مهرداد پاینده در گفتگو با خبرنگار تابناک :
رئیس بخش پیوند مغز استخوان مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه گفت: اولین پیوند اهدای سلول بنیادی مغز استخوان در غرب کشور با موفقیت انجام شد.
کد خبر: ۷۸۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 20 October 2019

مهرداد پاینده در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه  اظهار داشت : نیلیا پرتوی که دارنده مدال طلای تکواندو ( استان کردستان) است، که با اهدای سلول های مغز و استخوان خود به خواهر ۲۱ ساله ش که مبتلا ب ALL بود توانست حیات دوباره به خواهرش اهدا کند.

وی خاطر نسان کرد: فعالیت بخش پیوند سلول های بنیادی در کرمانشاه از سال ۱۳۹۳ در بیمارستان امام رضا (ع ) اغاز شد و این بخش اولین مرکز غرب کشور است.

رئیس بخش پیوند مغز استخوان مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه ابراز داشت: پیوند سلول های بنیادی خون ساز یک راه درمانی موثر برای درمان سرطان و بیمار های ژنتیکی است که برای انجام این پیوند لازم است فردی با ژن های مشابه از نظر سیستمی خاصی در بدن اچ ال ای (HLA) به فرد بیمار سلول بنیادی اهدا کننده در افراد خانوادخ فرد به علت تشابهات ژنتیکی بیشتر است که این احتمال صدر صد نیست. 

پاینده تصریح کرد: در پیوند مغز و استخوان، جداسازی سلولی از طریق رگ خون محیطی (PBSCT) و بااستفاده از دستگاه Cell Separator در مدت چهار ساعت و نیم در بخش پیوند مغز استخوان این مرکز با موفقیت انجام شد.

وی افزود: برای اینکه پیوند پیوند مغز و استخوان موفقیت امیز باشد باید انتی ژن های فرد دهنده با فرد گیرنده مشابهت داشته باشد که این تشابه در دوقلو ها تک تخمکی است و بعد خواهر برادر و بستگان نزدیک بیشتر است .


مهرداد پاینده در پایان گفت : باتوجه به پیشرفت روزافزون در زمینه پیوند سلول های بنیاید خون ساز در همه جوامع و از جمله ایران تلاش بسیاری صورت گرفته که بانک اهدا کنندگان سلول های بنیادی شکل گیرد و اهدای سلول های بنیادی خون ساز یک عمل خداپسندانه است که منجر به نجات جان یک کودک یا فرد مبتلا به بیماری صعب العلاج می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار