رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خطبههای نماز جمعه باید عمیق و ناظر به مسائل حال و آینده باشد ضمن اینکه نباید مسائل اختلافی شهر به تریبون نماز جمعه کشانده شود.
به گزارش
تابناک همدان، به نقل از روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله حسینی بوشهری در دیدار ائمه جمعه استان قم به نقش رسالت امامان جمعه در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: اساساً فلسفه نصب امامجمعه و خطبههای نماز جمعه همین خروجی تربیتی است. خطیب جمعه هنگامیکه مردم را به تقوا دعوت میکند و به حلال و حرام الهی آگاهی میدهد، خروجی آن میشود تربیت؛ و اگر کسی مرتباً در نماز جمعه شرکت کند، خروجی آن میشود یک انسان خودساخته و بعد از چند هفته تغییر میکند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به روایت «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم» خاطرنشان کرد: البته همه تأثیر کلام ما به خطبه نیست چرا که امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: خود را طوری بسازید که هنگامیکه سخنی از شما به مخاطب منتقل میشود، به خاطر آن خودساختگی درونی، کلام شما تأثیرگذار باشد.
وی با تاکید براینکه محتوای خطبهها باید عمیق باشد خاطرنشان کرد: محتوای خطبهها باید خیلی عمیق باشد تا بتواند تأثیرگذار باشد و به تعبیر رهبری بهگونهای باشد که مستمع از پای خطبهها که بلند شد احساس کند مطلبی گیرش آمده است و با دستپر به خانه بازگردد یا حداقل با یک آرامشی مواجه شود.
دبیرشورایعالی حوزه علمیه با تاکید براینکه در خطبهها باید به مسائل روز و آینده پرداخته شود گفت: اگر نتوانیم در خطبهها به مسائل روز و آینده بپردازیم، مردم خوراک خود را از فضای مجازی میگیرند که یک باتلاق است و اگر کسی به آن وارد شود خارج شدن از آن بسیار دشوار است. تنها راه این است که امامان جمعه با یک تحلیل درست ضمن رصد مسائل جامعه، لبّ کلام را بهصورت دستهبندیشده به مردم ارائه دهند تا مردم در ذهن خود، بین این اطلاعات و اطلاعاتی که از فضای مجازی میگیرند مقایسه کنند و درست را تشخیص دهند.
وی مناسبترین مکان و موقعیت برای ارائه تحلیل سیاسی را فضای خطبههای نماز جمعه بیان کرد و افزود:، زیرا ازیکطرف امامجمعه با نظام و حکومت ارتباط پیدا میکند، و از طرف دیگر با مردم.
آیت الله حسینی بوشهری رسالت امامجمعه را پاسداری از مرزهای فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: شرایط بسیار تغییر کرده و وضعیت فرهنگی شهرهای ما بسیار عوضشده است. روزی که مقام معظم رهبری دراینباره هشدار دادند بسیاری جدی نگرفتند و امروزه وضعیت به اینجا رسیده است. وضعیتی که همدست پخت داخل و هم خارج است. نیاز به کار فرهنگی هم در سطح عموم جامعه و هم در سطح خواص جامعه وجود دارد.
وی در ادامه افزود: امامجمعه نباید مسائل اختلافی شهر را به تریبون نماز جمعه بکشد. اختلافات باید در فضایی خارج از فضای خطبههای نماز جمعه حلوفصل شود. اما افشاگری در رابطه با حرکتهای نفوذی کلان و مرموزانهای که اتفاق میافتد و از دید مردم عادی پنهان است را باید بیان کند.
دبیرشورایعالی حوزه علمیه با تاکید بر اینکه خطبهها باید جاذبه دار باشند خاطرنشان کرد: خطبههای روزنامهای جاذبهدار نیست و اینیک واقعیت است، اما اگر به آیات قرآن و روایات معصومین (علیهمالسلام) تکیه شود، امام رضا (علیهالسلام) میفرماید: «لو علم الناس محاسن کلامنا لتبعونا»؛ سخن جاذبه دارد یعنی خوب تبیین کردن آیات قرآن و روایات اهلبیت (علیهمالسلام).
وی شجاعت را لازمه یک امام جمعه دانست و گفت: مورد قضاوت نادرست قرار میگیرید و به شما هجمههایی صورت میپذیرد، اما اگر انسان شجاع باشد میگوید: کار من برای خدا بود و هزینه آن را نیز میپردازم. چنین آدمی بازهم به صحنه میآید.
آیت الله حسینی بوشهری در پایان گفت: دیدهبانی بیدارباشیم، ولی نقطهضعفها را بیشازاندازه بزرگ نکنیم، چهبسا که دشمن از آنها سوءاستفاده کند. خوبیها را بگوییم، نواقص را نیز بیان کنیم و در این راه اعتدال داشته باشیم. اگر فقط خوبیها را بگوییم تملّق است و اگر فقط بدیها را بگوییم ناسازگاری با نظام.
او خاطرنشان کرد: اگر فتنهای در جامعه به وجود آمد، شفافسازی کنیم تا مردم سردرگم نشوند و راه اعتدال و انصاف را هم در همهجا رعایت کنیم.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش نخست وی به جایگاه غدیر در مکتب اهلبیت (علیم السلام) اشاره کرد و گفت: غدیر، عید ولایت و خلافت است که برترین عید بین مسلمین میباشد.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) که میفرماید: «والله لو عرف الناس فضل هذا الیوم بحقیقته لصافحتهم الملائکه فی کل یوم عشر مرات و ما اعطی الله لمن عرفه ما لا یحصى بعدد» اظهار داشت: این قول خداوند متعال که میفرماید «و إن لم تفعل فما بلّغت رسالته»، نشاندهنده این است که غدیر و امر امامت در طراز رسالت است و رسالت بدون امامت، رسالت نیست.
وی پیام غدیر را نقش داشتن مردم در حاکمیت دینی و اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این را از شکل حادثه میفهمیم که پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «آنهایی که جلو رفتهاند بازگردند و آنهایی که عقبماندهاند خود را برسانند». زیرا مشروعیت این کار پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامت امیرالمؤمنین (علیه السلام) که جای تردید نبود، اما درعینحال وجود مقدس پیامبر احساس میکند که جامعه باید در جریان تعیین حاکم اسلامی باشد.
امام جمعه قم در ادامه افزود: حساب مقبولیت از مشروعیت جداست. اما متأسفانه عدهای این دو را با یکدیگر قاطى میکنند و مشروعیت حاکم اسلامی را از طرف مردم میدانند. مردم قطعاً در مقبولیت نقش دارند و اگر حاکم اسلامی را همراهی نکنند مانند امیرالمؤمنین بیستوپنج سال خانهنشین میشود؛ لذا اینکه پیامبر خواست در آن جمع ۱۲۰۰۰۰ نفری این مسئله را مطرح کند به خاطر این بود که مردم عملاً با امام و پیشوای جامعه بیعت کنند؛ و این نقش دادن مردم به این هدف بود که حضور مردم استمرار داشته باشد. آیت الله حسینی بوشهری: مسائل اختلافی به تریبون نماز جمعه کشانده نشود/ در خطبهها باید به مسائل روز و آینده پرداخته شود
شفقنا- رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خطبههای نماز جمعه باید عمیق و ناظر به مسائل حال و آینده باشد ضمن اینکه نباید مسائل اختلافی شهر به تریبون نماز جمعه کشانده شود.
به گزارش شفقنا به نقل از روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله حسینی بوشهری در دیدار ائمه جمعه استان قم به نقش رسالت امامان جمعه در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: اساساً فلسفه نصب امامجمعه و خطبههای نماز جمعه همین خروجی تربیتی است. خطیب جمعه هنگامیکه مردم را به تقوا دعوت میکند و به حلال و حرام الهی آگاهی میدهد، خروجی آن میشود تربیت؛ و اگر کسی مرتباً در نماز جمعه شرکت کند، خروجی آن میشود یک انسان خودساخته و بعد از چند هفته تغییر میکند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به روایت «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم» خاطرنشان کرد: البته همه تأثیر کلام ما به خطبه نیست چرا که امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: خود را طوری بسازید که هنگامیکه سخنی از شما به مخاطب منتقل میشود، به خاطر آن خودساختگی درونی، کلام شما تأثیرگذار باشد.
وی با تاکید براینکه محتوای خطبهها باید عمیق باشد خاطرنشان کرد: محتوای خطبهها باید خیلی عمیق باشد تا بتواند تأثیرگذار باشد و به تعبیر رهبری بهگونهای باشد که مستمع از پای خطبهها که بلند شد احساس کند مطلبی گیرش آمده است و با دستپر به خانه بازگردد یا حداقل با یک آرامشی مواجه شود.
دبیرشورایعالی حوزه علمیه با تاکید براینکه در خطبهها باید به مسائل روز و آینده پرداخته شود گفت: اگر نتوانیم در خطبهها به مسائل روز و آینده بپردازیم، مردم خوراک خود را از فضای مجازی میگیرند که یک باتلاق است و اگر کسی به آن وارد شود خارج شدن از آن بسیار دشوار است. تنها راه این است که امامان جمعه با یک تحلیل درست ضمن رصد مسائل جامعه، لبّ کلام را بهصورت دستهبندیشده به مردم ارائه دهند تا مردم در ذهن خود، بین این اطلاعات و اطلاعاتی که از فضای مجازی میگیرند مقایسه کنند و درست را تشخیص دهند.
وی مناسبترین مکان و موقعیت برای ارائه تحلیل سیاسی را فضای خطبههای نماز جمعه بیان کرد و افزود:، زیرا ازیکطرف امامجمعه با نظام و حکومت ارتباط پیدا میکند، و از طرف دیگر با مردم.
آیت الله حسینی بوشهری رسالت امامجمعه را پاسداری از مرزهای فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: شرایط بسیار تغییر کرده و وضعیت فرهنگی شهرهای ما بسیار عوضشده است. روزی که مقام معظم رهبری دراینباره هشدار دادند بسیاری جدی نگرفتند و امروزه وضعیت به اینجا رسیده است. وضعیتی که همدست پخت داخل و هم خارج است. نیاز به کار فرهنگی هم در سطح عموم جامعه و هم در سطح خواص جامعه وجود دارد.
وی در ادامه افزود: امامجمعه نباید مسائل اختلافی شهر را به تریبون نماز جمعه بکشد. اختلافات باید در فضایی خارج از فضای خطبههای نماز جمعه حلوفصل شود. اما افشاگری در رابطه با حرکتهای نفوذی کلان و مرموزانهای که اتفاق میافتد و از دید مردم عادی پنهان است را باید بیان کند.
دبیرشورایعالی حوزه علمیه با تاکید بر اینکه خطبهها باید جاذبه دار باشند خاطرنشان کرد: خطبههای روزنامهای جاذبهدار نیست و اینیک واقعیت است، اما اگر به آیات قرآن و روایات معصومین (علیهمالسلام) تکیه شود، امام رضا (علیهالسلام) میفرماید: «لو علم الناس محاسن کلامنا لتبعونا»؛ سخن جاذبه دارد یعنی خوب تبیین کردن آیات قرآن و روایات اهلبیت (علیهمالسلام).
وی شجاعت را لازمه یک امام جمعه دانست و گفت: مورد قضاوت نادرست قرار میگیرید و به شما هجمههایی صورت میپذیرد، اما اگر انسان شجاع باشد میگوید: کار من برای خدا بود و هزینه آن را نیز میپردازم. چنین آدمی بازهم به صحنه میآید.
آیت الله حسینی بوشهری در پایان گفت: دیدهبانی بیدارباشیم، ولی نقطهضعفها را بیشازاندازه بزرگ نکنیم، چهبسا که دشمن از آنها سوءاستفاده کند. خوبیها را بگوییم، نواقص را نیز بیان کنیم و در این راه اعتدال داشته باشیم. اگر فقط خوبیها را بگوییم تملّق است و اگر فقط بدیها را بگوییم ناسازگاری با نظام.
او خاطرنشان کرد: اگر فتنهای در جامعه به وجود آمد، شفافسازی کنیم تا مردم سردرگم نشوند و راه اعتدال و انصاف را هم در همهجا رعایت کنیم.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش نخست وی به جایگاه غدیر در مکتب اهلبیت (علیم السلام) اشاره کرد و گفت: غدیر، عید ولایت و خلافت است که برترین عید بین مسلمین میباشد.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) که میفرماید: «والله لو عرف الناس فضل هذا الیوم بحقیقته لصافحتهم الملائکه فی کل یوم عشر مرات و ما اعطی الله لمن عرفه ما لا یحصى بعدد» اظهار داشت: این قول خداوند متعال که میفرماید «و إن لم تفعل فما بلّغت رسالته»، نشاندهنده این است که غدیر و امر امامت در طراز رسالت است و رسالت بدون امامت، رسالت نیست.
وی پیام غدیر را نقش داشتن مردم در حاکمیت دینی و اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این را از شکل حادثه میفهمیم که پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «آنهایی که جلو رفتهاند بازگردند و آنهایی که عقبماندهاند خود را برسانند». زیرا مشروعیت این کار پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامت امیرالمؤمنین (علیه السلام) که جای تردید نبود، اما درعینحال وجود مقدس پیامبر احساس میکند که جامعه باید در جریان تعیین حاکم اسلامی باشد.
امام جمعه قم در ادامه افزود: حساب مقبولیت از مشروعیت جداست. اما متأسفانه عدهای این دو را با یکدیگر قاطى میکنند و مشروعیت حاکم اسلامی را از طرف مردم میدانند. مردم قطعاً در مقبولیت نقش دارند و اگر حاکم اسلامی را همراهی نکنند مانند امیرالمؤمنین بیستوپنج سال خانهنشین میشود؛ لذا اینکه پیامبر خواست در آن جمع ۱۲۰۰۰۰ نفری این مسئله را مطرح کند به خاطر این بود که مردم عملاً با امام و پیشوای جامعه بیعت کنند؛ و این نقش دادن مردم به این هدف بود که حضور مردم استمرار داشته باشد.