ایسنا/کرمانشاه معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: فاصله نرخ باسوادی بین مردم شهر و روستا در استان کرمانشاه ۱۲.۲ درصد است که برنامه‌هایی برای کاهش این فاصله داریم.
کد خبر: ۸۰۸۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 25 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،هرمز نوروزی‌فرد به مناسبت هفته سوادآموزی، اظهار کرد: بر اساس نتایج آخرین سرشماری صورت گرفته در کشور در سال ۱۳۹۵ اختلاف سطح باسوادی بین زنان و مردان در استان کرمانشاه 9.8 درصد اعلام شده که این میزان در کشور 6.8 درصد بود. این آمار به این معناست که مردان کرمانشاهی 9.8 درصد از زنان این استان باسوادتر هستند که این میزان در متوسط کشور 6.8 درصد است.

نوروزی‌فرد با اشاره به برنامه استان برای ارتقای سطح سواد زنان به ویژه در مناطق کم برخوردار، اضافه کرد: از سال گذشته طرحی را برای کاهش این فاصله در مجموعه سوادآموزی استان اجرایی کردیم که این طرح موفقیت آمیز بود .

وی با اشاره به اجرای طرح کاهش فاصله سوادآموزی بین زنان و مردان در سال جاری در شرق استان، گفت: قرار است سال آینده این طرح را برای زنان غرب استان اجرایی کنیم.

نوروزی فرد سپس با بیان اینکه بالای ۸۸ درصد جمعیت زنان بالای شش سال شهر کرمانشاه باسواد هستند، گفت: شهر کرمانشاه باسوادترین شهر در استان کرمانشاه از نظر تعداد زنان با سواد است، هرچند در برخی محلات و مناطق حاشیه‌ای آن زنان کم سواد و بی سواد داریم.

وی ادامه داد: در شهرستان ثلاث باباجانی ۳۷ درصد زنان ۱۰ تا ۴۹ ساله بی سواد هستند و بیشترین زنان بی سواد استان را در این شهرستان داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه فاصله نرخ باسوادی بین مردم شهر و روستا در استان کرمانشاه 12.2 درصد است که میانگین کشوری آن 12.3 درصد است، گفت: با وجودی که از نظر نرخ باسوادی بین شهر و روستا فاصله زیادی با میانگین کشوری نداریم، اما با اجرای دو طرح در کنار برنامه های روتین سوادآموزی در جهت کاهش بیشتر فاصله باسوادی بین شهر و روستا در استان تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این طرح ها، طرح شتاب‌بخشی باسوادی در مناطق کم برخورداری مثل سرفیروزآباد و بیلوار است که قرار است 500 نفر از بی سوادان مطلق این محلات را تا پایان دی ماه باسواد کنیم که تاکنون 240 نفر از این حجم باسواد شده‌اند.

وی ادامه داد: در طرح دوم هم که استان کرمانشاه تنها استانی خواهد بود که سال آینده آن را اجرایی خواهد کرد، زنان مرزنشین شهرستانهای ثلاث باباجانی، سرپلذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب و جوانرود باسواد خواهند شد.

وی با اشاره به کسب رتبه برتر از سوی مجموعه سوادآموزی استان کرمانشاه در هشت شاخص از مجموع 20 شاخص مورد ارزیابی در حوزه سوادآموزی در کشور، گفت: آموزش و پرورش استان کرمانشاه رتبه شایسته تقدیر را در حوزه سوادآموزی در کشور کسب کرده است.

فرزانه سیفی‌تبار رئیس اداره سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در این نشست سهمیه سوادآموزی استان در سال جاری را در سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال، با سواد کردن13 هزار و ۶۴ نفر عنوان کرد و افزود: موفق به سوادآموزی ۱۳ هزار و ۱۳۳ نفر شدیم که معادل ۱۰۰.۵۳ درصد سهمیه ابلاغی است.

وی ادامه داد: سهمیه سواد آموزی امسال استان در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم به ترتیب ۶۵۰۰، ۲۷۶۰ و ۳۸۰۴ نفر است که تاکنون به ترتیب به میزان ۶۵۲۸، ۲۸۰۱ و ۳۸۰۴ نفر محقق شده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار