معاون فرماندار گمیشان گفت: با بهره برداری از ۲ چاه آب شرب و افزوده شدن ۳۰ لیتر آب بر ثانیه به ظرفیت شهرستان، مشکلات آب آشامیدنی روستاهای مرزنشین گمیشان در شمال غربی گلستان کاهش یافت.
کد خبر: ۹۷۲۵۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴ 20 June 2021

سیدعلیرضا حسینی در این خصوص اظهار داشت: با افزوده شدن این چاه های آب در روستاهای قلعه و قرنجیک خواجه خان و همچنین اجرای ۴.۵ کیلومتر خط انتقال آب شرب، مشکل کم آبی ۱۵ روستای بخش گلدشت شهرستان گمیشان به حداقل رسید .

وی بیان کرد: برای اجرای این طرح ۸۰ میلیارد ریال هزینه شد و سه هزار و ۱۹۲ خانوار از نعمت آب شرب پایدار، سالم و بهداشتی بهره مند شدند.

به‌گفته حسینی همه ۲۹ آبادی دارای سکنه گمیشان لوله کشی آب شرب دارند اما به سبب استفاده برخی اهالی از آب برای مصارف دامداری در برخی از روزهای گرم سال، این مناطق دچار تنش آبی و کم آبی می شود.

وی افزود : آب شرب گمیشان به دلیل واقع شدن در منطقه کویری و نبود منابع آبی کافی از سایر شهرهای استان نظیر بندرترکمن و کردکوی تامین می شود.

معاون فرماندار گمیشان اظهار امیدواری کرد: با بهره برداری از این ۲ حلقه چاه و همچنین مخزن ذخیره آب پنج هزار متر مکعبی در روستای آرخ، قطعی آب منطقه کاهش یافته و انتقال تانکرهای آب به این روستاها به حداقل برسد.

گمیشان با ۸۰ هزار نفر جمعیت در شمال غربی گلستان و هم مرز با ترکمنستان قرار دارد و شغل بیشتر اهالی این منطقه صیادی، دامپروری و کشاورزی است .

در حال حاضر ۷۳.۸ درصد روستاییان گلستان از آب شرب بهداشتی استفاده می کنند که این رقم در سال ۹۲ حدود ۶۲ درصد بود.

به گفته کارشناسان شرکت آب منطقه ای گلستان، کاهش بارش‌های سال آبی جاری و مصرف بی رویه آب، احتمال خشک‌سالی در تابستان امسال را دو چندان کرده و در این شرایط صرفه جویی و مدیریت مصرف آب برای گذر از شرایط امسال ضروری است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار