محصول پسته خراسان جنوبی ۲۵ درصد کاهش یافت

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: محصول پسته در این استان امسال حدود ۲۵ درصد نسبت به برآورد اولیه کاهش دارد.
کد خبر: ۱۱۸۴۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸ 12 September 2024

به گزارش «تابناک خراسان جنوبی» به نقل از ایرنا، منوچهر شایسته افزود: بارندگی و سرمای اول فصل، تلقیح گل‌های پسته را دچار مشکل کرد و تابستان امسال گرمای کم سابقه، آفتاب سوختگی و پوکی محصول پسته را افزایش داده ضمن اینکه خاموشی چاه‌های کشاورزی هم تاثیرگذار بوده است.

وی مساحت باغ‌های پسته استان را ۳۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۷ هزار تن پسته از سطح ۲۵ هزار هکتار درختان بارور برداشت شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: برداشت محصول از اوایل شهریور شروع شد و تا پایان مهرماه ادامه دارد.

وی تعداد بهره برداران پسته در خراسان جنوبی را ۱۳ هزار و ۵۰۰ خانوار عنوان کرد و گفت: بیشترین سطح زیر کشت پسته استان مربوط به شهرستان بشرویه با هشت هزار و ۳۷۰ هکتار است پس از آن شهرستان‌های قاینات، فردوس و سرایان بیشترین سطح زیر کشت را دارند.

شایسته اظهار کرد: سفید پسته، کله قوچی، اکبری، بادامی، فندقی، اکبری، احمد آقایی و اوحدی از ارقام پسته خراسان جنوبی است و این استان در تولید محصول پسته رتبه پنجم کشور را دارد.

وی افزود: بیش از ۵۰ واحد فرآوری پسته در خراسان جنوبی وجود دارد و حدود ۷۰ درصد پسته استان به سایر استان‌ها از جمله خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و تهران صادر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار