خروج از رکود، مبنای محور اصلی بودجه سال 95

کد خبر: ۱۶۰۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱ 09 January 2016

به گزارش تابناک یزد،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که با هرگونه بودجه‌ریزی بدون برنامه، کشور دچار مشکلات جدی خواهد شد، گفت: محور اصلی بودجه سال 95 باید بر مبنای خروج از رکود و با محوریت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.


"محمدصالح جوکار"همزمانی بودجه 95 و برنامه ششم توسعه، کار درستی ندانست و اظهار کرد: غالباً کشور دارای برنامه است و برابر برنامه، بودجه تنظیم می‌شود و در شرایط فعلی وقتی که بودجه به مجلس می‌آید و می‌خواهیم بودجه سال 95 را ببندیم، باید برنامه داشته باشیم یعنی اگر این قسمت پازل برنامه ششم را نبندیم، بر چه اساس و هدفی می‌خواهیم بودجه سال95 را مشخص کنیم.

وی این موضوع را یکی از معضلات و مشکلات اساسی در بحث قانون بودجه خواند و ادامه داد: پیشنهاد می کنم  که بودجه سه ‌دوازدهم و دو دوازدهم برای کشور بسته شود و اول برنامه در مجلس مطرح و تصویب شود و بعد از آن قانون بودجه را داشته‌ باشیم چون اصل کار، بحث سیاست‌ها و برنامه هاست.

جوکار گفت: اگر بخواهیم به چشم‌انداز 20 ساله که  چهار برنامه پنج ساله در نظر گرفته شده برسیم، برنامه ششم اهمیت خاصی دارد و باید برابر برنامه پیش برویم ، در غیر اینصورت با هرگونه بودجه‌ریزی بدون برنامه، کشور دچار مشکلات جدی خواهدشد.

وی افزود: درخصوص بودجه در شرایط فعلی، اولین بحث وابستگی به نفت است که با توجه به کاهش قیمت نفت که امروز شاهد  آن هستیم مسلماً مشکلاتی جدی‌ خواهیم داشت.

وی با بیان این که قیمت با چه مبلغی بسته شود، حائز اهمیت است، عنوان کرد: با توجه به مسائل و مشکلات کشور و مباحث اقتصادی و رکود اقتصادی که شاهد آن هستیم، با کاهش فعالیت واحدهای تولیدی، ضررها و خسارت‌های وارد شده به واحدهای تولیدی که توان ادامه کار را ندارند، مواجه هستیم و لذا باید برای این موضوع حتماً تدابیری اندیشیده شود و در قانون بیاید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تاکید کرد: اولویت در بودجه باید بحث اقتصاد، صنعت و اشتغال باشد و این بسیار حائز اهمیت است.

جوکار نکته بعدی را در رابطه با بحث منابع آبی برای مناطقی کم‌برخوردار از منابع آبی ذکر و بیان کرد: برای این هم باید فکری اساسی شود که در آینده دچار مشکلات نشویم.

وی ادامه‌ داد: برخی مسائل و بحث‌های کلان در بحث صندوق توسعه ملی نیز وجود دارد به نحوی که هدایت منابع صندوق توسعه باید بیشتر به سمت تولید، اشتغال و حمایت از کارآفرینان و صنعت‌گران و تکمیل واحدهای تولیدی که پیشرفت کارشان در این بخش مناسب است، باشد.

جوکار توجه به موضوع بیمه و سلامت مردم را هم نکته‌ای اساسی خواند و گفت:  اقدامات خوبی انجام شده است که باید پایدار شود.

به گفته وی، هم در برنامه ششم باید در این بخش تلاش جدی کنیم، هم در بخش بودجه سال 95 این موضوع به ویژه در بخش ورزش و جوانان پایدار شود.

وی همچنین افزود: خیلی مهم است که امروز هم فضاها و هم فعالیت‌های ورزشی باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پر کنیم.

نماینده مردم یزد واشکذر در مجلس بحث ازدواج را به عنوان امری حسنه و مورد تأکید امروز رهبر معظم انقلاب، با افزایش تسهیلات مورد تاکید قرار داد و افزود:  باید شرایط را برای ازدواج جوانان کشورمان فراهم کنیم.

جوکار مهمترین مسئله‌ای کشور که باید به آن پرداخت را بحث رکود دانست و گفت: قطعاً محور اصلی بودجه سال 95، باید بر مبنای خروج از رکود و با محوریت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد و باید مؤلفه‌هایی داشته‌ باشیم که براساس آن حضور مردم را در عرصه اقتصاد بیشتر داشته‌ باشیم.

وی گفت: سرمایه‌های مردم براساس سیاست‌های درست و مشارکت دادن در بعضی از طرح ها و ایجاد اعتماد به مردم که سرمایه‌هایشان افزایش پیدا کند نه این که از بین برود، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه‌ داد: بی‌ثباتی در بازار ارز باید برطرف شود  و تسهیلاتی در بخش صادرات برای واحدهای تولیدی باید در نظر گرفته ‌شود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: اگر از صادرکنندگان حمایت نکنیم و بیشتر به حمایت از واردکنندگان بپردازیم، تولید ملی آسیب جدی خواهد دید.

جوکار با اشاره به مشکلات امروز صنایع، از وضعیت سه صنعت پراهمیت استان یعنی صنایع کاشی و سرامیک، فولاد و نساجی یاد کرد و گفت: آسیب جدی که امروز این سه صنعت دارند، ناشی از واردات این نوع محصولات است که بعضاً با تعرفه‌های پایین انجام می شود و واقعاً می‌تواند برای صنعت استان مشکل جدی ایجاد کند.

وی  این که واردکنندگان با تسهیلات بالا و تعرفه‌های پایین حمایت شوند ولی تولید ملی ما امروز حمایت نشود، در حقیقت خیانت به کشور محسوب می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که بودجه سال 95 و برنامه ششم، بسته کاملی برای برون رفت از این وضعیت اقتصادی باشد و توجه ویژه ای به اقشار کم‌درآمد که حقوق پایینی دارند و فشار جدی روی آنها در شرایط فعلی است، وارد شود.

جوکار در پایان نیز در مورد وضعیت بودجه ای امسال استان نیز گفت: تا حدودی بودجه‌های هزینه‌ای استان برای جلوگیری از بروز مشکلات پرداخت شده ولی بعضاً بخشی از حقوق برخی سازمان‌ها و ادارات معوق شده است. در بخش عمرانی نیز مصوبه‌اش انجام و نهایی شده است که امیدواریم دولت، تخصیص به موقع تا قبل از پایان سال داشته باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار