یک متخصص روانشناسی در استان همدان با بیان اینکه مهمترین اختلال مرتبط با خودکشی افسردگی است، تصریح کرد: نیمی از افرادی که خودکشی می‌کنند قبل از اقدام حالت‌های نا امیدی و افسردگی را تجربه کرده‌اند بنابراین حالت "نا امیدی" یکی از پیش‌بینی کننده‌های مهم خودکشی است.
کد خبر: ۹۹۲۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳ 09 September 2021
 یک متخصص روانشناسی در استان همدان با بیان اینکه مهمترین اختلال مرتبط با خودکشی افسردگی است، تصریح کرد: نیمی از افرادی که خودکشی می‌کنند قبل از اقدام حالت‌های نا امیدی و افسردگی را تجربه کرده‌اند بنابراین حالت "نا امیدی" یکی از پیش‌بینی کننده‌های مهم خودکشی است.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از ایسنا؛ دکتر یاسر عزیزی سعید در گفتگو با ایسنا، بیان کرد: خودکشی معمولا به علت مشکلات روانی رخ می‌دهد و تخمین زده می‌شود که ۹۰درصد افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند. 

وی با بیان اینکه اقدام قبلی برای خودکشی مهمترین عامل خطر برای خودکشی در عموم مردم است، افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالانه بیش از هفتصد هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و خودکشی چهارمین عامل مرگ و میر در نوجوانان ۱۵تا ۱۹ساله است و۷۷ درصد از خودکشی‌های جهانی در کشور‌های با درآمد کم و متوسط ​​اتفاق می‌افتد. 

عزیزی سعید خاطرنشان کرد: به دلیل ترس از برچسب خوردن به ویژه برای اقدام کنندگان به خودکشی که از اختلالات روانی رنج می‌برند، بسیاری از افرادی که در فکر خودکشی هستند و یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، به دنبال کمک نیستند و بنابراین از کمک استفاده نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از خودکشی به دلیل عدم آگاهی از عواقب آن برای جامعه به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار کرد: تا به امروز، تنها چند کشور پیشگیری از خودکشی را در اولویت‌های بهداشتی خود قرار داده‌اند و تنها ۳۸ کشور گزارش کرده‌اند که دارای استراتژی ملی پیشگیری از خودکشی هستند.

این متخصص روانشناسی با بیان اینکه استان همدان یکی از استان‌های با آمار بالای اقدام به خودکشی در کشور است، افزود: عوامل متعددی زمینه‌ساز خودکشی در این استان است و از مشکلات اقتصادی گرفته تا فقر فرهنگی و ارتباطات بین فردی که به عنوان عامل مؤثری در تخلیه هیجانات ابراز نشده و همچنین تنظیم هیجان در افراد است.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا و کاهش ارتباطات، زنگ خطری برای تجمیع احساسات بیان نشده است، افزود: تجمیع احساسات می‌تواند تنظیم هیجان را دچار مشکل کند و آثار این مشکلات را با روش‌های منفی ابراز هیجان همچون نشخوار فکری می‌توان مشاهده کرد و استفاده مکرر از راهبرد‌های منفی تنظیم هیجان نقش مهمی در ایجاد افسردگی در افراد دارد همچنین افرادی که از نظر هیجانی بیانگر نیستند و احساسات خود را در قالب رفتار‌های منفعلانه و بعضا منفعل- پرخاشگرانه نشان می‌دهند از نظر درونی دچار تنش‌های زیادی هستند و این تنش‌ها در حالات روحی آنان اثرات قابل ملاحظه‌ای بر جا می‌گذارد. 

عزیزی سعید آموزش ابراز صحیح هیجانات را نقش مهمی در تخلیه احساسات و به تبع آن پیشگیری از حالت‌های اضطرابی و افسردگی دارند دانست و گفت: اگر مردم شهری نتوانند هیجانات خود را به صورت صحیح ابراز کنند نتایج آن را در افزایش نزاع‌های خیابانی، بدخلقی مردم و افزایش جراحت خویشتن و خودکشی خواهیم دید.

وی در ادامه بیان کرد: یادگیری روش‌های مثبت تنظیم هیجان نقش مهمی در کاهش تنش‌های مردم به ویژه در مردم ساکن استان همدان خواهد داشت و نشانه‌های بدتنظیمی هیجانی را می‌توان در افزایش حسادت مردم نسبت به موفقیت همدیگر و عدم حمایت عاطفی از یکدیگر، مقایسه خود به جای ابراز همدلی و سایر راهبرد‌های نادرست در ارتباطات بین فردی مشاهده کرد پس بنابراین آموزش راهبرد‌های تنظیم هیجان از همان دوران کودکی نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه کاهش خودکشی در آینده خواهد داشت. 

عزیزی سعید با اشاره به اینکه بر اساس نظریات روانشناسی خودکشی به عنوان یک حل مسأله نادرست مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در برخی افراد، خودکشی به عنوان راه حلی نادرست برای کاهش خلق منفی همچون حالات خشم، اضطراب و افسردگی شدید، پاسخی اعتراضی به عدم تحمل شرایط محیطی و به دلیل عدم تحمل ناکامی، تاب آوری پایین و ... مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.

وی در پایان افزود: توجه برنامه‌ریزان شهری به اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع، استفاده از خدمات مشاوران مجرب برای مردم کم برخوردار شهر، طراحی محیط‌های شاد شهری، آموزش‌های مبتنی بر رسانه برای تخلیه صحیح احساسات، تنظیم برنامه‌های کلان کشوری و استانی با حضور متخصصین روانشناسی به منظور پیشگیری از آسیب و ارتقاء سلامت روانی دراین زمینه مؤثر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار