کد خبر: ۹۷۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰ 10 July 2021

به گزارش تابناک هرمزگان؛بحث خاموشی های اخیر در شهرهای مختلف کشور دوباره پای متهمان زیادی از جمله فرسودگی نیروگاه ها، سرمایه گذاری نکردن در ایجاد نیروگاه، خشکسالی، گرمای هوا، افزایش مصرف، تحریم و البته زیاد شدن فعالیت گسترده استخراج کنندگان رمز ارزها را به میان کشید که به ادعای مسئولان توانیر سهم ماینرها بیش از دیگر دلایل کمبود برق شمرده شده و دلیل این اتفاق هم ارزانی انرژی برق اعلام شده است. هرچند بسیاری از کارشناسان بر این باورند که استخراج رمزارزها در کشورمان به حدی نیست که باعث خاموشی های اخیر شود.
یکی از مسائلی که امروز با آن روبه‌رو هستیم گسترش استفاده از دستگاه‌های استخراج رمز ارزها به عنوان یک وسیله پر مصرف و غیرمجاز در سطح جامعه است که باعث بروز افت ولتاژ برق و درنتیجه آسیب به تجهیزات می‌شوند و لازم است معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در زمینه کشف و ضبط آن‌ها و همچنین آموزش همگانی نسبت به استفاده غیرمجاز از ماینرها و شناسایی عوامل بیش از پیش اقدام نماید.
استخراج یک بیت ‌کوین به اندازه مصرف ۲۴واحد مسکونی در طول یک سال برق مصرف می‌کند. آمار شرکت توانیر نشان می‌دهد هر سال در ایران مشترکان خانگی رقمی حدود ۸۳ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند و اگر این رقم را به تعداد ۲۸میلیون مشترک خانگی در کل کشور تقسیم کنیم، می‌بینیم مصرف سالانه برق هر واحد مسکونی رقمی حدود دو هزار و ۹۵۰کیلووات ساعت است.با این حساب وقتی سخنگوی توانیر می‌گوید یک بیت ‌کوین به اندازه مصرف ۲۴واحد مسکونی در سال برق مصرف می‌کند، این یعنی احتمالا استخراج هر بیت‌ کوین ۷۲هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند.استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به ۷۲ مگاوات ساعت برق دارد و با توجه به قیمت نازل برق در ایران و به ویژه مناطق گرمسیر، بسیاری از استخراج‌کنندگان اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند. علاوه بر ناتواني در توليد برق، مسئله افزايش نجومي مصرف برق يکي ديگر از دلايل قطعي قابل توجه برق به حساب ميآيد. بر همين اساس، ميزان مصرف برق در کشور بر اساس اطلاعات مديريت شبکه نيروي برق، به مرز 66 هزار مگاوات نزديک شده و رقم 65 هزار 918 مگاوات را لمس کرده است. اين درحاليست که حداکثر مصرف ثبت شده در سال گذشته معادل 58 هزار 254 مگاوات برآورد ميشود.
به عبارت ديگر ميزان مصرف برق کشور نسبت به سال گذشته در اوج بار بيشتر از 13 درصد افزايش را ثبت کرده است. در شرايطي که ميزان افزايش اوج بار در 2 سال گذشته ازحدود 1 درصد فراتر نرفته بود.
يکي از دلايل اصلي افزايش مصرف برق در بازه زماني کنوني افزايش دماي هوا و تجربه گذراندن گرمترين سال 40 سال اخير به حساب ميآيد. بر اساس اظهارات مديرعامل توانير، به ازاي هر يک درجه افزايش دما حدود 1500 مگاوات به مصرف برق کشور اضافه ميشود و همين مسئله در کشور سبب شده تا 40 درصد مصرف برق کشور معادل 26.4 هزار مگاوات صرف وسايل سرمايشي ميشود.
به بيان ديگر مصرف وسايل سرمايشي در ايران معادل توليد 26 نيروگاه اتمي بوشهر است و افزايش دماي هوا ميتواند زمينه افزايش قابل توجه مصرف را فراهم نمايد.
علاوه بر افزايش ميزان مصرف بخش خانگي، کاهش سطح آبهاي زيرزميني سبب شده تا چاههاي آب کشاورزي در دوره زماني و باشدت بيشتري وارد مدار شده و همين مسئله عامل ديگر افزايش مصرف است.
علاوه بر افزايش نجومي مصرف برق کشور در حوزه خانگي و همچنين بخش کشاورزي، وزارت نيرو مدعي است، افزايش قابل توجه استخراج رمز ارز نيز جزء دلايل افزايش مصرف برق است. اين در حاليست که وزارت نيرو هيچ مبناي دقيقي براي اين ادعاي خود معرفي نکرده است. از سوي ديگر بر اساس شواهد موجود، ميزان مصرف برق دستگاههاي استخراج رمز ارز معادل 1 درصد مصرف برق بازه زماني جاري است و در مقابل مصرف نجومي بخش خانگي مصرف ناچيزي به حساب ميآيد.
ناتواني در توليد برق فراتر 55 هزار مگاوات و مصرف 66 هزار مگاواتي برق در کشور سبب شده تا شاهد فاصله 11 هزار مگاواتي توليد و مصرف برق در کشور باشيم. به عبارت ديگر بيشتر از 16 درصد از مصرف برق کشور در حال حاضر توسط نيروگاهها پوشش داده نميشود.
صنعت برق در توضيح دلايل قطعي برق خارج از جداول خاموشي، مسئله را به رلههاي تنظيم کننده فرکانس ارتباط داد.
بر اساس اظهارات متوليان صنعت برق، اين رلههاي تنظيم کننده وظيفه کنترل فرکانس شبکه را برعهده دارند و در صورتي که مصرف يک منطقه به صورت سرسامآور افزايش پيدا کند، برق منطقه را قطع ميکند. بر اين اساس در صورتي که رله‎ها به درستي عمل نکنند، شاهد خاموشي گسترده اي در کشور خواهيم بود و به همين دليل به اين رله ها جهت حفظ پايداري شبکه برق کل کشور نيازمنديم. با وجود مشهود بودن ضعف عملکرد دولت در بروز خاموشي گسترده و لزوم تغيير نگرش در صنعت برق تنها راه کوتاه مدت عبور از اين بحران، صرفهجويي قابل توجه مردم به حساب ميآيد و دستورالعملهاي کاهش مصرف براي جلوگيري از قطعي گسترده در روزهاي آينده بايد مورد توجه قرار گيرد. خصوصا اينکه بر اساس پيشبينيهاي هواشناسي دو هفته بسيار گرم را در پيش رو داريم و در 14 روز آينده با افزايش چشمگير دماي هوا بحران صنعت برق ميتواند بسياري از مناطق کشور را دچار مشکلات گسترده کند.
در پایان باید اضافه کرد که با مدیریت مصرف و از بین برداشتن موانع نتایج بهتری از این روند حاصل می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار