انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان با حضور رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و به ریاست فرماندار شهرستان همدان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳ 21 December 2021
انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان با حضور رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و به ریاست فرماندار شهرستان همدان برگزار شد.

به گزارش تابناک همدان، انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین و رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ فاطمه حبیبی، معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار همدان و به ریاست محمدعلی محمدی فرماندار شهرستان همدان در محل سالن جلسات کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین و رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه کتابخانه‌ها از مهمترین مسائلی است که کمتر در روستا‌ها و شهر‌ها به آن توجه می‌شود، اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه کتابخانه‌های عمومی استان همدان صورت گرفته و اقدامات مختلفی دنبال و به ثمر رسیده است.

وی افزود: اخیرا با همکاری بانک پاسارگاد در روستا‌های شهرستان همدان کتابخانه‌های جدیدی احداث خواهد شد. در قهاوند و جورقان پیگیری می‌کنیم تا در حوزه کتاب و کتابخوانی اقدامات مطلوب تری صورت گیرد. در این میان شهرداری‌ها باید سرمایه گذاری کنند و فرمانداری هم در حوزه بودجه‌های عمرانی به کمک کتابخانه‌های عمومی بیاید. 

نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بیشترین سهم را در کتابخوانی شرکت کنند تصریح کرد: در همه روستا‌ها کتابخانه باید ایجاد شود بدون اینکه کتابخانه بسازیم به طوری که می‌توان در کلاس‌های درس کتابخانه ایجاد واز خود دانش آموزان به عنوان کتابداراستفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سعی کنیم کتابخانه کنار مدارس ساخته شود ادامه داد: البته سالن ورزشی و کتابخانه را باید در حیاط مدارس احداث کرد و در غیر این صورت یکی از اتاق‌های مدرسه به کتابخانه تبدیل شود و به این شکل سطح کتابخوانی گسترش می‌یابد.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: پیگیری برای تکمیل کتابخانه مرکزی همدان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام و قول مساعد وزیر اخذ شده است.

اشتراک رایگان پایگاه‌های اطلاعاتی برای کتابخانه‌های عمومی

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه اشتراک پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی زبان و لایتن برای اعضا کتابخانه‌های عمومی فراهم شده است گفت: بسیاری از محققان و پژوهشگران به این پایگاه‌های اطلاعاتی نیاز دارند و می‌توانند با عضویت در کتابخانه‌های عمومی از این خدمات به صورت رایگان استفاده کنند. 

وی با بیان اینکه در حوزه‌های موضوعی مختلف فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌شود اظهار کرد:آماده برگزاری برنامه‌های فرهنگی با موضوع همدان شناسی به شیوه‌های مختلف هستیم. در حوزه ادبیات پایداری و دیگر مسائل اقدامات شایان توجهی صورت گرفته و همچنان این آمادگی وجود دارد که نویسندگان و پژوهشگران بومی به ما معرفی شوند تا برنامه‌های مرتبط برگزار شود. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه کتابخانه پیامبر اعظم شهر جورقان یک کتابخانه فعال است، اما پاسخگوی نیاز‌های اهالی نیست افزود: بنابراین ما هم به دنبال توسعه زیرساخت‌ها به شیوه‌ای که امکان پذیر باشد، هستیم.

به کارگیری ظرفیت‌های مطلوب موجود در راستای ارتقا فرهنگ مطالعه

محمدعلی محمدی، فرماندار شهرستان همدان در این جلسه با بیان اینکه در حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی ظرفیت‌های بسیاری داریم و با شناسایی این ظرفیت‌ها آن‌ها را تقویت کنیم اظهار کرد: انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان پویا و ماندگار است. اعضای آن با فکر و ایده هستند و امید است که نتایج آن مورد قبول مردم قرار گیرد.

وی افزود: ظرفیت بسیاری مطلوبی در سطح شهرستان همدان وجود دارد. بخش خصوصی هم در حوزه تشکیل و راه اندازی سالن‌های مطالعه ورود کردند و ما در جا‌هایی که توان راه اندازی کتابخانه و سالن مطالعه را نداریم از این ظرفیت استفاده می‌کنیم. 

فرماندار شهرستان همدان با بیان اینکه نخستین سالن مطالعاتی متعلق به بخش خصوصی در شهر همدان افتتاح شد تصریح کرد: این مرکز مجهز به امکانات مختلف و ویژه بانوان است دنبال ایجاد چنین مرکزی برای آقایان نیز هستیم.

وی ادامه داد: کتابخانه عمومی در روستای عبدالرحیم در حال ساخت است. در روستای دهپیاز و یکن آباد هم پیگیری می‌کنیم که با مشاکرت بانک پاسارگاد‌ای کتابخانه ساخته شود. رایزنی با بنیاد برکت برای حرکت در حوزه فرهنگی نیز انجام شده است. 

محمدی با بیان اینکه برخی از کارخانه‌ها هم اعلام آمادگی کردند که در حوزه فرهنگی ورود کنند خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم از همه آنچه در دست داریم برای ارتقا فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده کنند. از نگارش کتاب برای ثبت و ضبط فرهنگ نواحی مختلف شهرستان حمایت می‌کنیم. همچنین در حوزه ثبت خاطرات فرماندهان، شهیدان و رزمندگان گمنام دفاع مقدس ورود کنیم. در این راه شهرداری‌ها و سایر ارگان‌ها نیز می‌توانند کمک کنند تا بتوانیم این آثار ماندگار را به مردم ارائه و به نسل‌های آینده منتقل کنیم. 

وی با اشاره به اینکه سلسله نشست‌های همدان شناسی با حضور افراد صاحب نظر ادامه یابد، گفت: برنامه‌های شاد و فرهنگی را همه کمک کنند تا به همه نقاط شهرستان تسری یابد. با این اقدامات توجه کودکان و نوجوانان را به کتاب جلب می‌کنیم.

فرماندار شهرستان همدان اظهار داشت: سامانه سامان یک خدمت مناسب به مردم است و باید به همه معرفی کنیم تا بتوانند از این خدمات به نحو مطلوب استفاده کرد. 

۳هزار۳۴۵ برنامه فرهنگی در شهرستان همدان برگزار شد

سعید محبیان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان گفت: ۲۷ کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی در شهرستان همدان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۲۴ باب شهری، دو باب روستایی و یک کتابخانه سیار شهری هستند. در حال حاضر ۱۵۹۲۳ نفر در کتابخانه‌های عمومی عضویت دارند که ۲.۳۵ درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می‌دهند. 

وی افزود: در یک سال گذشته کتابخانه عمومی شهید حبیب الله مظاهری از محل اعتبارات دولتی و همکاری بنیاد برکت و سالن مطالعاتی آرمان توسط بخش خصوصی درشهرستان همدان به بهره‌برداری رسیده و یک پروژه در روستای عبدالرحیم و دو پروژه در روتساهی دهپیاز و یکن آباد با همکاری بانک پاسارگادر در حال پیگیری است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان تصریح کرد: در یک سال گذشته تعداد ۴ هزار و ۲۵۰ نسخه کتاب و ۶ هزار و ۷۹۰ نسخه مجله از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی به کتابخانه‌های شهرستان ارسال شده است. ۹۸۰ جلد کتاب به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال خریداری شده است. ۲۱ هزار و ۳۷۰ جلد کتاب توسط مردم و ارگان‌ها به کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهدا شده است.

وی ادامه داد: ۴۸۴ هزار و ۹۷۶ جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان در اختیار اعضا قرار دارد. 

محبیان خاطرنشان کرد: ۳ هزار و ۳۴۵ فعالیت فرهنگی در یک سال گذشته در کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان انجام شده است.

۴۸۵ برنامه فرهنگی در طول یک سال

طاهره فضلعلی، رئیس کتابخانه مرکزی همدان نیز در این جلسه گفت: در یک سال گذشته ۴۸۵ فعالیت فرهنگی در این کتابخانه با موضوعات مختلف برگزار شده است. این فعالیت‌ها در رده‌های مختلفی سنی و برای اقشار مختلف از جمله نابینایان و ناشنوایان صورت گرفته است.

وی گفت: با بهبود وضعیت بیماری کرونا، برنامه‌های حضوری به ویژه برای کودکان و نوجوانان مجددا از سر گرفته و برنامه‌های مختلف ویژه دانش آموزان و کودکان در هفته کتاب با حضور هنرمندان برگزار شد. 

رئیس کتابخانه مرکزی همدان تصریح کرد: سلسله نشست‍های همدان شناسی با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی همدان همچون پرویز اذکایی، نویسنده و پژوهشگر برگزار شده و همچنان در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: در این دوران برنامه‌های مختلفی در بستر فضای مجازی برگزار شد و اجازه ندادیم که کرونا باعث تعطیلی فعالیت‍های کتابخانه‌ای شود. به عنوان نمونه برنامه «هر روز یک کتاب» معرفی کتاب‌های ترویج فرهنگ مطالعه در طول هفته کتاب بصورت روزانه برگزار شد. مسابقه کتابخوانی کتاب «۵۰۰ نکته در مورد مطالعه»، نقد و رونمایی کتاب خاتون معطر، نشست تخصصی نگاهی به ادبیات کلاسیک با حضور یاسین حجازی نویسنده کتاب قاف و کارشناس تاریخ بیهقی، برگزاری کارگاه کشوری آموزش فن بیان و اعتماد به نفس ویژه نابینایان و گویندگان می‌توان اشاره کرد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار