پیمانه اقتصادی
این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت ۴۴ واحدی شاخص کل بورس، موج جدید ورشکستگی شرکت‌های نفت شیل آمریکا، وزیر اقتصاد: با حساب‌های اجاره‌ای برخورد می‌کنیم، قیمت مرغ منجمد ۱۳ هزارتومان تصویب شد، خروج ارز برای واردات بیش از ۵ هزار تن مربا و ژله به کشور، برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان وجود ندارد و احتمال تبدیل جنگ تجاری بین چین و آمریکا به یک جنگ ارزی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۸۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸ 01 July 2019

احتمال افت قیمت دلار تا محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان/ دلایل افزایش قیمت سیب زمینی به ۹۵۰۰ تومان/ حباب منفی برای قیمت طلا در بازار تهران/ لاریجانی: استخراج بیت کوین از برق صنعتی خلاف قانون استپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت ۴۴ واحدی شاخص کل بورس، موج جدید ورشکستگی شرکت‌های نفت شیل آمریکا، وزیر اقتصاد: با حساب‌های اجاره‌ای برخورد می‌کنیم، قیمت مرغ منجمد ۱۳ هزارتومان تصویب شد، خروج ارز برای واردات بیش از ۵ هزار تن مربا و ژله به کشور، برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان وجود ندارد و احتمال تبدیل جنگ تجاری بین چین و آمریکا به یک جنگ ارزی را در بر دارد.

احتمال افت قیمت دلار تا محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان

در پایان معاملات روز گذشته، هر اسکناس دلار آمریکا بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، به قیمت ۱۲۷۵۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۲۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. این نرخ نسبت به روز پنج شنبه گذشته، ۱۰۰ تومان کاهش داشته است.

مشاهدات میدانی از بازار نشان داد نبود تقاضا و مدیریت بازارساز و سیاست گذاری ارزی در بانک مرکزی، مهم‌ترین دلایل روند کاهشی نرخ ارز بوده است.

همچنین هر اسکناس یورو در بازار دیروز، به نرخ ۱۴۶۵۰ تومان خریداری شد و با افت ۱۰۰ تومانی به قیمت ۱۴۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

برخی از معامله‌گران اعتقاد دارند در صورتی‌که دلار زیر مرز ۱۳ هزار تومانی تثبیت شود، احتمال افت قیمت تا محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی وجود خواهد داشت.










افت ۴۴ واحدی شاخص کل بورس در اولین روز کاری هفته





شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش ۴۴ واحدی معادل ۰.۰۲ درصد به رقم ۲۴۸ هزار و ۵۳۲ واحد رسید این در حالی است که در هفته گذشته شاهد جهش ۵.۸ درصدی نماگر کل بورس بودیم.

روندی که باعث شد دماسنج بازار سهام، ششمین هفته صعودی متوالی را تجربه کند. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۲ واحدی معادل ۰.۰۲ درصد به رقم ۱۷۰ هزار و ۱۸۱ واحد رسید شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۲۶ واحدی معادل ۰.۳۹ درصد، عدد ۵۸ هزار و ۵۹۰ واحد را به نمایش گذاشت شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۵۴ واحدی معادل ۰.۳۹ درصد به رقم ۳۹ هزار و ۹۹۴ واحد رسید.

همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۸۷ واحد کاهش معادل ۰.۰۷ درصد را رقم زد و به سطح ۲۸۰ هزار و ۹۲ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۴ واحد کاهش معادل ۰.۰۱ درصد به رقم ۱۸۵ هزار و ۷۱۳ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۲۷ واحد کاهش معادل ۰.۰۳ درصد همراه بود و عدد ۴۸۲ هزار و ۶۵۵ واحد را به نمایش گذاشت.

احتمال افت قیمت دلار تا محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان/ دلایل افزایش قیمت سیب زمینی به ۹۵۰۰ تومان/ حباب منفی برای قیمت طلا در بازار تهران/ لاریجانی: استخراج بیت کوین از برق صنعتی خلاف قانون استږ

 

موج جدید ورشکستگی شرکت‌های نفت شیل آمریکا




به گزارش بانک مرکزی ایالات دالاس آمریکا، در سه ماهه دوم سال جاری فعالیت صنعتی در تگزاس که مرکز اصلی شرکت‌های نفت شیل در آمریکا محسوب می‌شود، ۰.۶ درصد منفی شده است. این منفی شدن به این معنی است که نسبت به سه ماهه نخست سال جاری، شاهد کاهش فعالیت شرکت‌ها بوده‌ایم.

این موضوع خود مستندی است بر این مدعا که کاهش قیمت نفت در بازار جهانی باعث شده است شرکت‌های نفت شیل آمریکا از سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت‌های حفاری عقب‌نشینی کنند.

اگرچه نرخ تولید نفت و گاز در تگزاس نسبت به سه ماهه قبل کاهش نداشته است، اما سرعت رشد آن نسبت به سه ماهه قبل کمتر بوده است. کاهش حفاری در میادین نفت شیل تگزاس بیشترین تأثیر را بر شرکت‌ها ارائه‌دهنده خدمات میادین نفتی می‌گذارد، چرا که آن‌ها درآمد خود را از حجم حفاری‌ها و فعالیت شرکت‌ها به دست آورده و سود آن‌ها ربطی به میزان تولید ندارد.

نه تنها فعالیت حفاری در این مناطق کاهش یافته است، بلکه قیمت خدمات ارائه شده توسط این شرکت‌ها نیز کاهش بیشتری داشته و درآمد آن‌ها به شکل قابل توجهی پایین آمده است.

از طرف دیگر، نرخ حقوق کارکنان و نرخ اشتغال نیز نسبت به قبل کاهش شدیدی را تجربه کرده است. به گفته یکی از مدیران شرکت‌های نفتی، کاهش قیمت نفت در سه ماهه دوم سال جاری تأثیر بدی بر شرایط صنعت نفت داشته است. یکی دیگر از تأثیرات آن کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌های نفتی هم در صنعت نفت شیل و هم در صنعت نفت متعارف است.

یک مدیر نفتی دیگر نیز می‌گوید، به نظر می‌رسد یک دور جدید ورشکستگی و ضرر شرکت‌های نفتی آغاز شده است.





وزیر اقتصاد: با حساب‌های اجاره‌ای برخورد می‌کنیم




فرهاد دژپسند درباره برنامه‌های در دست اجرا برای مقابله با حساب‌های بانکی اجاره‌ای که با هدف پولشویی و فرار مالیاتی انجام می‌شود، اظهار داشت: در حال شناسایی و مقابله با حساب‌های بانکی اجاره‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه آماری از این حساب‌های اجاره‌ای نداریم، تاکید کرد: باید با این نوع حساب‌ها برخورد شود. به گزارش ایرنا، در ماه‌های اخیر، میزان اجاره حساب‌های بانکی با هدف پولشویی، فرار مالیاتی و کلاهبرداری رشد زیادی یافته است. اجاره کنندگان، ماهانه به ازای هر حساب بانکی مبلغ ۲ تا ۴ میلیون تومان به افتتاح کنندگان حساب، اجاره پرداخت می‌کنند.




دلایل افزایش قیمت سیب زمینی به ۹۵۰۰ تومان



نایب رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه هفته آینده قیمت میوه در بازار کاهش بیشتری خواهد داشت، گفت: با توجه به گرمای هوا و رسیدن فصل برداشت در تعدادی از استان‌ها، عرضه بیشتر شده و قیمت میوه در بازار کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه قیمت میوه طی هفته گذشته کاهشی بوده است، گفت: تنها قیمت سیب‌زمینی نسبت به هفته‌های گذشته افزایش داشته که با رسیدن فصل برداشت قیمت افت خواهد داشت.

به گزارش فارس، قیمت انواع سیب زمینی در بازار از ۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان متغیر است. در کشور سالانه حدود ۵ میلیون تن سیب زمینی تولید می‌شود که بیش از نیاز کشور است و بخشی از آن صادر می‌شود. عدم توزیع مناسب، تنظیم نکردن زمان و میزان صادرات و نیز نرسیدن فصل برداشت از عوامل عمده افزایش قیمت در این فصل هستند.

همچنین اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران، بالا بودن حجم صادرات را عامل گرانی سیب زمینی دانست.





قیمت مرغ منجمد ۱۳ هزارتومان تصویب شد




عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغ داران گوشتی با بیان اینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به منظور جبران بخشی از زیان پرورش دهندگان مرغ گوشتی، قیمت خرید مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور بصورت مستقیم از تولید کنندگان را کیلویی ۱۳،۰۰۰ تومان تعیین کرده است، گفت: این قیمت هنوز ابلاغ نشده و منتظر ابلاغ رسمی آن هستیم.

به گفته وی، براین اساس از این پس شرکت پشتیبانی امور دام باید هرکیلوگرم مرغ منجمد را از تولیدکنندگان به قیمت کیلویی ۱۳ هزارتومان خریداری کند.

برومند چهارآئین در گفتگو با مهر با بیان اینکه قبلاً قیمت مصوب خرید مرغ منجمد کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است، گفت: نرخ جدید سبب می‌شود زیان مرغدارانی که مرغ خود را تحویل شرکت پشتیبانی امور دام کشور نمایند به ازای هر کیلو گرم از ۲،۵۰۰ تومان به ۱،۰۰۰ تومان کاهش یابد.




حباب منفی برای قیمت طلا در بازار تهران




رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با بیان اینکه روز یکشنبه به دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی فلزات گران بها، شاهد عدم تغییر نرخ اونس در سطح ۱۴۰۹ دلار بودیم، افزود: بازار از صبح با کاهش تدریجی قیمت‌ها همراه شد که مهم‌ترین دلیل آن، کاهش تدریجی نرخ دلار از سطح ۱۳۱۰۰ تومان تا ۱۲۸۰۰ تومان بوده است.

کشتی آرای در خصوص نرخ‌های بازار دیروز اظهار داشت: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) ابتدای صبح ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود، ولی با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به رقم ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید.

هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان می‌باشد که نسبت به صبح ۸۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. هر ربع سکه بهار آزادی نیز با کاهش ۶۰ هزار تومانی نسبت به شروع معاملات، یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان قیمت گذاری شد.

هر سکه یک گرمی، بدون تغییر قیمت یک میلیون و ۱۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان ارزشگذاری شد.

همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آب شده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، با کاهش از سطح یک میلیون و ۸۸۵ هزار تومانی شروع معاملات به رقم یک میلیون و ۸۶۱ هزار تومان تومان رسید.

حباب سکه با کاهش کم سابقه در چند ماه اخیر، به رقم ۳۳۰ هزار تومان رسید، که نشان از افت تقاضا در بازار و کاهش داد و ستد‌ها دارد.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در ادامه به تفاوت نرخ جهانی طلا با بازار داخلی اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی شاهد حباب منفی بهای طلا در بازار داخلی هستیم، به گونه‌ای که قیمت طلای آبشده در ایران، نسبت به قیمت جهانی طلا، ارزان‌تر می‌باشد.




خروج ارز برای واردات بیش از ۵ هزار تن مربا و ژله به کشور




آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۵ هزار و ۹۳۹ تن مربا، ژله، مارمالاد، پوره و خمیر میوه از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم مربا، ژله و مارمالاد به کشور دو میلیون و ۷۷۳ هزار و ۴۹۵ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۱۱۵ میلیارد و ۶۴۱ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۷۱۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است مربا، ژله، مارمالاد، پوره و خمیر میوه از کشور‌های بلژیک، ایتالیا، سوئیس، اسپانیا و فرانسه وارد ایران شده است.

گفتنی است بیشترین واردات مربا، ژله، مارمالاد، پوره و خمیر میوه از کشور اسپانیا به حجم ۳ هزار و ۶۲۴ تن و به ارزش یک میلیون و ۷۶۸ هزار و ۶۳۸ دلار بوده است.



برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان وجود ندارد

 

سال‌های گذشته همواره مساله افزایش قیمت نان مطرح بوده و یک بار هم که در سال ۱۳۹۶ ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت نان را ابلاغ کرد، رئیس‌جمهوری پس از چند روز این تصمیم را برگرداند و مصوبه را لغو کرد، البته در سطح شهر قیمت نان طی سال‌های گذشته بدون مصوبه و با بهانه‌های مختلف افزایش یافته است.

در این شرایط در پی اعلام بیژن نوروزمقدم - رئیس اتحادیه نانوایان سنتی - مبنی بر احتمال افزایش قیمت رسمی نان، عباس قبادی - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار - در این باره به ایسنا گفت: هنوز هیچ تصمیم و برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان نداریم و تنها پیشنهادات اتحادیه نانوایان برای بررسی افزایش هزینه‌های تولید و تجدیدنظر در قیمت نان، در حال بررسی است.

وی افزود: همه اتحادیه‌ها می‌توانند در شرایطی که هزینه‌های تولیدشان افزایش یافته است، پیشنهادات و آنالیز قیمت خود را به ستاد تنظیم بازار اعلام کنند این پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تأیید، برای افزایش قیمت آن‌ها تصمیم گرفته خواهد شد.




احتمال تبدیل جنگ تجاری بین چین و آمریکا به یک جنگ ارزی


 

کریستین گاتیکر رئیس تحقیقات مؤسسه جولیوس بائر گفت: ممکن است واشنگتن طی دو تا سه سال آینده و پس از عبور از جنگ تجاری با چین یک جنگ ارزی با این کشور آغاز کند.

وی گفت: بانک مرکزی فدرال آمریکا در حال تسلیم شدن در برابر فشار‌های کاخ سفید است که اجرای سیاست‌های مدنظر کاخ سفید می‌تواند آینده دلار را شکل دهد این استراتژیست بین‌المللی گفت: بانک مرکزی فدرال آمریکا ۱۸۰ درجه تغییر کرده است و سیاست‌های آن از اجرای اقدامات تشدید پولی به کاهش نرخ بهره و تسهیل سیاست‌های پولی تبدیل شده و من فکر می‌کنم حتما روی این بانک فشار وجود دارد.
گاتیگر افزود: شرایط ژئوپلتیک کنونی اهداف جدیدی را برای بانک مرکزی فدرال آمریکا از جمله نگهداشت یک شرایط اقتصادی منظم ایجاد کرده است این کارشناس بین‌المللی می‌گوید: با توجه به فشار‌ها که بانک مرکزی فدرال آمریکا احتمالا در برابر آن‌ها تسلیم خواهد شد، از منظر دولت آمریکا کاهش ارزش دلار تقریبا قطعی است.

وی معتقد است ما احتمالا از شرایط جنگ اقتصادی طی دو تا سه سال آینده به شرایط جنگ ارزی خواهیم رفت.




امروز سرنوشت بازار نفت مشخص می‌شود



یکصد و هفتاد و ششمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، بعدازظهر امروز (دوشنبه، ۱۰ تیر) در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار می‌شود. تمدید توافق کاهش یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای اوپک و متحدانش و همچنین کاهش تولید تا یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز، سناریو‌هایی احتمالی است که برای نشست امروز مطرح است.

لاریجانی: استخراج بیت کوین از برق صنعتی خلاف قانون است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی خصوص کمبود برق شهرک‌ها صنعتی و استخراج بیت کوین با استفاده از برق صنعتی بیان کرد: این اقدام خلاف قانون است چراکه استخراج بیت کوین برق زیادی مصرف می‌کند و همین نوع استفاده‌ها است که مجال تولید را کاهش می‌دهد.
وی افزود: چنانچه اگر موردی باشد باید به جد رسیدگی شود. قطعاً برای حل معضلات تولید کنندگان با وزارت نیرو مذاکره خواهم داشت.



همتی: منابع اینستکس از صادرات نفت به اروپا تأمین شود


 

عبدالناصر همتی در یادداشتی نکاتی را درباره اینستکس عنوان کرد و نوشت:

«در حالی که زیرساخت عملیاتی ساز و کار متناظر اینستکس در ایران، توسط بانک مرکزی کاملاً تکمیل شده است، اخبار دریافتی حاکی از سرعت گرفتن تلاش اروپا برای عملیاتی شدن اینستکس می‌باشد.
ضروری است چند نکته را به مردم عزیز توضیح بدهم: برای عملکرد پایدار اینستکس لازم است؛ اولاً، اینستکس نه کانالی در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا، بلکه کانالی مبتنی بر برجام باشد و کلیه تراکنش‌هایی که درچارچوب برجام مجاز بودند، از طریق آن انجام پذیر باشد.
ثانیاً شاید در ابتدا شامل کلیه کالا‌های غیرتحریمی شود، ولی بعدتر محدوده آن بایستی به کلیه کالا‌ها گسترش یابد. ثالثاً منابع آن از صادرات نفت به اروپا تأمین شود، اگرهم اروپا موقتاً محذوراتی در خرید نفت ایران دارد، یک خط اعتباری بلندمدت با بازپرداخت آتی نفتی، یک راه حل موقت قابل بررسی است.
خود اروپایی‌ها هم در مذاکرات اشاره‌ای به راه حلی شبیه به این داشته اند الگو‌های متعدد برای حضور سایر پشتیبانان برجام در اینستکس یا ساز و کار مستقل مشابه آن، در حال توسعه است در هر حال اینستکس صرفاً سهمی محدود در راهبرد بانک مرکزی در بازار ارز دارد و برنامه‌های متعدد دیگر نیز در حوزه روابط ارزی کشور اجرایی شده و یا در حال اجرا است.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار