کد خبر: ۱۰۳۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴ 10 March 2022
جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان به ریاست فرماندار و در سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

به گزارش تابناک همدان از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان به ریاست محمدعلی محمدی، فرماندار شهرستان همدان و با حضور ضرغام احمدوند، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار همدان؛ حسن عرفانی‌مقدم، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ سعید محبیان، رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان همدان؛ طاهره فضلعلی، رئیس کتابخانه مرکزی همدان؛ شهرداران شهر‌های استان، مسئولان آموزش و پرورش و تبلیغات اسلامی شهرستان، اعضای شورای شهرستان شهرستان در کتابخانه عمومی شهید مظاهری شهر مریانج برگزار شد. 

محمدعلی محمدی، فرماندار شهرستان همدان در این نشست اظهار داشت: هدف اصلی ایجاد و تعریف امکانات مختلف و زیرساخت‌های فرهنگی، ارتقا سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ مطالعه است. توسعه زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری باید در این راستا و موازی با هم پیش روی کند. اگر به دنبال رفع ناهنجاری‌های اجتماعی هستیم باید سطح سواد، دانایی و آگاهی جامعه را ارتقا دهیم. 

وی افزود: در شهرستان همدان فضای فیزیکی کم نداریم و می‌توان با هم افزایی دستگاه‌ها به مست ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی حرکت کنیم. آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی با همکاری یکدیگر به عنوان دستگاه‌های اصلی حوزه فرهنگ در این راستا و همکاری مشترک بیشتر گام بردارند. 

فرماندار شهرستان همدان با اشاره به اینکه در شهرسان همدان تنها دو کتابخانه عمومی روستایی وجود دارد که باید آن را افزایش دهیم تصریح کرد: افرادی هستند که حاضرند به عنوان خیر در این راه ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه گام بردارند و باید بتوانیم آن‌ها را شناسایی و جذب کنیم.

وی ادامه داد: باید ایجاد سالن‌های مطالعه توسط بخش خصوصی را حمایت کنیم تا محیط‌های فرهنگی بیشتری شکل گیرد. در حال حاضر یک سالن مطالعه توسط بخش خصوصی راه اندازی و با استقبال مردم نیز مواجه شده است و ظرفیت گسترش آن همچنان وجود دارد. 

محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به اقداماتی که اندیشیده شده، چهار کتابخانه عمومی در سطح شهر همدان در طول تعطیلات نوروزی به مردم خدمات ارائه می‌دهند. کتابخانه مرکزی، کتابخانه آزادی، کتابخانه شهیدان حجازی و کتابخانه فرهنگیان در طول تعطیلات آماده ارائه خدمات هستند. 

حسین عرفانی مقدم، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر با کمبود کتابخانه روستایی در شهرستان همدان مواجه هستیم. این در حالی است که استان همدان در مجموع در حوزه کتابخانه‌های روستایی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است. 

وی افزود: در حال حاضر بنیاد عملی، اموزشی قلمچی برای احداث کتابخانه عمومی در روستای عبدالرحیم اعلام امادگی کرده است تا با مشارکت اهالی روستا نسبت به این کار اقدام کند. در روستای وفرجین نیز توسعه کتابخانه انجام شده و آماده افتتاح و بهره برداری است. 

سعید محبیان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان نیز در این نشست اظهار داشت: در شهرستان همدان، ۲۷ کتابخانه عمومی شامل ۲۱ کتابخانه نهادی و ۶ کتابخانه مشارکتی در حال فعالیت هستند. ۴۹۳ هزار و ۱۳۸ نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها در اختیار اعضا قرار گرفته است. ۱۷ هزار و ۷۱۵ نفر نیز عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان هستند. 

وی افزود: با رایزنی که با بانک پاسارگاد صورت گرفته است، دو کتابخانه روستایی در سال آینده در شهرستان همدان احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین اهالی روستای عبدالرحیم نیز در حال انجام تعهدات خود هستند تا پس از رسیدن به مرحله لازم بنیاد قلمچی برای تکمیل کتابخانه این روستا ورود پیدا کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار