استاندارد اجباری کاهش یابد.

رییس سازمان ملی استاندارد در ادامه با اشاره به پیشنهاد طرح شده در خصوص تجدید نظر در آیین نامه 2800 مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله گفت: در این زمینه باید هماهنگی های لازم با سازمان نظام مهندسی صورت گیرد و باید دقت بیشتری روی مصالح ساختمانی و کیفیت آن صورت گیرد.

وی افزود: اینکه گزارش می شود به جای بتن از یونولیت یا خاک در برخی بخش های ساختمانهای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه استفاده شده بود، اینجا بحث کیفیت مصالح مطرح نیست و این نمونه بارز تقلب است.

وی افزود: متاسفانه این شرایط در سایر حوزه ها از جمله بحث مواد غذایی هم وجود دارد و معتقدیم کشور از تقلب رنج می برد، نه بی کیفیتی کالاها که تقلب هم با بحث استاندارد فاصله بسیار دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بحث تقلب نباشد، مشکل چندانی در بحث کیفیت کالاها نداریم.

پیروزبخت تاکید کرد: در همین راستا باید همه دستگاه ها و در زمینه ساخت ساز باید از نظام مهندسی بخواهیم جلوی تقلبات را بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت موقعیت استان کرمانشاه گفت: ما معتقدیم باید از ظرفیت های این استان در تمامی حوزه ها استفاده شود و در همین راستا و بویژه بعد از زلزله سال گذشته تمام سعی مان این است که استان را ویژه ببینیم و از هیچ کمک اعتباری و نیروی انسانی دریغ نمی کنیم و امیدواریم مسئولین استان هم همکاری لازم را برای گسترش استاندارد در تمامی حوزه های استان داشته باشد.

رییس سازمان ملی استاندارد همچنین بر ضرورت ایجاد نمایندگی استاندارد در مرز سومار استان کرمانشاه تاکید کرد و افزود: با بررسی های صورت گرفته ما هم معتقدیم مرز سومار یکی از مرزهای مهم کشور است، اما آنطور که مشخص است تاکنون گمرک رسمی در این مرز مستقر نشده و فعالیت دراین منطقه بصورت بازارچه مرزی است

وی افزود: بر اساس قانون ایجاد نمایندگی استاندارد برای بازارچه های مرزی الزامی نیست و راه حل قانونی این است که گمرک مرزی با تاکید بر وجود استاندارد در این مرز دایر شود تا سازمان برنامه و بودجه به ما اجازه راه اندازی یک نمایندگی جدید بدهد.

پیروزبخت تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اهمیت این مرز تنها اقدام فوری که می توان انجام داد این است که یک شرکت معتبر بازرسی را در این بازارچه مستقر کنیم که به عنوان نماینده سازمان ملی استاندارد فعالیت های لازم را برای بحث صادرات دراین بازارچه انجام دهد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار