سلیم خانی در گفتگو با تابناک:
مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت: گاز مونو اکسید کربن با نام "قاتل بی صدا" مشهور است، با اقدامات پیشگیرانه خود را در مقابل آن مصون بداریم.
کد خبر: ۹۲۶۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹ 26 December 2020

سلیم خانی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: مونواکسید کربن گازی است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی حاصل می‌شود و، چون گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه، و غیرمحرک است مسمومیت با آن به سادگی رخ می‌دهد.

وی افزود: مسمومیت با این گاز علائمی مانند سردرد، گیجی، خواب آلودگی، باریک بینی، تهوع، شکم درد، احساس زخم در گلو، سرفه خشک و کبودی لب و ناخن‌ها و در خردسالان بیشتر درگیری دستگاه گوارش را به همراه دارد که پس از دقایقی باعث مسمومیت و در نهایت مرگ می‌شود که به "مرگ خاموش" لقب گرفته است.

مدیر کل پزشکی قانونی کرمانشاه راه کار‌هایی برای در امان ماندن از خطرات ناشی از این گاز ارائه داد و گفت: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، دقت و توجه به داغ بودن و سلامت دودکش که اگر سرد باشد دلیل بر خارج نشدن گاز‌های سمی است، رنگ شعله وسایل گرمایشی باید آبی باشد، وجود تهویه مناسب در منزل برای ورود و خروج کافی هوا، عدم نصب آبگرمکن در حمام، حداقل فاصله یک متری انتهای دودکش از سطح بام و دیوار جانبی بام، استفاده از کلاهک مخصوص به شکل H، عدم استفاده از وسایل گرمایشی فاقد دودکش
از جمله این موارد است.


این مسئول اقدامات لازم برای کمک به فرد مسموم را برشمرد: فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید که مهم‌ترین اقدام محسوب می‌شود، یقیه پیراهن و کمربند و لباس‌های تنگ را باز کنید، اکسیژن دهی به فرد مسموم در صورت امکان، باز نگه داشتن راه‌های هوایی و تماس با اورژانس ١١۵ نیز مورد توجه قرار گیرد.

خانی در پایان تعداد موارد فوت ناشی از گاز مونواکسید کربن در هشت ماهه نخست سال جاری را ۱۳ نفر شامل ۲ زن و ۱۱ مرد و آمار مربوط به سال ۹۸ را نیز ۱۳ نفر شامل ۴ زن و ۹ مرد اعلام کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار