معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از فعالیت ۲۵۰۰ پزشک داروساز در استان خبر داد و گفت: ذخیره دارویی مناسبی داریم.
کد خبر: ۷۹۰۶۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 22 October 2019

به گزارش از خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر، قباد محمدی اظهار داشت: در حال حاضر در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و علی رغم اینکه می‌گویند تحریم‌ها شامل غذا و دارو نمی‌شود، ولی عملا اینگونه نیست و در کشور برای واردات دارو‌هایی که صرفا در بحث بیماران استفاده می‌شود مشکل داریم.

وی افزود: در مواردی پیش آمده که سفارش دارویی از کشوری با وجود تامین مالی ۱۰ ماه به طول انجامیده است و هنوز هم نتوانستند دارو را تحویل دهند، زیرا عملا می‌خواهند فشار بیشتری را به مردم تحمیل کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از آنجایی که بیشتر دارو‌ها تولید داخل هستند در کشور هنوز کمبود جدی دارویی برای مردم نداشتیم، ولی این تحریم‌ها در زمینه دارو به بیماران خاص مخصوصا بیمارانی سرطانی فشار می‌آورد.

این مسئول تصریح کرد: کمبود‌ها اگر هم جزیی باشد در زمینه دارویی کار ظالمانه‌ای است و در زمینه بیماران خاص دارو‌ها به سختی تامین می‌شود.

محمدی بیان داشت: برای تامین دارو در حوزه وزارت بهداشت و در رأس آن سازمان غذا و دارو تلاش‌های شبانه روزی در حال انجام است، ولی تاکنون شاهد اتفاق جدی در این زمینه نبوده ایم.

وی گفت: ایران یکی از کشور‌هایی است که در زمینه تکنولوژی دارویی پیشرو است و دشمنان تا کنون نتوانستند ضربه‌ای به ما بزنند، از سوی دیگر اگر بعد از انقلاب این پیشرفت‌ها را در زمینه دارویی نداشتیم، درحال حاضر بحران‌ها و معضلات بسیاری برای بیماران ما در اثر این تحریم‌ها پیش می‌آمد.

صادرات دارو به کشور‌های همسایه /در برخی تولیدات جزو ۳ تولید کننده اختصاصی هستیم

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: کشور ما از نظر داروسازی قوی است تا جایی که صادرات دارو به خیلی از کشور‌های همجوار، حتی به کشور روسیه هم انجام می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: همچنین کشور ایران در تولید برخی اقلام دارویی جزو معدود تولید کننده‌ها است، اگر در دنیا پنج کشور با تکنولوژی بالای دارویی هستند کشور ایران یکی از آن‌ها است.

وی ادامه داد: در برخی از اقلام کشور ما جزو سه تولید کننده اختصاصی است که همه این‌ها به برکت خود باوری ایجاد شده در جوانان بعد انقلاب بوده است.

محمدی با بیان اینکه در استان هم ذخیره داروی خوبی داریم، افزود: بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها های (مراکز) بخش خصوصی حداقل ذخیره سه ماه را در انبار‌های خود دارند و شرکت‌های پخش هم علاوه بر این ذخیره سه ماهه، ذخیره یک ماه دیگر هم دارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در زمینه دارو چه در شرکت‌های پخش و چه در داروخانه‌های بیمارستانی و نیز بخش خصوصی بیش از ۲۵۰۰ دکتر داروساز داریم که در حال خدمات رسانی دارویی به مردم هستند.

این مسئول با بیان اینکه کیفیت دارو‌های تولید داخل متفاوت است، افزود: کارخانه‌هایی در داخل کشور داریم که به کشور‌های پیشرفته دارو صادر می‌کنند و همچنین کارخانه‌هایی هم داریم که کیفیت متوسط دارند، اما باز هم استاندارد‌های جهانی را لحاظ می‌کنند.

محمدی گفت: بازاریابی شرکت‌های خارجی قوی‌تر است و معمولا پول هم پرداخت می‌کنند که بتوانند محصولشان را در بازار جا بیندازند.

وی خاطرنشان کرد: قبول داریم نمونه‌هایی هست که کیفیت داروی ایرانی ممکن است به پای داروی خارجی نرسد، اما همه دارو‌ها این گونه نیست.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار