مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استفاده از دخانیات تفریح نیست تمرین خودکشی و دریچه ورود به مصرف مواد مخدر است.
کد خبر: ۹۶۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳ 26 May 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، مهندس حسن مهرعلی افزود: در استان مرکزی، برابر راهبردهای اساسی سازمان بهداشت جهانی با مهیا سازی شرایط لازم برای ترک، در راستای حفاظت از دود، ممنوعیت کامل عرضه قلیان در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توریع مواد غذایی در حال اجرا است.
وی یادآورشد: متاسفانه در مقوله تبعات سوء ناشی از قلیان چالش های متعددی مانندباورهای اشتباه، تبلیغات سوء،نگاه تفننی،شکسته شدن قبح مصرف در برخی خانواده ها، فقدان مهارت های فردی از قبیل نه گفتن و از طرفی حمایت های صنفی و سود سرشار و تسری یک ذهنیت غلط بر تفریح وجود داردکه کار را برای سیستم بهداشتی سخت می کند.
مهرعلی، با اشاره به اینکه سامانه ۱۹۰ آماده دریافت شکایات مردمی است، گفت: متخلفین و متمردین با ارجاع به مقام قضایی، واحد صنفی شان پلمپ می شود.
مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ۲۵ درصد از کل مرگ هاب منتسب به سرطان ها در سطح جهان عامل تشدید کنندگی اقلام دخانی دارد همچنین حدود هشت میلیون مرگ منتسب به محصولات دخانی در جهان داریم.
وی با تاکید بر اینکه دخانیات سیستم ایمنی را تضعیف می کند و حتی روند بهبودی در کووید را با اختلال مواجه می سازد، افزود: گزارشاتی مبنی بر سقط و تولد زودرس و کاهش وزن نیز موجود است.
وی یادآور شد: دخانیات تاثیر در ۲۰ سرطان از قبیل خون،حفره های سینوسی بینی و روده بزرگ،کبد، کلیه،لوزالمعده، معده، تخمدان، دستگاه ادراری تحتانی مثل مثانه و نیز تشدید شوندگی دهانه رحم و افزایش خطر در برست در برخی مطالعات گزارش شده و همچنین بیماری های چشمی از قبیل گلوکوم و آب مروارید و اختلالات گوارشی و دهانی و دندانی مثل پریو دنتال و نیز ریوی گزارش شده است.
وی گفت: دخانیات یکی از ریسک فاکتورهای اساسی تهدید کننده سلامت است‌ بطوری که افراد سیگاری دارای ۸ تا ۱۰‌ سال کاهش امید به زندگی خواهند بود.
مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه هر یک ساعت در معرض قرار گرفتن مصرف قلیان افراد غیر معادل ۶ تا ۸ نخ مصرف سیگار است،یادآورشد: مقوله دخانیات از منظر اقتصادی که موجب هدر رفت ده ها هزار میلیارد تومان سرمایه ملی و نیز از منظر اجتماعی فرهنگی که دروازه ورود به اعتیاد و دریچه بزه است نیز قابل بحث است از دیدگاه سلامتی عامل مشترک در ۴ گروه بیماری های غیر واگیر قلبی عروقی، ریوی، سرطان و دیابت است.
قلیان تاثیر نامطلوب بر سلامت و کارکرد اعضاء بدن دارد و مسبب و یا عامل تشدید شوندگی بسیاری از بیماری ها است،بطور شاخص در دود قلیان ۷۰ ماده شیمیایی و محرک و سرطان زا است و هر یک ساعت مصرف قلیان معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰‌ نخ سیگار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار