رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تاکنون 13 رقم جدید گندم و کلزا که نیاز به حجم آب کمتر و حداقلی دارند به زارعان و کشاورزان معرفی شده‌اند.
کد خبر: ۷۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳ 19 August 2015

عدیل سروی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: ما در بحث الگوی کشت از ظرفیت اساتید دانشگاه‌ها، سازمان نظام مهندسی و صنفی و بسیج مهندسان و نظرات محققان و کارشناسان استفاده می‌کنیم و در قالب سه کارگروه زارعت، باغبانی و دام تلاش ما بر این است تا از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جدید را در بخش کشاورزی مورد دقت نظر قرار دهیم.

وی افزود: سعی شده است در معرفی الگوهای جدید زراعی و باغی، ارقامی معرفی شوند که نیاز آبی کمتری دارند، ما در پنج مورد بازدید میدانی که از مشکلات باغات و اراضی داشتیم متوجه چندین تهدید جدی در این حوزه شدیم که شامل سرمازدگی، خشکسالی و کم‌آبی است و با جمع‌بندی نظریات سعی بر ارائه الگوهای جدید در کشت محصولات پربازده و مقاوم به کم‌آبی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: در همین راستا کشت زعفران مورد توجه قرار گرفت و بیش از 72 تن پیازچه در بین تولیدکنندگان این محصول عرضه و در زمینه توسعه کشت نهال پسته 25 هزار اصله نهال در بین زارعان توزیع شده است.

سروی بیان کرد:‌ در ارائه الگوی کشت برای توسعه دامپروری 110 تن بذر ماشک و یونجه به صورت یارانه‌دار بین زارعان استان توزیع شده و کشت گیاهان دارویی نیز با امتیازات خاص با شرایط اقلیمی منطقه مورد توجه بوده است.

این مسئول گفت:‌ مرکز تحقیقات در معرفی گونه‌های مختلف تولید و عمل‌آوری نباتات مختلف ظرفیت معرفی 57 گونه مثمر را به 115 گونه افزایش داده و کشت این گونه‌های جدید با نیاز آبی کمتر و پربازده بودن مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: در کنار ارائه الگوهای کشت مناسب و معرفی گونه‌های جدید و بذور مورد نیاز سعی کردیم تا پنج رقم جدید گندم و 8 رقم جدید کلزا را به زارعان معرفی کنیم تا امکان بهره‌گیری از این ظرفیت فراهم آید.

سروی تصریح کرد: برای اولین بار در 11 سایت استان کشت سیب‌زمینی به صورت پاییزه مورد توجه قرار گرفته است که این کار با دو هدف مشخص انجام می‌شود که اولی مربوط به نیاز کمتر به منابع آب و همجنین تجربه گونه‌های مقاوم در مقابل خشکسالی است تا با نیاز آبی کمتر امکان توسعه کشت سیب‌زمینی فراهم آید.

وی تولید 850 هزار تن سیب‌زمینی را در این استان یک ظرفیت عظیم توصیف کرد و افزود: ما برای ذخیره‌سازی سیب‌زمینی و نگهداری از آن نیاز به انبار فنی و سردخانه داریم در حالی که باید برای توسعه این بخش، ظرفیت‌ها در این زمینه افزایش یابد تا امکان صادرات و فرآوری این محصول برای سودآوری بیشتر کشاورزان به وجود آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: در این ارتباط و با هدف نگهداری و عرضه، توسعه انبارهای فنی و سردخانه مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که مجوز احداث سردخانه به ظرفیت 110 هزار تن صادر و عملیات اجرایی 23 هزار تن آن آغاز شده است.

سروی عنوان کرد: 63 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار فعالان این عرصه قرار گرفته است تا نسبت به ساخت انبارهای فنی و سردخانه اقدام شود.

این مسئول در مورد توسعه صنایع تبدیلی در بخش سیب‌زمینی با ماندگاری بسیار کمتر گفت: ما نباید از بازار صادراتی این محصول غافل شویم، چراکه در کنار صادرات و نگهداری این محصولات باید در یک رقابت مثبت صنایع مرتبط با بخش مواد غذایی و فناوری سیب‌زمینی را در سطح استان افزایش دهیم تا ضرر و زیان زارعان به حداقل برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از فعالان اقتصادی در صادرات سیب‌زمینی خواست تا از ایجاد رقابت منفی پرهیز کرده و تلاششان را انجام دهند تا با یک رقابت سالم صادرات سیب‌زمینی به کشورهای مختلف به انجام برسد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تولیدکننده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
آقای سروی مدیرکل جهادکشاورزی استان قبل ازاین مسئولیت رئیس جهادکشاورزی شهرستان اردبیل بیش از6 سال بودندوسیب زمینی دراین استان فقط درشهر اردبیل کشت وتولید می گردد وموقعی که درکشاورزی اردبیل مسئولیت داشتند چرابه فکرایجادوتوسعه انباروسردخانه وصادرات برای سیب زمینی نبودند؟ آیا آن موقع مسئولیت کشاورزی شهراردبیل را نداشتند؟الان به این فکر افتادند که زمان ازدست رفته و تولیدکنندگان سیب زمینی محصولات خود را با قیمت پایین خواهد فروخت چون واسطه می داند در استان مسئول قبلی به فکرایجاد انبار و سردخانه نبوده و تولیدکننده نمی توانند محصول خود را نگهداری کنندن هایتا"با قیمت پایین خریداری خواهدکردوتاوان ضعف مدیریت را بیچاره کشاورز و سیب زمینی کار پرداخت می کنند..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار