وجود 17 مرکز متادون درمانی در همدان

معاون امور اجتماعی و پیشگیری سازمان بهزیستی همدان گفت: 17 مرکز متادون درمانی برای معتادان در استان فعال است.
کد خبر: ۱۸۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹ 02 March 2016

معاون امور اجتماعی و پیشگیری سازمان بهزیستی همدان گفت: 17 مرکز متادون درمانی برای معتادان در استان فعال است.

به گزارش فارس،امیر کوکاییان در خصوص اقدامات حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد اظهار کرد: در قسمت پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی از سال 81 یک برنامه به صورت سراسری و کشوری به نام «پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد» را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: هدف از اجرای این برنامه این است که مردم در اجرای این برنامه یعنی از زمان شروع، اجرا و پایش ارزشیابی دخالت مستقیم داشته باشند و اساس کار این برنامه مبتنی بر اجتماع در محیط‌های مختلف آموزشی (دانشگاه، مدارس)، کار (صنعتی، اداری)، نظامی و محیط‌های زندگی شهری و روستای از سوی سازمان بهزیستی در حال انجام است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری سازمان بهزیستی همدان ادامه داد: این برنامه در سطح کشور و استانها در حال انجام است اما در خصوص اثربخشی این برنامه مطالعات کمی در استانها انجام شده و یا اصلاً مطالعهای انجام نشده است که نیاز به مطالعات میدانی و گستردهای دارد که باید انجام شود.

کوکاییان تصریح کرد: برنامههای حوزه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی در بخش‌های مختلف مداخلاتی اعم از آموزش، خانواده، چگونگی فرزندپروری و ارجاع معتادان به مراکز درمانی بر اساس نیازسنجی انجام شده توسط مددکاران این سازمان پیگیری می‌شود و بیشترین نقش این افراد مددکار برای معتادان تسهیل‌گرایانه است.

وی در خصوص برنامههای بهزیستی در خصوص درمان معتادان به مواد مخدر گفت: تاسیس کمپ‌های مراکز اقامتی میانمدت است که در حال حاضر 43 کمپ فعال در استان وجود دارد که 11 مرکز آن در طول سال در شهرستان همدان فعالیت میکند.

این مسئول خاطر نشان کرد: روند درمانی در این مراکز به صورت پرهیزمدار است و طول درمان سمزدایی یک ماهه اتفاق میافتد اما بعد از این مدت، روند درمان اعتیاد در خانواده‌ها ابتر باقی میماند در صورتی که فرد بیمار تازه آماده روند درمان در این کمپ‌ها شده است.

وی با بیان اینکه مراکز متادونتراپی یا دارودرمانی هم اکنون در تمام شهرستان‌های استان به جز اسدآباد و فامنین فعال است، بیان کرد: 17 مرکز متادوندرمانی در کل استان وجود دارد و همکاری بهزیستی استان در این خصوص با دانشگاه علوم پزشکی بسیار تنگاتنگ است.

کوکاییان ادامه داد: برنامه‌ها و کارهای این مراکز در صورت معرفی برگزاری جلسات مشاوره برای فرد و خانواده معتاد، فرآیند مددکاری و پرداخت کمک هزینه درمان و... است.

وی در خصوص وجود مراکز کاهش آسیب یا مصرف دارو نیز گفت: این مراکز برای خدمات‌دهی به بیماران پرخطر راهاندازی شده و در حال حاضر دو مرکز در همدان و ملایر وجود دارد که خدمات سیاری چون رجوع به مراکز تجمع معتادان تزریقی و توزیع بسته کاهش آسیب را در دستور کار خود دارند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری سازمان بهزیستی همدان افزود: یک مرکز به نام «سرپناه موقت شبانه» فقط برای معتادان بی سرپناه در همدان وجود دارد که مختص به زنان معتاد است در حالی که یک مرکز نیز در گذشته برای آقایان وجود داشت که به دلیل نبود اعتبار هم‌اکنون تعطیل است.

وی خاطر نشان کرد: خدمات این مرکز شامل جایگاه خواب، توزیع یک وعده غذای گرم و لباس و پوشش مناسب است و تعداد پذیرش بسته به فصول سال متغیر است.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار