در جلسه شورای اسلامی شهر قم مطرح شد؛

کاهش سرانه ساخت مسجد در قم

مسئله کاهش سرانه ساخت مسجد در استان قم از دغدغه‌هایی بود که در جلسه این هفته شورای اسلامی شهر قم مطرح شد.
کد خبر: ۲۳۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲ 16 May 2016
به گزارش تابناک قم، طرح ۱۱ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر قم مبنی بر اختصاص زمین برای مسجد برای مجتمع‌هایی که بالا‌تر از ۲۵۰ پلاک در آن ساخته می‌شود، توسط رئیس کمیسیون امور زیربنایی در جلسه شامگاه یکشنبه شورای اسلامی شهر قم مطرح شد.

مصطفی سعادت طلب در توضیح ضرورت این طرح، اظهار داشت: کاهش سرانه ساخت مسجد در استان نسبت به گذشته و ساخت و سازهای آپارتمانی که تراکم جمعیت را بالا برده، ضرورت‌های این طرح را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به کاربری‌های پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی شهر قم، عنوان داشت: در طرح تفصیلی چهار کاربری اصلی در نظر گرفتیم و بقیه را به تقاضای بازار گذاشتیم. اولی بحث فضای سبز است که وظیفه شهرداری است و بعد آموزشی، ورزشی و درمانی است.

این عضو شورای شهر قم افزود: کاربری‌های فرهنگی مذهبی و مشابه این در طرح تفصیلی آمده و حمایت هم می‌شود اما در رده اول به لحاظ پیگیری در شهرداری نیست.

مغفول ماندن مسجد در طرح تفصیلی

وی با اشاره به اینکه در گذشته قم از نظر تعداد مساجد با مشکلی روبه‌رو نبوده اظهار کرد: در پهنه‌های جدید و توسعه شهر نظرمان این است که مالکان و خیران با یکدیگر این کار را انجام دهند.

سعادت طلب اذعان داشت: با وجود همه این موضوعات به نظر می‌رسد این موضوع مقداری در طرح تفصیلی مغفول شده و باید اجباری گذاشت که محلات جدید با تراکم جمعیت بالا الزام به ایجاد مسجد داشته باشند.

وی تأکید کرد: این طرح از شهرداری می‌خواهد که مسجد را مانند فضای سبز از وظایف نخست خود بداند.

حمایت از ساخت مسجد در قم ضعیف است

شهردار قم نیز در این جلسه طی سخنانی اظهار داشت، این طرح می‌تواند کامل‌تر باشد برخی پارامترهای دیگر به این طرح اضافه شود.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه نقاطی در قم وجود دارد که نیاز شدید به مسجد دارد اما امکان ندارد که مجتمع ۲۵۰ واحدی ساخته شود ابراز داشت: حمایت از ساخته شدن مسجد در قم ضعیف است. به عنوان مثال تقاضاهایی برای ساخت مسجد به شورا و شهرداری می‌آید و راهی برای انجام آن نداریم یا اینکه هنوز داریم عوارض برای مساجد در نظر می‌گیریم.

وحید شایسته نیک، عضو شورای اسلامی شهر قم درباره این لایحه گفت: باید یک بررسی کامل در زمینه تحقق کاربری‌ها در شهر داشته باشیم و پراکندگی کاربری‌های مختلف از جمله مسجد را بررسی کرده به نطقه مطلوب برسانیم.

احداث نمازخانه در مجتمع‌های مسکونی

وی با اشاره به اینکه طراحی مسجد مشکلات و قوانین خاص دارد افزود: اگر در مجتمع مسکونی و انبوه سازی‌ها نمازخانه را ببینیم هم مباحث مربوط به اوقاف و مباحث دیگر مطرح نمی‌شود و هم می‌توان به عنوان سالن اجتماعات و مرکز فرهنگی استفاده کرد.

حجت‌الاسلام سعید روحانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه برخی نقاط شهر مسجد به اندازه کافی ندارد، گفت: این طرح تدوین شد تا شهرداری برخی از بافت‌ها را مورد توجه قرار داده و مسجد بسازد.

وی افزود: این طرح به این دلیل نوشته شده که در مناطقی که واحد مسکونی زیاد است اما خیری وجود ندارد یا مردم بضاعت ندارند، شهرداری برای ساخت مسجد اقدام کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم از مدیران شهرداری خواست این طرح هر چه زود‌تر عملیاتی شود و مانند اکثر کارهای دیگر خاک نخورد.

وی با گلایه از کم‌توجهی نسبت به مساجد اضافه کرد: تمام کارهای مسجد محوری وقتی به سمت شهرداری می‌آید معطل می‌ماند.

روحانی خاطرنشان کرد: دیدار اعضای شورا با مردم در مساجد و ساخت بوستان‌ها با اولویت مسجد محوری از طرح‌هایی بود که داشتیم و اجرا نشد.

ناصر رعیت پور، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم که برای نخستین بار این طرح را مطرح کرده بود، اظهار داشت: توافقات به مرور زمان در شهرداری به گونه‌ای برخورد می‌شود که سهم ۵۰ درصد را دریافت می‌کنیم یا شوارع است یا قطعه می‌شود اما مسجد دیده نمی‌شود.

وی افزود: در تفکیک‌ها ممکن است ۲۰۰ قطعه به وجود نیاید چرا که مالکان خرد هستند اما شهرداری باید مسئله نیاز به مسجد را در نظر بگیرد.

حسن بختیاری، نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به محدودیت‌هایی که ۲۵۰ پلاک برای این طرح می‌سازد، گفت: طراحان این طرح هدفشان این بوده که شهرداری سیاستی را در تفکیکات اراضی شهری در پیش بگیرد و مسجد در این تفکیک‌ها دیده شود.

وی افزود: اگر ما عدد را از متن این طرح برداریم مشکل حل می‌شود چرا که تأکید ما این است که شهرداری حتما مسجد را لحاظ کند. این یک اعمال و اعلام سیاست است و نه الزاما فقط یک عدد که دست و پای شهرداری را ببندد.

در ‌‌نهایت اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند این طرح را یک ماه مسکوت گذاشته و به شهرداری فرصت دهند تا به صورت یک لایحه جامع آن را به شورا بیاورد.

مغفول ماندن طرح‌های مربوط به مساجد

حسین فاکر، یکی از اعضای شورای شهر با اعتراض نسبت به این مهلت یک ماهه گفت: این مهلت به این شرط داده شود که این طرح در میان طرح‌های دیگر گم نشود.

وی با اشاره به بی‌توجهی نسبت به طرح‌هایی که در ارتباط با مساجد مطرح شده افزود: طرح ایجاد و توسعه فضای سبز اطراف مساجد را داشتیم که شهرداری بودجه‌اش را به قسمت‌های دیگر برد.

شهردار قم در پاسخ به وی با اشاره به اینکه شهرداری برای نخستین بار این موضوع را مطرح کرده گفت: از نظر کمک به مساجد شهرداری‌های شهرهای دیگر از قم جلو‌تر هستند و خود ما نسبت به این موضوع معترض هستیم.

وی افزود: کدامیک از تفکیک اراضی صورت گرفته تا این لحظه به مسجد اختصاص پیدا کرده است؟ به نظر می‌رسد نیاز به طرح عملیاتی برای این موضوع داریم.

سقائیان‌نژاد اظهار کرد: این بحث اعتقادی است و موضوعی امری نیست که کسی بخواهد به ما دستور بدهد.

اصلاح میدان دید در تقاطع‌ها

موضوع دیگری که در این جلسه مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شد، اصلاح میدان دید در میادین و تقاطع‌های شهر قم بود.

سعادت طلب در توضیح این طرح گفت: تعدادی از درخت‌ها درختچه‌ها موجب محدود شدن میدان دید می‌شود. طی کردن پروسه جداگانه برای هر مورد زمان‌بر است و به دلیل تعدد موارد گاهی این کار‌‌ رها می‌شود که به این نتیجه رسیدیم که یک روند کلی برای این کار در نظر بگیریم.

عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه برای تمام این مشکلات دستورالعمل‌هایی وجود دارد گفت: مشکل این است که این‌ها هم تدوین نشده یک جا و هم سلیقه‌ای عمل می‌شود و هرس درختان هم دقیق و علمی نیست.

وی ادامه داد: قرار شد ظرف یک ماه یک دستور العمل کلی را تدوین کرده و یک نسخه را برای شورا در نظر بگیرند تا بتوانیم نظارت داشته باشیم.

وحید شایسته نیک، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم هم افزود: این یکی از مواردی است که یک روز هم برای اصلاح این موضوع نباید از دست بدهیم.

وی افزود: موضوعی است که در شهر رعایت نشده و هر روز با آن درگیر هستیم و امیدوارم شهرداری محترم به صورت خاص به این موضوع که ضوابط روشنی دارد بپردازند.

پس از تصویب طرح اصلاح دید میادین شهر قم نوبت به مطرح شدن نرخ کرایه سرویس مدارس شد که با رأی اعضای شورای شهر قم، ۱۰ درصد گران‌تر از سال گذشته محاسبه خواهد شد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار