به مناسبت هجدهمین سالگرد تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
کد خبر: ۱۰۳۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶ 09 March 2022
تور بازدید از چهار کتابخانه عمومی همدان با حضور اصحاب رسانه به مناسبت هجدهمین سالگرد تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد. 

به گزارش تابناک همدان، تور بازدید از چهار کتابخانه عمومی همدان ویژه اصحاب رسانه و ارباب جراید استان به مناسبت هجدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی و آشنایی هرچه بیشتر اهالی مطبوعات و عموم مردم برگزار شد. در این تور خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر استان از کتابخانه مرکزی همدان، کتابخانه‌های عمومی فرهنگیان، کوثر و تالار همایش‌های قرآنی بازدید کردند. 

عسن عرفانی‌مقدم، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۱۷ اسفند ماه ۱۳۸۲ مصوب شد و از سال ۱۳۸۳ این نهاد شکل و آغاز به کار کرد. قبل از تصویب این قانون کتابخانه‌های عمومی زیر نظر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها فعالیت می‌کردند. پس از تشکیل نهاد، در چند سال گذشته ابتکاری به نام کتابخانه گردی شکل گرفت که ۱۷ اسفند بهانه‌ای باشد برای معرفی هرچه بهتر کتابخانه‌های عمومی به افرادی که شاید با این مجموعه و خدمات آن به طور کامل آشنا نیستند. 

وی با بیان اینکه این طرح به دنبال این است که همه اقشار به کتابخانه‌های عمومی مراجعه کنند اظهار داشت: امکانات و خدمات گسترده‌ای در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود که لازم است مردم با آن آشنا شوند. کتابخانه تنها قفسه، کتاب و سالن مطالعه صرف نیست و امروز به کتابخانه‌ها به عنوان پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی نگاه می‌کنند و سعی شده که کتابخانه‌ها به حوزه‌های مختلف اجتماعی با محوریت کتاب ورود کنند. 

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱۸ باب کتابخانه عمومی در استان وجود دارد. از این تعداد ۷۱ کتابخانه عمومی شهری، ۴۶ کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار در حال فعالیت است. در حال حاضر ۵۳ هزار و ۱۵۲ نفر معادل ۳.۰۶ جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند. زیربنا کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان ۴۸ هزار و ۴۷۹ متر مربع است. ۴۸ درصد آقایان و ۵۲ درصد خانم‌ها در کتابخانه‌های عمومی عضویت دارند. 

بیش از ۱۶۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه مرکزی همدان

طاهره فضلعلی، رئیس کتابخانه مرکزی همدان نیز در این تور گفت: بیش از ۱۶۱ هزار نسخه کتاب در بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی وجود دارد و بزرگترین مخزن در غرب کشور به حساب می‌آید. کتابخانه مرکزی دو سالن مطالعه مجزا دارد که هر کدام ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد. البته در حال حاضر میزان ظرفیت آن به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته است. 

وی اظهار داشت: کتابخانه مرکزی پیش از شیوع ویروس کرونا بیش از ۱۰ هزار نفر عضو داشت. اما به دلیل تعطیلی‌هایی که به دستور ستاد مبارزه با کرونا استان صورت گرفت، تعداد اعضا کاهش و به ۵ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است. البته در ایام تعطیلی کرونایی طرح کتابرسان را به منظور ارسال کتاب به درب منازل اجرا کردیم و برنامه‌های فرهنگی را در بستر فضای مجازی دنبال کردیم. 

 رئیس کتابخانه مرکزی همدان افزود: میز مرجع مجازی به منظور دسترسی اعضای کتابخانه مرکزی به مقالات علمی فارسی و لاتین راه اندازی شده و اعضا می‌توانند درخواست‌های خود را به صورت ایمیل و یا در واتساپ برای مسئول میز ارسال و مقالات مورد نظرشان را دریافت کنند. 

وی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی دارای بخش‌های مختلف برای اقشار گوناگون جامعه است تصریح کرد: در سال گذشته بخش ویژه ناشنوایان نیز افتتاح شد. در این بخش منابع اطلاعاتی ویژه ناشنوایان تهیه و در اختیار اعضا قرار گرفته است. در بخش نابینایان نیز یک هزار جلد کتاب بریل و ۱۴ هزار عنوان کتاب گویا وجود دارد. در این بخش کتاب‌های گویا تولید و در اختیار اعضا قرار می‌گیرد. 

فضلعلی با بیان اینکه یکی از مهمترین بخش‌های کتابخانه مرکزی، بخش کودک و نوجوان است ادامه داد: این بخش دارای ۲۵ هزار جلد کتاب و ۷۰۰ نفر عضو کودک و نوجوان است که حداکثر سن آن‌ها ۱۲ سال است. در بخش همدانشناسی نیز کتاب‌هایی با موضوع همدان یا آثار نویسندگان همدانی در آن نگهداری می‌شود. 

وی اظهار کرد: بخش تخصصی، تحقیقاتی دکتر اذکایی نیز در کتابخانه مرکزی همدان وجود دارد که دارای ۱۴ هزار جلد کتاب و مجلات تخصصی و علمی از مجموعه شخصی ایشان است که مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار دارد.

ساختکده نماد تغییر در رویکرد کتابخانه‌های عمومی است

مرضیه خوشبخت، کتابدار کتابخانه عمومی فرهنگیان همدان نیز در بازدید خبرنگاران از این کتابخانه اظهار کرد: رویکرد کتابخانه‌های عمومی تغییر کرده است و فعالیت‌های بسیاری را به مجموعه خدمات خود افزوده است. یکی از نماد‌های تغییر رویکرد کتابخانه‌های عمومی به عنوان پایگاه‌های اجتماعی ساختکده است. ساختکده یک ابتکار برای نخستین بار است که در کشور و در کتابخانه عمومی فرهنگیان ایجاد شده تا کودکان و نوجوانان بتوانند با ابزار مختلف آشنا شده و به استعداد‌ها و توانایی‌های خود پی ببرند. در حال حاضر به تأسی از کتابخانه فرهنگیان در نقاط دگیر کشور نیز ساختکده در حال راه اندازی است.
کتابدار کتابخانه عمومی فرهنگیان همدان افزود: کتابخانه عمومی فرهنگیان ۱۵ هزار جلد کتاب یک هزار و ۱۵ عضو دارد و دومین کتابخانه عمومی شهر همدان از نظر تعداد اعضا به حساب می‌آید. مطالعه گروهی در کتابخانه فرهنگیان نیز راه اندازی شده است و افراد همراه همدیگر به فعالیت فرهنگی می‌پردازند.. ۳۰۰ نفر عضو کودک در این کتابخانه فعال هستند. 

کتابدار کتابخانه عمومی فرهنگیان همدان تصریح کرد: کتابخانه عمومی فرهنگیان نشان استمرار را کسب کرده است چرا که توانسته چند سال متوالی به عنوان کتابخانه عمومی برتر شناخته شود.

در ادامه این بازدید کتابداران در کتابخانه عمومی کوثر نیز حاضر شدند و اعضای نوجوان این کتابخانه ویژه برنامه نشست نمایشنامه خوانی را برای آن‌ها اجرا کردند. همچنین خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر استان همدان در کتابخانه عمومی تالار همایش‌های قرآنی نیز حضور به هم رسانده و از کارگاه قصه سازی، کارگاه نجوم و سایر فعالیت‌های این کتابخانه بازدید کردند.
 
 
 
 
تور بازدید از کتابخانه‌های عمومی ویژه اصحاب رسانه برگزار شدتور بازدید از کتابخانه‌های عمومی ویژه اصحاب رسانه برگزار شدتور بازدید از کتابخانه‌های عمومی ویژه اصحاب رسانه برگزار شد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار