تابناک-مراسم روز جهانی «تالاب‌ها» و روز جهانی «آموزش» در بندر خمیر با حضور حبیب مسیحی مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان، دکتر احسان کامرانی رئیس دانشگاه آزاد بندرعباس، حجت‌الاسلام سالاری امام‌جمعه، میر هاشم خواستارفرماندار و حجت‌الله ایوبی دبیر کل کمسیون ملی یونسکو  برگزار شد.  
کد خبر: ۹۳۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰ 31 January 2021

به گزارش تابناک هرمزگان، جواد محمودی، شهردار بندر خمیر در ابتدای مراسم از تمامی دست‌اندرکاران این مراسم و همراهان این روز تقدیر کرد و در ادامه، فرارسیدن دهه فجر را تبریک گفت. او ضمن قدردانی از زحمات «حجت‌الله ایوبی» دبیر کل کمسیون ملی یونسکو و حمایت مالی و داوطلبانه اهالی شهر برای این مراسم، از تلاش مردم و محیط دوستان نیز تشکر ویژه‌ای کرد.

فرماندار شهر بندر خمیر در این برنامه از مزایا، زیبایی و پتانسیل بالای گردشگری جنگل حرا گفت‌. او با اشاره به موقعیت ویژه تالاب و جنگل حرا در کنار هم گفت: همه باید وارد میدان توسعه و حفاظت و امنیت از تالاب‌ها شوند اما زیرساخت‌ها در کنار حمایت‌ها بایستی کامل شود‌.

در ادامه این مراسم، جشنواره کلیپ‌های ویدئو بومی مرتبط با شهر خمیر، جشنواره «عود نوازان شهر یادگیرنده»، افتتاح خانه برمگردی «تکو»، انجام مسابقه بزرگ پویانمایی سازی با موضوع نجات تالاب، برگزاری کارگاه‌های علمی در حوزه تالاب، ساخت نمادهای تالابی با استفاده از صنایع‌دستی بومی با مشارکت بانوان صنعتگر منطقه انجام شد.

در ادامه برنامه‌ها، پلاک‌کوبی شهر «یادگیرنده یونسکو» نیز صورت گرفت.

در روزهای گذشته و به مناسب روز جهانی تالاب‌ها و از سوی شهرداری، شورای شهر و همچنین فعالان گردشگری و زیست‌محیطی چندین برنامه برگزار شد. برگزاری رقص قلم درراه ابریشم، پاک‌سازی جزیره خور خوران بندر خمیر با مشارکت صاحبان قایق‌های موتوری و شهروندان داوطلب، نقاشی گونه‌های تالابی روی سطل‌های زباله بازیافتی به‌صورت داوطلبانه با موضوع حفاظت از تالاب‌ها و همچنین رویداد ورزشی «پدل رانینگ» از برنامه‎های برگزارشده این رویداد بود‌.
     
شهر تالابی بندرخمیر، به عنوان نخستین شهر ملی تالابی ایران، در چند سال گذشته، میزبان همایش بزرگ جهانی در روز تالاب‌ها بوده است. امسال اما با کسب عنوان شهر «یادگیرنده یونسکو» در کنار شهرهای بزرگی چون تهران و اصفهان قرارگرفته است.

تالاب «خور خوران» بندر خمیر هرمزگان درواقع یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تالاب‌های دریایی ایران و خاورمیانه است. این تالاب با بیش از ۱۰۲ هزار هکتار مساحت که در سال ۱۹۷۵ (بهمن ۱۳۵۳) به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت‌شده است.
«کنوانسیون رامسر» مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به‌ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی معروف است که تشکیل آن‌که در سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید.

شهر خمیر نیز به دلیل مجاورت با این تالاب در بهمن‌ سال ۹۷ توانست نخستین «شهر ملی تالابی ایران» شود.
انتهای پیام/ز252

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار