مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب کانون محلی سالک در این استان است.
کد خبر: ۹۹۴۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰ 18 September 2021

کیوان خاصی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه با اشاره به بیماری سالک اظهار کرد: سالک یک بیماری پوستی مشترک میان انسان و حیوان است که ضايعه آن به شكل یک زخم در نواحی باز بدن همچون صورت، دست و پاها برای بيشتر از يك سال باقی مانده و اثرات روانی آن در بيمار حتی پس از بهبودی ادامه دارد.

وی به راه‌های انتقال سالک اشاره کرد و افزود: این بیماری توسط گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده که بسیار کوچک است، منتقل می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: پشه خاکی در برخی مناطق هنگام غروب آفتاب و شب حداکثر فعالیت را داشته و چند هفته تا چند ماه پس از گزش پشه خاکی آلوده، برجستگی کوچک قرمز رنگی روی پوست ظاهر و به تدریج بزرگ می‌شود.

خاصی ادامه داد: مرکز محل گزش پشه خاکی زخم شده و تعداد ضایعات معمولاً یک مورد است، البته در برخی بیماران تعداد ضایعات می‌تواند بیشتر باشد.

وی به آمار مبتلایان به سالک در استان کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: بروز سالک در استان طی سال گذشته ۱۷ در صد هزار نفر بوده که این بروز در ۶ ماهه نخست سال کاهش چشمگیری داشته است، آمار سال جاری پس از پایان ۶ ماهه نخست سال محاسبه می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب کانون محلی بیماری سالک بوده و از ابتدای سال جاری برنامه کنترل این بیماری شامل جونده‌کشی، سمپاشی و مه‌پاشی علیه مخزن و ناقل بیماری در شهرستان‌های مذکور انجام شده است.

خاصی با بیان اینکه تشخیص بیماری سالک با گرفتن نمونه از زخم انجام می‌شود، گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه زخمی که بیشتر از یک هفته طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کرده و این بیماری با آمپول «گلوکانتیم» و «کرایوتراپی» درمان می‌شود.

وی با اشاره به راهکارهای مقابله با سالک افزود: لایروبی کانال‌ها، جمع‌آوری زباله‌های شهری و روستایی و دفن بهداشتی، جونده‌کشی و کنترل، سم‌پاشی و مه‌پاشی و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد برای مقابله با شیوع سالک ضروری است.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: آموزش در مورد محافظت بدن از نیش پشه خاکی پس از غروب آفتاب از طریق استفاده از لباس‌های پوشیده، نصب توری فلزی برای درب و پنجره‌ها، استفاده از پشه‌بندهای معمولی و آغشته به سم و استفاده از پمادها و مواد دورکننده حشرات توصیه می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار