بررسی ویژه تابناک گیلان؛
آیا شورای شهر بر فرآیندهای مدیریت شهری و شهر و همچنین بر نظامات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و سایر خدماتی آن تسلط دارد؟ آیا واقعا شورای شهر بدون درک دقیق مجموعه نارسایی‌ها، می‌تواند آن را راهبری کند؟
کد خبر: ۷۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 09 August 2015
به گزارش تابناک گیلان، در یک دولت یکپارچه، عدم تمرکز اداری عبارت از دادن شخصیت حقوقی حقوق عمومی به بخش هایی از سرزمین (روستا، شهر، بخش، شهرستان و استان) است تا بطور آزادانه اداره شوند. بدین ترتیب، مقامات این واحدها (اعضای شوراها) توسط مردم محل انتخاب و دارای تشکیلات، اختیارات، بودجه و کارکنان مخصوص می گردند.

اما در ایران اگر شورای شهر نبود، آیا شهرداری این مجموعه فعالیت‌ها را انجام نمی‌داد؟ به عبارت روشن‌تر با وجود آنکه عمر شورای شهر چهارم به نیمه رسید و همچنین با وجود افزایش تعداد اعضای شورای شهر نسبت به ادوار گذشته و با توجه به اندوخته‌های تجربی سه دوره قبل، آیا شورای شهر چهارم بر شهر، شهرداری و همچنین بر سایر نهادها و دستگاه‌های مدیریت شهری تاثیرگذار است و آنها را راهبری می‌کند؟

آیا واقعا دوره چهارم شورا فقط از حیث تعداد اعضا با دوره‌های قبل تفاوت دارد؟ آیا واقعا شورای شهر توانسته است بر مسائل محوری شهر و مدیریت شهری تمرکز کند و ام‌القرای اسلام را به سوی پایداری سوق دهد؟

آیا شورای شهر بر فرآیندهای مدیریت شهری و شهر و همچنین بر نظامات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و سایر خدماتی آن تسلط دارد؟ آیا واقعا شورای شهر بدون درک دقیق مجموعه نارسایی‌ها، می‌تواند آن را راهبری کند؟

تابناک گیلان سعی دارد تا در هفته جاری هرچند کوتاه گریزی به عملکرد نه چندان مطلوب اعضای شوراهای شهر در گیلان بزند و ارزیابی کوتاهی داشته باشد از اعتماد مردم نسبت به این افراد، که آیا اکنون،این مجموعه که یادگار دولت اصلاحات است توانسته به سمت همان اهداف حرکت کند یا از اساس تغییر کرده و مقدمه ای شده است برای رسیدن به بی انتها.

شهر بام سبز ایران ؛ لاهیجان

آیا مردم لاهیجان با رفتن کحالی از شهرداری کنار آمده اند!؟

بی اغراق لاهیجان را به عنوان عروس گیلان می شناسند. و آن هم به دلیل جاذبه ی گردشگری و سیاحتی و تفریحی که در این شهرستان وجود دارد.

از شیطان کوه و بام سبز و تله کابین گرفته تا موزه چای و مقبره شیخ زاهد، که همه این ها همه ساله و در اکثر اوقات میزبان مسافران و گردشگران زیادی است.

روند رو به رشد و توسعه شهر لاهیجان در دهه گذشته به حدی سریع بود که آن را به یکی از شهرهای نمونه گردشگری کشور
بدل ساخت؛ اما این موفقیت بزرگ در جذب صنعت توریسم، مسافر و گردشگری بی دلیل نیست و شاید مهم ترین دلیل آن را
می توان داشتن شهرداری خلاق،پیگیر و با برنامه دانست.

آیا مردم لاهیجان با رفتن کحالی از شهرداری کنار آمده اند!؟

در دوره چهارم شورای شهر لاهیجان شش تن از اعضای دوره سوم شورا ‌بار دیگر انتخاب شدند، و این نشان از اعتماد مردم به منتخبین خود را دارد و همچنین این مجموعه متشکل از 9 عضو است که ریاست آن را در دوسال اخیر ابراهیم مهربان بر عهده گرفته است.

از دیگر نقاط مثبت عملکرد شورا و شهرداری شهرستان لاهیجان؛ ایجاد فضای سبز، احداث سینما، تغییر مبلمان شهری، پالت کاری خیابان‌ها و استخر و همچنین برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی شهروند بود.

اما مشکلاتی هم وجود دارد که مردم این شهر خواستار برطرف شدن آن هستند.

از جمله دغدغه های شهروندان لاهیجان، عدم وجود افراد بومی در ادارات مرتبط با مسایل شهر است و باوجود فقدان شرایط مساعد کار و تولید در شهر و بی‌توجهی به دلایل محلی بحران بیکاری، این مساله نمود بیشتری پیدا می‌کند.

به علاوه فرسودگی بافت مسکونی و تردد شهری، به‌ویژه در محلات قدیمی و نامناسب بودن و صعب‌العبور بودن اغلب خیابان‌ها و کوچه‌های شهر یکی دیگر از دغدغه های شهروندان شهر است.

برخی از مردم نقاط مختلف شهر لاهیجان نیز اعتقاد دارند که امکانات و تسهیلات شهری چون خدمات آموزشی، درمانی، فرهنگی و زیربنایی به‌صورت عادلانه‌ای در محلات و مناطق مختلف توزیع نمی‌شوند و بیشتر به صورت متمرکز در یک بخش شهرستان قرار دارد.

همچنین یکی دیگر از مشکلات مهم مردم لاهیجان بحث آلودگی و کیفیت نازل آب شهری است که سال‌هاست باعث شرایط نامطلوب برای مردم این شهر شده، و خواستار رسیدگی شورای شهر برای بهبود این مشکل مهم هستند.

در کنار همه موارد گفته شده،نحوه برکناری شهردار سابق،رضا کحالی نیز در ذهن مردم لاهیجان ماندنی شد؛چرا که این عمل شورای شهر را می توان در راستای اختلافات درونی شدید بین اعضا و شهردار و کنار نیامدن کحالی با یکی از اعضای شورا ارزیابی کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار