به گزارش خبرگزاری تابناک  کرمانشاه به نقل از  فارس، قرار بود که چند سال پیش راه آهن تهران-بغداد تکمیل شود و از این طریق ایران از مسیر عراق به سوریه و دریای مدیترانه وصل شوند.هدف اصلی این پروژه کاملا راهبردی و با اهداف اقتصاد کلان بود اما با بی مهری و بی توجهی مفرط دولت مواجه شد.

پروژه راه آهن استراتژیک «تهران-بغداد» که بیش از 605 کیلومتر است و قرار است از اراک به کرمانشاه رسیده و با عبور از شهرهای کنگاور، صحنه، کرمانشاه، سرپل‌ذهاب و قصرشیرین و در انتها در مرز خسروی آرام بگیرد، هنوز اجرایی نشده و داستان آن ادامه پیدا می‌کند.

اما متاسفانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در بودجه 98 برای خطوط راه آهن سراسری و استراتژیک «تهران - بغداد » 53 میلیارد و برای خط راه آهن «قزوین - رشت» 160 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است!

جدای از اینکه در توزیع بودجه برای تکمیل این پروژه راهبردی بی توجهی صورت گرفته، بلکه دولت در اقدامی قابل تامل بخشی از اعتبار در نظر گرفته برای این طرح را صرف پرداخت بدهی خودش کرده است.

اخیراً نامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی خطاب به جهانگیری منتشر شده که نشان می‌دهد که اعتبارات این طرح ملی و راهبردی، برای تسویه بدهی و دیون مالی سازمان تامین اجتماعی صرف شده و وزیر راه هم نسبت به این مسأله معترض است.
 

 

صرف‌نظر از ابعاد اقتصادی، صنعتی و مالی آن، ضرورت این پروژه در ایام محرم و اربعین حسینی بیش از پیش حس می‌شود. وقتی که زائران لنگ چند اتوبوس می‌شوند و جاده‌های آسفالته نای بله گفتن به چرخ‌های خشن ماشین‌ها را ندارد، آن موقع است که نبود جاده آهنی و واگن‌های طول و درازش که آرام آرام مسیرش را به سمت کرمانشاه و پس از آن مرز خسروی (که نزدیک‌ترین مرز ایران به عراق است) می‌پیماد حس می‌شود.

به گفته فرمانده پلیس راه کشور، در سال 97 حدود 2 میلیون زائر از ایران در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند که 61 درصد آنان از مرز مهران، 22 درصد از شلمچه، 13 درصد از چذابه و 4 درصد هم به صورت هوایی وارد عراق شدند.

سردار سید تیمور حسینی همچنین گفته «از این تعداد بیش از 700 هزار زائر از مسیر کرمانشاه راهی مرز مهران سپس عراق شدند و حدود 800 هزار زائر هم در مسیر بازگشت از کرمانشاه تردد کردند.»

تردد این حجم از خودرو در محورهای مواصلاتی جدای از اینکه عمر راه‌های و جاده را می کاهد و هزینه نگهداری آن‌ها را افزایش می‌دهد بلکه موجب افزایش تصادفات جاده‌ای و مرگ و میر ناشی از آن می‌شود.

با توجه به نزدیکی کرمانشاه به استان‌های مرکزی افتتاح این پروژه می توانست بار ترافیکی ایام اربعین را به تنهایی به دوش بکشد و با فعالیت قطارهای این خط به راحتی زوار راهی شهرهای خود شوند و بدون نگرانی از تصادف و یا ترافیک جاده‌ای ایام اربعین حسینی را به اتمام برسانند. 

هرچند به نظر می‌رسد که بی توجهی به پروژه‌های ملی و چند بعدی همانند راه آهن تهران-بغداد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اپیدمی شده است، اما انتظار می‌رود که در آینده حتما تکمیل و توسعه این طرح در دستور کار جدی دولت قرار بگیرد.